واتر پمپ خودرو چیست ؟با علائم خرابی آن آشنا شوید

واتر پمپ خودرو

یکی از مهمترین قطعات موتور و پیشرانه ، واتر پمپ خودرو نام دارد  و وظیفه اش پمپاژ آب و ضد یخ به منظور جلوگیری از جوش آوردن خودرو می باشد.

این قطعه توسط تسمه تایم به حرکت در می آید. بنابراین گردش جریان آب در پیشرانه دائمی است و واترپمپ خودرو تا زمانی که موتور روشن است فعالیت می کند.

واتر پمپ با به حرکت درآوردن آب در اطراف موتور و سیلندرها آنها را خنک می کند و سپس آب داغ را به رادیاتور باز می گرداند تا دمای آن در اثر برخورد با جریان هوا کاهش یابد.

 

علائم خرابی واتر پمپ

1- شنیدن صدا از واتر پمپ

2- خروج بخار از موتور خودرو

3- نشتی مایع خنک‌کننده

4- داغ‌شدن موتور

5- نوسانات دمایی خودرو

6- روشن‌شدن چراغ هشدار دمای آب

7- عملکرد نامطلوب کولر خودرو

8- شنیدن صدای ساییدگی از موتور

 

بهترین زمان تعویض واتر پمپ خودرو

واتر پمپ یک پمپ پر‌قدرت است که به صورت مداوم در حال کار است و آب را با سرعت بالایی درون موتور به جریان در می آورد.

واتر پمپ ها معمولاً از دو قسمت دچار مشکل می شوند؛ یکی از قسمت آب بندی که شامل فیبر و فنر می شود و دیگری از بخش پره های داخلی آن که وظیفه پخش کردن مایع خنک کننده را بر عهده دارند.

از آنجایی که آب در درون واتر پمپ در جریان است بنابراین آب بندی آن اهمیت زیادی دارد چرا که در صورت خرابی آب به پشت قطعه نفوذ کرده و باعث خرابی بلبرینگ و در نهایت منجر به قفل شدن واتر پمپ خواهد شد.

از علل دیگر خرابی واتر پمپ

یکی دیگر از خرابی های واتر پمپ اکسید شدن پره های داخل آن است. از آنجایی که واتر پمپ دائماً در تماس با آب قرار دارد به مرور زمان دچار فرسودگی می‌شود.

این اتفاق نیز در طولانی مدت باعث کاهش دبی آب در واتر پمپ، چرخش آب کمتر و در نتیجه گرم شدن موتور می شود. استفاده مداوم از ضد یخ که نقش ضد‌خورندگی نیز دارد، از پوسیدگی و سوراخ شدن پره‌های واتر پمپ جلوگیری خواهد کرد.

اگر به خرابی واتر پمپ رسیدگی نشود موجب ایجاد خسارت و خرابی در واشر سرسیلندر و موتور خودرو خواهد شد، بنابراین بهتر است علائم خرابی واتر پمپ را بشناسیم و با بررسی آن از ایجاد هزینه‌های گزاف تعمیرات واشر سر سیلندر و موتور خودرو جلوگیری کنیم.

 


مشاهده و خرید واتر پمپ خودرو از سایت خانه هیوندای


 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.