تاریخچه کمپانی دانگ فنگ موتورز فعال در زمینه فروش و مونتاژ خودروهای سنگین

تاریخچه کمپانی دانگ فنگ موتورز

ازجمله خودروسازان چینی که بیشتر به‌واسطه فروش و مونتاژ خودروهای سنگین خود در کشورمان شناخته می‌شود، کمپانی دانگ فنگ (DONGFENG) است.

چند صباحی است که این مجموعه به عرضه خودروهای سبک نیز در ایران مبادرت می‌ورزد، که نخستین نمونه از آن، عرضه پیکاپ ریچ (RICH) می‌باشد، خودرویی که چند سالی است جانشین خودروی نیسان پیکاپ در خط تولید پارس‌خودرو شد ولی به لحاظ کیفی فرسنگ‌ها از آن دور، و تنها صورتی از آن را به یادگار دارد و نه سیرتش را. و اما آن دیگری، مینی‌کراس‌اووری است به نام H30، که ثبت‌نام از این خودرو هم مدتی است توسط ایران‌خودرو آغاز شده است.

کمپانی دانگ فنگ، یک خودروساز دولتی در چین است و در حال حاضر، در کنار شرکت‌هایی همچون چانگان، سایک و فاو، به‌عنوان یکی از چهار سازنده بزرگ خودرو در این کشور مطرح است. کل تولیدات این شرکت در سال 2014 میلادی، معادل 3.5 میلیون دستگاه خودرو اعم از سبک و سنگین بود که از این تعداد، نزدیک به 450 هزار دستگاه از آن را خودروهای سنگین دربر می‌گرفت که البته این حجم از تولید، بیش از کل خروجی رقبای وطنی‌اش بود.

Dongfeng Rich China 2012

کمپانی دانگ فنگ که در زبان چینی به معنای ” توفان شرق ” می‌باشد، کمی کمتر از نیم قرن پیش، یعنی در سال 1969 میلادی، در شهر ووهان (WUHAN)، مرکز استان هبی (HEBI) پا به عرصه وجود نهاد. دستور تأسیس آن نیز توسط شخص مائو زدونگ (MAO ZEDONG) صادر شد و این کار هم در راستای استراتژی سیاسی او مبنی بر خلق “جبهه سوم” صورت پذیرفت، از همین رو بود که این کمپانی در استان دورافتاده‌ای همچون هبی احداث شد تا بلکه از تعرض و گزند دشمن خارجی مصون بماند.

مأموریت اصلی این کمپانی تنها ساخت خودروهای تجاری بود، زیرا در چین آن دوره، ساخت خودروهای سواری و نیز تملک آن، محلی از اعراب نداشت و به‌جز خودروهای دولتی که جهت تردد مقامات و صاحب‌منصبان به کار می‌رفت، مقوله‌ای به نام مالکیت خودروهای شخصی خودروهای سواری اصلاً وجود خارجی نداشت، و این وضع تا مدت‌های مدیدی پس از این تاریخ هم برقرار بود، مثلاً در سال 1983 میلادی (1362 شمسی)، درمجموع تنها 60 تن از ساکنان این کشور مالک خودروی شخصی بودند! و تازه این رقم حدود یک دهه بعد، یعنی در سال 1994 میلادی، به 50 هزار دستگاه رسید. برای مقایسه بد نیست یادآور شویم که در آن زمان بیش از دو میلیون خودروی شخصی در کشورمان تردد می‌نمودند.

بین سال‌های 1978 الی 1985 میلادی، در کنار اصلاحات اقتصادی که توسط شخص دنگ ژیائوپینگ (DENG XIAOPING) رهبر و دبیرکل وقت جمهوری خلق چین، صورت پذیرفت، دانگ فنگ هم به یکی از دو تولیدکننده بزرگ کامیون در چین مبدل شد. در آن زمان، این شرکت به‌صورت بخش‌های مجزا و پراکنده از یکدیگر اداره می‌شد اما طی پروسه‌ای، بخش‌های متعدد آن در هم ادغام شدند و کنترل آن نیز به یک نهاد کسب‌وکار دولتی سپرده شد، از سال 1985 میلادی به بعد، این شرکت به خودمختاری بیشتری دست یافت و کنترل مستقیم دولت مرکزی هم از روی آن حذف شد، گرچه کماکان 70 درصد از سهام آن همچنان دولتی باقی ماند. از میانه دهه هشتاد میلادی و متعاقب رفرم های انجام شده، دارائی این شرکت بالغ بر سه برابر افزایش یافت و همین امر مدیران این شرکت را ترغیب نمود تا بلکه به افزایش ظرفیت تولیدی آن همت گمارند. در سال 1995 میلادی، این شرکت مشکلات مالی چندی را از ناحیه رقابت با تعداد زیادی از خودروسازان هم‌وطن خویش متحمل شد و حتی تا سال 1998 میلادی هم وضعیت مالی شرکت وخیم بود و البته وجود همین امر موجبات بازسازی این شرکت را در سال 1999 میلادی، فراهم آورد.

