تاریخچه شرکت جنرال موتورز و حضور این برند در ایران

تاریخچه شرکت جنرال موتورز

جنرال موتورز (General Motors) یک شرکت خودروسازی آمریکایی است که سال ها در زمینه ساخت و تولید انواع خودروهای سواری و وانت ها، قطعات خودرو و … فعالیت درخشانی دارد.

تاسیس شرکت جنرال موتورز

جنرال موتورز یا به اختصار جی ام (GM) یک شرکت چند ملیتی و یک برند معرف است که در سال ۱۹۰۸ توسط “ویلیام دورانت” در فلینت میشیگان تاسیس شد. هدف اصلی ویلیام دورانت در واقع متحد کردن چندین شرکت خودروسازی با نام های بیوک، الدزموبیل، کادیلاک، اکلند (بعدا پونتیاک)، اوینگ، مارکت و خودروهای دیگری مانند وانت های ریلاینس و رپید بود. محقق کردن این هدف از سال 1902تا سال 1918 به طول انجامید. در سال 1918 جنرال موتورز، شرکت موتور شورولت و شرکت دلکو را به دست آورد و یک سال بعد شرکت فیشر بادی نیز به کمپانی جنرال موتورز ملحق شد.

ویلیام دورانت

جنرال موتورز در دهه 1920 تا 1940 با مدیریت آلفرد اسلون

در سال 1920 ویلیام دورانت از سمت مدیریت شرکت جنرال موتورز استعفا داد و پیر اس. دوپونت جایگزین آن شد. در سال 1923 شخصی به نام آلفرد اسلون به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب شد این شخص با بدو ورود خود با پیامی به سهامداران: خودرو برای هر نفر… ! و با مدیریت و استراتژی های خود موجب تحولی عظیم در تولید خودرو جنرال موتورز شد.

در سال ۱۹۲۵ شرکت موتور واکسول ، توسط جنرال موتورز خریداری شد. آلفرد اسلون این کمپانی را از ناهماهنگی خارج کرد و آن را به شرکتی بزرگ و واحد که از پنج شعبه اصلی تولید خودرو – کادیلاک، بیوک، پونتیاک، اولدزموبیل و شورلت تشکیل شده بود تبدیل کرد. فعالیت های هر یک از این شعبه ها از طریق یک دفتر هماهنگی مرکزی مجهز به پرسنل مالی و مشاوره کنترل و بررسی می شد.

جنرال موتورز در دهه 1920 تا 1940

جنرال موتورز در دهه 1940 تا 1960 و موفقیت های آن

شرکت جنرال موتوروز در سال 1940 موفق به تولید ۲۵ میلیون خودرو شد و آن را جشن گرفت و در سال 1941، 44 درصد از سهم تولید خودروهای بازار آمریکا را به دست گرفت و به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های صنعتی جهان شناخته شد پس از ۳۳ سال رهبری، آلفرد اسلون در سال ۱۹۵۶ بازنشته شد و چارلز ویلسون ریاست این شرکت را برعهده گرفت و در طول دهه 50 انواع مدل های خودرو طراحی و تولید شدند . جنرال موتورز در دهه های 1950 و 1960 همگام با اقتصاد آمریکا به رشد خود ادامه داد و حدود 40 تا 45 درصد از مجموع فروش خودرو در بازار آمریکا را اذعان خود کرد.

جنرال موتورز در دهه 1940 تا 1960

جنرال موتورز در دهه 1960 تا 1980 و فروش بالای خودروهایش

در سال‌های ۱۹۶۲ و 1۹۶۷ تولید خودرو این غول بزرگ خودرو سازی به ترتیب از مرز ۷۵ و ۱۰۰ میلیون خودرو در سال گذشت . در سال 1967 شرکت به گروه‌های مجزای خودروهای سبک و کامیون، بدنه و مونتاژ، قطعات خودرو و بخش خارجی از آمریکا تبدیل شد. در ۱۹۷۴، جنرال موتورز فناوری مبدل‌های کاتالیستی را در ساخت خوردو به کار برد و پس از آن تمامی خودروهای تولید شده توسط این شرکت مجهز به این سیستم بودند.

جنرال موتورز در دهه 1960 تا 1980

جنرال موتورز در دهه 1980 تا 2000 و بحران‌های مالی

موتورز جنرال در سال 1984جهت پیشی گرفتن از رقبای سرسخت ژاپنی خود یک شعبه تولید خودرو جدید به نام ساترن تاسیس کرد، ساترین کارخانه هایی مجهز برای تولید خودروهای فوق جمع و جور بود. متاسفانه در دهه 1990 مجبور به تعطیلی بسیاری از کارخانه ها و کاهش ده ها هزار نفری نیروی کار خود شد ولی تا اوایل دهه 90 میلادی به بهبود شرایط خود پرداخت و بار دیگر بر کسب و کار و تولید خودرو متمرکز شد. در سال 2000، جنرال موتورز شرکت سوئدی ساب را خریداری کرد .
برند موفق جنرال موتورز از سال ۱۹۳۱ تا ۲۰۰۷ بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی در جهان محسوب می شد ولی در سال ۲۰۰۸ شرکت خودرو سازی تویوتا از آن پیشی گرفت. در اوایل سال ۲۰۱۷ پس از شرکت فورد موتور، در رده برترین سازنده خودروهای خودگردان قرار گرفت.

