کمربند ایمنی خودرو چگونه عمل می کند؟چند نکته کاربردی در استفاده از آنها

کمربند ایمنی خودرو

کمربند ایمنی نقش محوری در سلامت و تامین ایمنی سرنشینان یک خودرو در زمان وقوع تصادفات دارند.

درواقع، کمربندهای ایمنی نقش مکمل را برای کیسه‌های هوا ایفاء نموده و بدون کاربرد مؤثرشان، حتی کیسه‌های هوا نیز قادر به ارائه حفاظتی کامل از سرنشینان یک خودرو نیستند.

هر چند که برخی مواقع، باز شدن ناگهانی کیسه هوا در خودرو، بدون بستن کمربند ایمنی، جراحت مسافران آن را نیز با خود به دنبال دارد.

انواع کمربند ایمنی

کمربندهای ایمنی عمدتاً در چند نمونه مشخص عرضه می‌شوند:

دو نقطه‌ای، سه نقطه‌ای، کمربند داخل صندلی (BIS) و کمربندهای 4،5،6 و 7 نقطه‌ای

اغلب سازندگان خودرو در دنیا از کمربندهای ایمنی دو نقطه‌ای و سه نقطه‌ای استفاده می‌کنند .کمربندهای ایمنی 4، 5 و 6 نقطه‌ای اغلب در خودروهای مسابقه‌ای به کار رفته و در خودروهای تولید انبوه کاربرد چندانی ندارند.

کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای اغلب در صندلی‌های جلوی خودرو به کار می‌رود و همان‌گونه که از نامش پیداست دارای سه نقطه اتکاء است.اما کمربندهای ایمنی دو نقطه‌ای اغلب برای صندلی وسط در بخش عقب خودرو استفاده می‌شود.این کمربندها در اصل دو نقطه اتکاء بیشتر ندارند و به همین دلیل است که به کمربند ایمنی دو نقطه‌ای معروفند.

کمربندهای ایمنی دو نقطه‌ای به نحوی طراحی شده‌اند که نوار کمربند تنها از روی لگن مسافر عبور می‌کند .در مقابل، در کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای نوار کمربند از روی شانه سرنشین هم عبور می‌کند.

تفاوت دیگری که بین کمربندهای ایمنی دو نقطه ای با سه نقطه‌ای وجود دارد این است که اغلب کمربندهای ایمنی دو نقطه‌ای به سیستم قفل‌کننده کمربند ایمنی مجهز نیستند اما کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای به این سیستم مجهزند.

وظیفه کمربند ایمنی

هنگامی که خودرو ناگهان متوقف شود ،سرنشینان به سرعت به جلو پرتاب می شوند. کمربند وظیفه دارد ، مانع از پرتاب سرنشینان به جلو شود.

اگر راننده ای کمربند ایمنی را نبسته باشد و از جلو تصادف کند ، حتی در سرعت های خیلی کم ، به جلو پرتاب خواهد شد.

سرنشینان عقب خودرو در صورت نبستن کمربند ایمنی ، از جای خود بلند شده و از بالای سر سرنشینان جلو گذشته ، به شیشه جلو برخورد می کنند و پس از شکستن آن از جلوی خودرو به بیرون پرتاب می شوند.

توصیه‌های ایمنی در مورد کمربندها

– هرگز اجازه ندهید هنگام حرکت، سرنشینان پشتی صندلی خود را بیش از حد بخوابانند. کمربندهای ایمنی در حالتی قابلیت کامل خود را دارند که زاویه پشتی نسبت به خط عمود حدود ۲۵ درجه باشد.

– کمربندهای ایمنی را طوری تنظیم کنید که خلاصی نداشته باشند. هنگام حرکت، تسمه کمربند را از بدن دور نکنید. جهت عملکرد درست، کمربند ایمنی باید همیشه در تماس کامل با بدن باشد.

– تسمه پایینی کمربند نباید از روی شکم عبور کند بلکه محل صحیح عبور آن از ناحیه لگن است. تسمه مورب باید از روی شانه و قفسه سینه بگذرد بدون اینکه به گردن فشار آورد.

– قبل از بستن کمربند، اشیای سخت، تیز یا شکستنی چون قلم، کلید، عینک و مانند آن را از لباس خود جدا کنید. مراقب باشید کمربند تاب نخورده باشد و مانعی در سر راه آن قرار نگیرد.

– کمربندهایی را که در تصادف شدید حساسیت خود را از دست داده اند یا ساییده شده‌اند، تعویض کنید.

– در صورت امکان از کمربندها برای ثابت نگه داشتن بسته‌ها روی صندلی، استفاده کنید. در تصادف‌ها پرتاب بسته‌های آزاد روی صندلی‌ها در داخل اتاق خودرو می‌تواند موجب جراحت‌های جدی شود.

– در اکثر کشورها همه سرنشینان خودرو قانونا ملزم به استفاده از کمربندهای ایمنی هستند، جز در مواقعی که به دلیل گواهی پزشکی از این کار مستثنی باشند.

– بانوان باردار باید تسمه مورب کمربند را از شانه، میان سینه‌ها و یک طرف جنین بگذرانند. در صورت داشتن هر تردیدی با پزشک خود مشورت کنید.

– کمربندهای طرح جدید مجهز به سیستم محدود کننده نیرو جهت کنترل میزان نیروی وارد شده به قفسه سینه سرنشین در تصادف احتمالی می‌باشند.


مشاهده و خرید کمربندی ایمنی خودرو و متعلقات آن از سایت خانه هیوندای 

  کمربند ایمنی خودرو    کمربند ایمنی خودرو کمربند ایمنی خودرو


 


محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.