داستان مالکیت خودروسازان کره جنوبی (قسمت دوم: دوو)

خودروسازان کره جنوبی

 گروه صنعتی دوو واقع در کره جنوبی

شرکت دوو، شرکت صنعتی خوشه‌ای کره‌ای ست که در ۱۹۶۷ به دست کیم وو چونگ تأسیس شد. نام این شرکت از دو بخش Dae (به معنای عالی) و Woo (برگرفته از نام مؤسس شرکت) تشکیل شده است. تا پیش از بحران مالی ۱۹۹۷، دوو بعد از گروه هیوندای دومین ابرشرکت کره جنوبی محسوب می‌شد اما بحران مالی، سرنوشتی مشابه گروه هیوندای برای این غول صنعتی رقم زد.

امروزه بیشتر بخش‌های شرکت دوو که سابقاً زیر مجموعه آن بودند به‌صورت مستقل فعالیت می‌کنند. مهم‌ترین شرکت‌های بازمانده از گروه دوو عبارت‌اند از:

۱) شرکت دوو الکترونیکس

شرکت Daewoo Electronics سومین سازنده بزرگ لوازم خانگی و صوتی و تصویری در کره جنوبی (بعد از سامسونگ و LG) است. این شرکت در ۱۹۹۹ ورشکست شد و طلبکاران شرکت، مالکیت آن را بر عهده گرفتند.

در اکتبر ۲۰۱۰ (آبان ۱۳۸۹) مالکان شرکت اعلام کردند که با قراردادی به ارزش ۵۱۸ میلیون دلار قصد فروش سهام شرکت را به گروه صنعتی ایرانی انتخاب (Entekhab Industrial Group) دارند. رقیب شرکت انتخاب در این مزایده، گروه Electrolux سوئد (دومین سازنده بزرگ لوازم خانگی در دنیا) بود.

با وجود نوشتن قرارداد برای انتقال مالکیت Daewoo Electronics به ایران، سهامداران شرکت از فروش شرکت به گروه انتخاب پشیمان شدند. دلیل این امر بیشتر به مشکلات مالی و بانکی (در اثر تشدید تحریم‌ها علیه ایران) مربوط می‌شد. با شکایت گروه انتخاب، دوو الکترونیکس مجبور به پرداخت ۷۰ میلیون دلار خسارت به‌منظور فسخ قرارداد شد.

در ژانویه ۲۰۱۳ گروه صنعتی Dongbu با قراردادی به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار مالکیت شرکت را برعهده گرفت. نام شرکت نیز به Dongbu Daewoo Electronics تغییر یافت.

۲) شرکت دوو اینترنشنال

Daewoo International بزرگ‌ترین شرکت تجاری در کره جنوبی و همچنین سازنده قطعات فولادی و اجزای اتومبیل محسوب می‌شود که هم‌اکنون تحت مالکیت بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در دنیا، شرکت POSCO (با مالکیت ۶۰.۳۱% از سهام) قرار دارد. شرکت سرمایه‌گذاری کره (۱.۴۷%) و شرکت سرمایه‌گذاری فیدلیتی (۱.۲۴%) سایر سهامداران عمده Daewoo International محسوب می‌شوند.

۳) شرکت Daewoo Engineering & Construcktion

شرکت ساخت‌وساز مهندسی کره‌ای که به احداث نیروگاه‌ها، پل‌ها و ساختمان‌های بزرگ تجاری مشغول است. بعد از بحران مالی حاکم بر شرق آسیا، شرکت Daewoo E&C نیز حالت مستقل به خود گرفت.

نیروگاه اتمی Wolsong، از پروژه های عمرانی Daewoo E&C

۴) شرکت DSME

Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering Co.,Ltd یا به اختصار DSME دومین کشتی‌ساز بزرگ جهان (بعد از کشتی‌سازی هیوندای) محسوب می‌شوند. صنایع سنگین هیوندای، صنایع کشتی‌سازی دوو و صنایع سنگین سامسونگ (سومین کشتی‌ساز بزرگ جهان)، Big Three صنعت کشتی‌سازی محسوب می‌شوند.