جنرال موتورز در دهه 1980 تا 2000

برند جنرال موتورز در حال حاضر

در حال حاضر جنرال موتورز ، از لحاظ میزان درآمد و تعداد تولید خودرو به عنوان بزرگترین شرکت خودروساز در دنیا محسوب می شود.

هم اکنون دفتر مرکزی این کمپانی بزرگ خودرو سازی در شهر دیترویت، میشیگان در ساختمان رنسانس سنتر، قرار داد و در ۳۷ کشور جهان، ۳۹۶ کارخانه تولید خودروهای سبک و سنگین را دارد که تحت برندهای مختلفی نظیر شورولت، بیوک، جی‌ام‌سی، کادیلاک، اوپل، هالدن، سوزوکی، ایسوزو و واکسول به بازار فروش عرضه می‌شوند. دفتر اروپایی این شرکت خودروسازی در زوریخ سوئیس و دفتر برند هولدن آن در ملبورن استرالیا قرار دارد.

حضور برند جنرال موتورز در ایران

جعفر اخوان موسس شرکت بازرگانی جیپ در ایران، در اوایل دهه 50 با جنرال‌موتورز وارد مذاکره شد درواقع هدف اخوان ازاین مذاکره این بود که به خودروهایی نیاز داشت که بتوانند با خودرو‌های لوکس وارداتی رقابت کنند. پیش از این خودروهای جنرال موتورز به خصوص مدل‌های شورولت به ایران وارد می شد و برای بسیاری از افراد باور کردنش سخت بود که بزرگترین شرکت خودرو سازی، مونتاژ خودروهایش را در اختیار ایران قرار دهد.

شرکت جنرال ‌موتورز ایران

جعفر اخوان به دلیل روابط خوبی که با این کمپانی داشت تواست نظر آن را جلب کند و در نهایت در اسفندماه 1352 جنرال‌موتورز مشارکت با اخوان را پذیرفت و با سرمایه اولیه 152میلیون و 500 هزار تومان شرکت جدید با نام «جنرال‌موتورز ایران» تاسیس شد و پس از فروش بیش از 22هزار و 700 دستگاه، در سال 1353 عرضه آریا و شاهین پایان داد.

شرکت جنرال ‌موتورز ایران

خداحافظی جنرال موتورز با ایران

با پیروزی انقلاب اسلامی جنرال‌ موتورز در سال 58، ایران را در حالی که صاحب حدود 45 درصد از سهام شرکت پارس‌خودرو که آن روز جنرال‌موتورز ایران نام داشت ترک کرد . هم اکنون زمزمه‌هایی از بررسی این شرکت برای بازگشت به بازار ایران شنیده می‌شود روزنامه فیگارو ، در اکتبر ۲۰۱۳ مدعی شد شرکت جنرال موتورز قصد دارد با همکاری دوجانبه با شرکت ایران‌خودرو، محصولات خود را در ایران تولید نماید چرا که از منابع ارزشمند و عظیمی چون نفت و گاز بهره می‌برد و هم چنین دارای بازار مصرفی ۸۰ میلیون نفری است.

فعالیت های برند جنرال موتورز

جنرال موتورز غول بزرگ خودرو سازی در حال حاضر حدودا ۲۴۸ هزار پرسنل در سرتاسر جهان دارد. در ادامه برخی از فعالیت های این ابر شرکت آشنا را شرح می دهیم:

تولید سوخت های جایگزین

از فعالیت های زیست محیطی برند جنرال موتورز ، تولید سوخت های جایگزین است و اخیرا توانسته است که سوختهایی موسوم به فلکس فیول۷ را ارائه دهد این سوخت ها تا ۸۵ درصد از اتانول در بنزین استفاده می کنند.

تولید خودروهای الکتریکی

این شرکت با هدف جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست در زمینه تولید انواع خودروهای الکترونیکی یا خودروهای برقی فعالیت دارد و اعلام داشته است که تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۰ مدل خودروی برقی و پیل سوختی را طراحی و به بازار عرضه خواهد کرد. سیستم شارژ سریع از فناوری های جدید جنرال موتورز است که در کمتر از ۱۰ دقیقه تا ۲۹۰ کیلومتر شعاع حرکتی خودروی برقی را تأمین می‌کند.

تولید خودروهای الکتریکی

تولید خودروهای هیبردی

جنرال موتورز در سال ۲۰۰۴ اولین وانت هیبریدی و اولین خودروی سواری هیبریدی جهان را تولید و معرفی کرد و هم اکنون دو نوع سیستم هیبریدی، مایلد هایبرید ۸ و هیبریدهای دو حالته را معرفی کرده است، نوع اول در مدلهایی نظیر شورلت سیلورادو، ساترن وی یو ای، ساترن آورا و شورلت مالیبو استفاده شده و نوع دوم در مدلهایی مانند شورلت تاهو و جی ام سی یوکن بکار گرفته شده است.

تولید خودوهای هیدروژنی

جنرال موتورز ۸۵ میلیون دلار برای تولید عمده خودروهای هیدروژنی سرمایه گذاری کرده است که به احتمال زیاد از سال ۲۰۲۰ آغاز می شود. این شرکت از یک خودرو نظامی خودران که با سوخت هیدروژنی کار کرده رونمایی کرده این خودور ظاهری شبیه به خودروهای آینده دارد و در شرایط بسیار سخت مقاوم است.

تولید خودوهای هیدروژنی


منبع : سایت پنتازوم

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.