شرکت دانگ فنگ در طی دوران کاری خود، برای کسب تکنولوژی با شرکت‌های متعددی همکاری نمود و در این میان، نخستین کمپانی فرامرزی که دانگ فنگ با آن نرد عشق باخت، شرکت فرانسوی PSA و یا همان پژو – سیتروئن بود، این عمل نیز در سال 1992 میلادی صورت پذیرفت، و حاصل مشارکت بین این دو، تأسیس شرکتی به نام DPCA (دانگ فنگ – پژو سیتروئن) بود. همین شرکت در زمان تحریم‌های ظالمانه غرب علیه کشورمان و ترک بازار ایران توسط پژو، نقش بسزایی را در تداوم تولیدات این کمپانی ایفاء نمود. در سال 2014 میلادی، شرکت دانگ فنگ بخش زیادی از سهام کمپانی PSA را خریداری نمود و به یکی از سهامداران این کمپانی مبدل شد.

از سال‌های 2000 الی 2010 میلادی، دانگ فنگ با چند کمپانی دیگر هم شروع به شراکت نمود که ازجمله می‌توان به شرکت کیا موتور از کره جنوبی اشاره نمود، همکاری بین این دو در سال 2002 میلادی آغاز شد و حاصل این وصلت هم ایجاد شرکتی به نام YUEDA می‌باشد که در حال حاضر به تولید مدل‌هایی مشهوری همچون کیا اپتیما و کیا سراتو می‌پردازد، دیگری نیز شراکت با کمپانی نیسان است، که این یکی هم در سال 2003 میلادی صورت پذیرفت و ازجمله محصولات این شراکت، خودروی نام آشنای نیسان تیانا است که در کشورمان نیز کاملاً شناخته شده است. از دیگر کمپانی‌های خارجی که با دانگ فنگ مشارکت دارند می‌توان به رنو و هوندا و نیز برند لوکس اینفینیتی از ژاپن اشاره داشت. ضمن اینکه، این خودروساز برندهایی چینی و تایوانی دیگری همچون فنگ شن (FENGSHEN)، ونوسیا (VENUCIA) و لاکسجن (LUXGEN) را هم زیر چتر خود قرار داده است.

در سال 2013 میلادی، دانگ فنگ و شرکت اساساً سوئدی ولو یک قرارداد را با یکدیگر منعقد نمودند. بر مبنای این قرارداد، خودروهای سنگین و نیمه سنگین به اشتراک توسط این دو کمپانی تولید، و بخش کامیون سازی دانگ فنگ هم به نام” DFCV” پایه‌گذاری شد.55 درصد از سهام این مجموعه از آن دانگ فنگ و 45 درصد هم از آن ولو تراکس می‌باشد. با کمک و همیاری شرکت‌های ولو و رنو، دانگ فنگ توانست به بازارهای اروپایی هم گام نهد. ضمن اینکه شرکت دانگ فنگ، در اکتبر سال 2012 میلادی، اولین مجموعه تحقیق و توسعه خود را در خارج از مرزهای چین و در کشور سوئد برپا نمود و این امر هم با خرید 70 درصد از سهام شرکت مهندسی T ENGINEERING AB تحقق یافت. در کشور ما نیز، خودروهای سنگین این شرکت، ازجمله کامیون‌های T300 و T375 کاملاً شناخته شده‌اند و توسط شرکت سایپا دیزل به نام‌های کاوه و البرز عرضه می‌شوند.

Dongfeng H30 Cross


منبع : سایت پدال

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.