فنر لول در خودرو چه نقشی دارد؟

فنر لول در خودرو

فنر لول ساده ترین نوع فنر است که از یک میله فولادی ساخته می شود که به صورت حلقه های متناوب پیچیده شده است. و کار اصلی آن، ارتعاش برای دفع کردن و جذب نمودن ضربه‌های دریافتی است.

قدرت و مقاوت این فنر به تعداد حلقه ها، ارتفاع آنها و قطر میله فولادی بستگی دارد. به طور کلی هرچه قطر میله فنر بیشتر باشد قدرت آن نیز افزایش می یابد. از سوی دیگر افزایش طول و تعداد حلقه های فنر موجب انعطاف پذیری بیشتر آن خواهد شد.

محل قرار گیری این نوع فنرها مابین چرخ و بدنه خودرو می‌باشد

ویژگی‌های متمایز فنر لول خودرو

طول عمر بالا و مقاومت زیاد فنر لول سبب شده است تا این فنرها نسبت به فنرهای تخت مناسب تر شوند. این نوع فنر به هیچ عنوان نیاز به تنظیمات پیچیده و خاص ندارد و به ندرت خراب و فرسوده می شود.

معایب فنر لول

 

تغییر در ضریب فنر و یا تغییر در اندازه فنر

فنرهایی که در خودرو به کار گرفته می شوند باید از ضرایب مشخصی برخوردار باشند، گاهی تعویض کردن یک فنر در خودرو ممکن است ضریب متفاوتی را نسبت به فنر اصلی اتومبیل به وجود آورد.

خستگی فنر لول در اتومبیل

فنر لول یک قطعه ی فلزی است که وظیفه ی اصلی آن جذب ضربه ها و تنش های وارده بر اتومبیل و ارتعاش برای دفع این ضربات است.
همین امر سبب می شود که به مرور زمان فنر هم دچار خستگی شده! و در نهایت بر اثر ضربه های ناگهانی باعث شکستن فنر و یا ایجاد ترک هایی در آن گردد.
خستگی فنر می تواند فنر را در جذب و دریافت انواع ضربه های وارده ناتوان کند و در نهایت منجر به شکستن آن شود.

شکستن فنر

ممکن است فنر لول در اثر ضربه های شدید و به وجود آمدن عواملی چون زنگ زدگی، خستگی زیاد دچار شکستگی شود که خود شکستگی در فنر ، سبب پارگی در تایر خودرو نیز خواهد شد.
چون فنر به شکل بسیار دقیقی در کنار تایر خودرو قرار گرفته است، در صورتی که حتی اندکی از جای خود خارج شود به تایر خودرو برخورد کرده و سبب پارگی در آن خواهد شد.

 


مشاهده و خرید فنر لول از سایت خانه هیوندای


 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.