Daewoo Shipbuilding part

۵) شرکت Tata Daewoo واقع در کره جنوبی

شرکت تاتا دوو دومین سازنده بزرگ وسایل حمل‌ونقل سنگین در کره جنوبی محسوب می‌شود. این شرکت بعد از جدا شدن از Daewoo Motors در سال ۲۰۰۲، تحت مالکیت تاتا موتورز هند درامد. این شرکت در حال حاضر دو مدل اصلی Prima و Novus را تولید می‌کند.

Tata Daewoo

۶) دوو بأس

دوو بأس دومین تولیدکننده بزرگ اتوبوس در کره جنوبی (بعد از هیوندای) است. این شرکت در سال ۲۰۰۲ تأسیس شد و هم‌اکنون زیر مجموعه کمپانی Young-An Hat است.

دوو بأس همچنین مالکیت شرکت‌های:

  • Zyle Daewoo Bus Corporation
  • Guilin Daewoo
  • Shanghai Wanxiang Daewoo Bus
  • Daewoo Bus Costa Rica S.A
  • Daewoo Bus Kazakhstan
  • Daewoo Pak Motors (Pvt.) Ltd

 

را نیز بر عهده دارد که هرکدام مسئول تولیدات این شرکت در گوشه‌ای از جهان هستند.

۷) دوو موتورز

واحد خودروسازی گروه دوو که در ۱۹۸۲ با خرید شرکت Saehan Motors به دست کمپانی مادر، تأسیس شد. بعد از فراز و نشیب‌های فراوان این شرکت در سال ۲۰۰۲ از شرکت اصلی جدا شد و مالکیت آن را جنرال موتورز آمریکا بر عهده گرفت و نام آن نیز به GM Daewoo تغییر یافت؛ در این بین شرکت‌های هیوندای، دایملر-کرایسلر و ایضاً فورد خواهان خرید Daewoo Motors بودند.

البته عمر این شرکت بسیار کوتاه بود و در سال ۲۰۱۱ تولید خودروهای برند Daewoo برای همیشه به دست جنرال موتورز متوقف شد. بعد از توقف تولید دوو، بعضی از کارخانه‌های این شرکت تحت عنوان شرکت جدیدی به نام GM Korea شروع به تولید محصولات برندهای زیر مجموعه جنرال موتورز (اعم از شورولت، بیوک و …) در خاک کره جنوبی کرد.

GM Korea هم‌اکنون مالکیت شرکت‌های Chevrolet Europe GmbH (تولیدکننده خودروهای شورولت و کوروت واقع در زوریخ، سوییس) و General Motors Vietnam (سابقاً VIDAMCO) هست و همچنین نیمی از سهام UzDaewoo Auto در ازبکستان (بازوی همکاری ۵۰/۵۰ با شرکت OJSC UzAutosonao) را نیز دارا بود؛ شرکتی که امروزه به نام GM Uzbakistan شناخته می‌شود و سهام GM Korea در آن به ۲۵% کاهش یافته است.

۱۹۹۹ Daewoo Leganza

۸) دوو سکیوریتیس واقع در کره جنوبی

Daewoo Securities بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مالی در کره جنوبی محسوب می‌شود که ابتدا بخشی از گروه دوو بود اما اکنون تحت مالکیت بانک توسعه کره (KDB) است.

۹) شرکت S&T Motiv

S&T Daewoo یا Daewoo Precision Industries سابق که امروزه به نام S&T Motiv شناخته می‌شود و زیر مجموعه شرکت S&T Holdings محسوب می‌شود، سازنده ادوات و تجهیزات نظامی و سلاح‌های انفرادی خصوصاً برای ارتش کره محسوب می‌شود.

مسلسل K7 ساخت S&T Motiv

۱۰) صنایع سنگین دوو

DHI یا صنایع سنگین دوو شرکت سازنده ماشین‌آلات سنگین و راه‌سازی تحت مالکیت دوو بود که بعد از بحران مالی کره جنوبی تولیدش متوقف شد و کارخانه‌های آن به گروه دوسان فروخته شد و می‌توان آن را بخشی از صنایع سنگین دوسان به‌حساب آورد

DAEWOO Wheel Loader

۱۱) شرکت توسعه دوو  واقع در کره جنوبی

Daewoo Development Co دیگر بخش تجزیه شده از گروه دوو بود که مسئول مدیریت هتل‌های دوو در سراسر دنیاست و همچنین امتیاز هتل‌های مشهور Hilton در کره جنوبی را در دست دارد.

 

منبع : سایت پدال


 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.