واشر سرسیلندر خودرو کجا قرار دارد و چه وظایفی دارد؟

واشر سرسیلندر خودرو

واشر سرسیلندر بین بلوک موتور که قطعاتی مانند میل لنگ و پیستون ها داخل آن قرار دارند و فضای بین سیلندر و سرسیلندر را آب بندی می کند نصب میشود تا از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال های آب و نشت روغن از کانال های روغن جلوگیری کند

واشر سرسیلندر از جنس پنبه نسوز ، فولاد و مس می باشد تا بتواند فشار و حرارت زیاد ناشی از موتور را تحمل کند. سوختن این قطعه به دفورمه شدن واشر گفته می شود که در حقیقت از فرم خارج شدن این قطعه موجب از بین رفتن آب بندی بین سیستم های مختلف موتور خواهد شد.

وظایف واشر سرسیلندر

 

آب بندی سیلندر

واشر سرسیلندر که بین سرسیلندر و بلوک موتور نصب شده فشار سیلندر در موتور را در بهترین حالت حفظ میکند.انواع واشر ها یک زینگ ویژه آب بندی دارند که برای همین کار استفاده میشود.

هدایت مایعات

مایع خنک کننده موتور و هم روغن موتور در داخل بلوک موتور و سرسیلندر مورد نیاز هستند و مسیرهایی در واشر سرسیلندر وجود دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهند بین سر سیلندر و بلوک موتور در گردش باشند.

در سرسیلندر، مایع خنک کننده وظیفه تنظیم دمای سوپاپ و شمع‌ها را دارد و در عین حال، روغن موتور برای بسیاری از قطعات مانند قطعات تایمینگ سوپاپ، کار روان کاری و تأمین فشار هیدرولیک را بر عهده دارد..

حفظ و نگهداری مایعات

مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور ممکن است فقط چند میلی متر با هم فاصله داشته باشند. یکی از وظایف اصل واشر سرسیلندر، جلوگیری از ترکیب این دو با هم است.

همچنین، واشر سرسیلندر از نزدیک شدن گازهای احتراق به مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور جلوگیری می‌کند و بالعکس. بسته به طراحی، این قطعه ممکن است رینگ‌های O شکل داشته باشد تا آب بندی در برخی مناطق خاص به بهترین حالت ممکن برسد.

نشانه های سوختن واشر سرسیلندر

 

  1. کم شدن آب رادیاتور
  2. مسدود شدن مجراهای عبور آب در موتور
  3. خنک نشدن آب رادیاتور به علت رسوب و یا نقص در عملکرد پروانه.
  4. نقص فنی در ترموستات.
  5. نقص فنی در واتر پمپ و عدم گردش جریان آب در موتور.
  6. پیچ خوردگی شلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور.
  7. رانندگی طولانی در ترافیک و فشار بر موتور در فصل گرما.

 


مشاهده و خرید واشر سر سیلندر خودرو از سایت خانه هیوندای


 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.