علائم خرابی سنسور دمای خنک‌کننده چیست و چه کاری انجام می دهد؟

سنسور دمای خنک‌کننده

سنسور دمای خنک‌کننده آب یکی از مهم ترین اجزای پیشرانه اتومبیل است. در برخی موارد ممکن است این سنسور به دلایل مختلف دچار اشکال و خرابی شود. در این مقاله می خواهیم به بررسی علائم خرابی سنسور دمای خنک آب پردازیم.

سنسور دمای خنک‌کننده آب چیست و چه کاری انجام می دهد؟

حسگر دمای مایع خنک کننده، سنسوری است که دمای مایع خنک کننده موتور را کنترل می کند. در حقیقت آب به تنهایی موتور را خنک نمی کند. آب به همراه ترکیبی از از ضدیخ، ضدجوش و ضد زنگ وظیفه خنک کردن موتور را بر عهده دارد. به همین دلیل بهتر است به جای سنسور دمای خنک آب، از اصطلاح سنسور مایع خنک کننده موتور استفاده کنیم.

علائم خرابی سنسور دمای خنک

سنسور دمای خنک‌کننده به کمک مقاوت الکتریکی دمای آب را تشخیص می دهد

در اتومبیل های امروزی تمامی اطلاعات به قطعه ای به نام ECU منتقل می شود. ای سی یو مغز متفکر خودرو است. سنسور خنک کننده نیز به طور مداوم اطلاعات دریافتی خود را به ECU انتقال می دهد. وقتی که دمای خنک کننده مایع در پیشرانه سرد شود، ای سی یو سوخت بیشتری را وارد پیشرانه می کند. اگر سنسور دمای خنک کننده مایع تشخیص دهد که دمای پیشرانه بیش از اندازه داغ است، مایع خنک کننده بیشتری وارد پیشرانه می شود. البته صرفا با ورود مایع خنک کننده یا سوخت دمای پیشرانه تنظیم نمی شود. در اکثر مواقع ECU دستورات دیگری را نیز برای تنظیم دمای پیشرانه اجرا می کند.

4 نشانه خرابی سنسور دمای مایع خنک کننده پیشرانه

اگر سنسور دمای مایع خنک کننده دچار مشکل شود، پیشرانه نمی تواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد. باید دقت کرد که در برخی موارد خرابی این سنسور حتی ممکن است به قیمت اتفاقات بسیار تلخی تمام شود. برای مثال در صورتی که دمای پیشرانه به شدت افزایش پیدا کند، احتمال انفجار پیشرانه وجود خواهد داشت. در ادامه با یکدیگر 4 نشانه خرابی سنسور دمای مایع خنک کننده را بررسی می کنیم.

علائم خرابی سنسور دمای خنک

1- مصرف سوخت افزایش پیدا کرده است

اولین نشانه خرابی سنسور دمای مایع خنک کننده افزایش مصرف سوخت است. اگر حسگر به درستی عمل نکند، اطلاعات نادرست به ECU منتقل می شود. این اطلاعات نادرست موجب می شود که ECU نیز در ترکیب سوخت و هوا دچار اشتباه شود. در صورتی که سنسور دمای پیشرانه را کمتر گزارش کند. ای سو یو متوجه کمبود سوخت خواهد شد و مقدار بیشتری بنزین را پمپاژ خواهد کرد. در این صورت مصرف بنزین افزایش پیدا خواهد کرد. افزایش بیشتر مصرف بنزین موجب می شود که سوخت به خوبی با هوا ترکیب نشود. این ایراد در دراز مدت به موتور آسیب های جدی وارد می کند.

2- از اگزوز ماشین دود سیاه رنگ خارج می شود

یکی دیگر از علائمی که ممکن است نشان از خرابی سنسور خنک کننده داشته باشد، خروج دود سیاه رنگ از ماشین است. اگر حسگر اطلاعات درستی را به ای سی یو منتقل نکند، ECU در زمان بندی ترکیب سوخت دچار اشتباه خواهد شد. این اشتباه باعث می شود که مخلوط سوخت به میزان بیشتری با هم ترکیب شوند. هر چقدر زمان ترکیب افزایش پیدا کند، احتراق در پیشرانه به خوبی صورت نخواهد گرفت. در نتیجه دمای محفظه احتراق و لوله اگزوز افزایش پیدا می کند. رنگ دود سیاه خودرو نشانه ای از همین زمان بندی نادرست و غنای بیش از اندازه سوخت پیشرانه است.

مایع خنک کننده دمای موتور

3- پیشرانه بیش از اندازه گرم می شود

گرم شدن بیش از اندازه پیشرانه نیز می تواند نشانی از خرابی سنسور مایع خنک کننده باشد. در برخی مواقع خرابی سنسور باعث می شود که همیشه دمای بیشتری را به ECU گزارش کند. این سیگنال باعث می شود که ای سی سو دمای پیشرانه را همیشه داغ دریافت کند. در این حالت ای سی یو برای کاهش دما دستور به رقیق شدن مخلوط سوخت و هوا می دهد. به همین دلیل در این شرایط دمای پیشرانه به طور مداوم در حال افزایش است. در این صورت دمای بالا ممکن است باعث انفجار پیشرانه اتومبیل شود.

4- چراغ چک موتور روشن می شود

چراغ چک موتور به دلایل مختلفی روشن می شود. در برخی مواقع عملکرد موتور دچار اختلال می شود و به همین دلیل چراغ چک روشن می شود. یکی دیگر از دلایل روشن شدن چراغ موتور، مشکل در سنسور دمای خنک کننده است. در برخی مواقع ECU متوجه اختلال سنسور مایع خنک کنننده می شود. به همین دلیل با روشن کردن چراغ چک موتور می خواهد به راننده اخطار خرابی را ارسال کند.

علائم خرابی سنسور دمای مایع خنک کننده

خرابی سنسور دمای خنک‌کننده را جدی بگیریم

در انتهای مقاله باید بر این نکته تاکید کنیم که خرابی سنسور دمای خنک‌کننده باید جدی گرفته شود. در حقیقت خرابی این سنسور می تواند منجر به ایجاد اختلال در کل سیستم موتور و پیشرانه اتومبیل شود. از آنجا که سنسور مایع خنک کننده موتور از حسگرهای بسیار پیشرفته است، پیشنهاد می کنیم در صورت خرابی حتما به یک تعمیرکار متخصص مراجعه بفرمایید.


منبع: سایت سپند خودرو

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.