اویل پمپ خودرو چیست و چه نقشی دارد؟

اویل پمپ خودرو

اویل پمپ خودرو یا همان پمپ روغن یک موتور پمپ کننده روغن است که داخل بلوک سیلندر قرار دارد.

قطعاتی که در موتور خودرو وجود دارند در فشار کاری بالایی قرار داشته و سرعت بسیار بالایی دارند. هنگامی که پیستون درون سیلندر حرکت می کند، بین این اجزای فلزی اصطکاک بسیار شدیدی اتفاق می افتد که این اصطکاک باعث مستهلک شدن قطعات و از بین رفتن آن ها به مرور زمان می گردد.

برای جلوگیری از این موضوع از اویل پمپ استفاده می کنند که نقش روان کننده را در قطعات داخل موتور بازی می کند. روغنی که در داخل کارتر وجود دارد با فشار توسط یک پمپ به قطعات روغن رسیده و از اصطکاک شدید بین این قطعات جلوگیری می کند.

به این پمپ که نقشی کاربردی در وسیله نقلیه بر عهده داشته و نیروی محرکه خود را توسط میل لنگ به دست می آورد، اویل پمپ گفته می شود.

انواع اویل پمپ خودرو

اویل پمپ ها به ۳ دسته دنده ای، روتوری و سوزنی تقسیم بندی می شوند

اویل پمپ های دنده ای

از طریق چرخش دو چرخ دنده هم انداره کار می کنند. در این پمپ ها روغن وارد پمپ شده و با قرار گرفتن میان چرخ دنده ها و بدنه پمپ به بیرون فرستاده می شود.

 اویل پمپ های روتوری

از نظر عملکرد شببیه پمپ های دنده ای هستند تنها با این تفاوت که در داخل آنها از یک یک چرخ دنده استفاده شده که در داخل یک روتور داخلی دوران می کند.

 اویل پمپ های سوزنی

روغن در آنها توسط یک پلانجر و فنر به خارج ارسال می شود؛ البته این نوع پمپ ها بیشتر در موتور سیکلت ها مورد استفاده قرار می گیرد.


مشاهده و خرید ایل پمپ خودرو از سایت خانه هیوندای


 

زمان تعویض اویل پمپ خودرو

  1. نشت روغن
  2. وجود خرابی یا مشکل از فشنگی روغن
  3. داغ کردن موتور
  4. مشکل از فیلتر روغن است.
  5. کثیف بودن اویل پمپ
  6. وجود ترک یا شکستگی چرخ دنده ها، روتور، بدنه داخلی و خارجی

یاتاقان زدن موتور مهمترین علتی است که می توان به نقص در سیستم روغن کاری خودرو پی برد، به این صورت که در دور های پایین موتور صدایی از موتور شنیده نشده ولی با بالا رفتن دور موتور صدایی شبیه به برخورد کردن دو فلز به گوش می رسد.

علل خرابی

  1. کثیف بودن فیلتر روغن
  2. راندن با دور موتور بالا
  3. بدون آب ماندن موتور
  4. روغن موتور کهنه
  5. کثیف بودن قطعات موتور

 


 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.