آشنایی با سرویس های دوره ای خودرو و اهمیت انجام به موقع آنها

سرویس های دوره ای خودرو

یکی از بهترین و موثرترین راههای افزایش طول عمر قطعات و بخش های مهم خودرو انجام سرویس های دوره ای است. سرویس های دوره ای خودرو مجموعه اقداماتی است که برای نگهداری از خودرو در فواصل زمانی مشخص انجام می شود.

بسیاری از مالکان خودرو که از اهمیت این سرویس ها آگاهی دارند ،نسبت به انجام به موقع آنها اقدام می کنند.در واقع این سرویس ها شما را با  وضعیت سلامت فعلی قطعات و نیاز آنها برای تعویض ،تعمیر و بازبینی آگاه می سازد.

ممکن است این تجربه را داشته باشید که قطعه ای از ماشین خراب شده است. در زمان مراجعه به تعمیرگاه ،متوجه شدید که خرابی این قطعه آسیب جدی به قطعات موتوری و یا دیگر قطعات خودرو وارد کرده است.

انجام به موقع سرویس های دوره ای شما را از عملکرد صحیح سیستم های مختلف خودرویتان مطمئن می سازد.این عمل از تحمیل هزینه های فراوان مالی و حتی خسارات جانی جلوگیری می کند.

 

در سرویس های دوره ای خودرو چه اقداماتی انجام می شود

سرویس های دوره ای انواع مختلفی دارد اما اصلی ترین آن سرویس دوره ای است که در دفترچه راهنمای خودرو هنگام خرید در اختیار مالک قرار می گیرد.

تعمیرگاههای مختلف ممکن است مدلهای مختلفی از سرویس دوره ای را به شما پیشنهاد دهند از جمله سرویس موقت ،یا کامل یا سرویس اصلی یا سرویس تعویض روغن و فیلتر.اما تصمیم گیری در نهایت به عهده مالک است که از چه خدماتی استفاده کند.

در سرویس های دوره ای اصولا تعمیرکاران یک بازدید کلی از سیستم های مختلف خودرو انجام میدهند و به دنبال کشف علائم عیب یا شرایط نامناسب قطعات  و یا درستی یا خرابی در کارکرد سیستم‌های مختلف خودرو هستند.تعمیرکاران در نتیجه این بازدید ها ، شما را از اطمینان در عملکرد مناسب سیستم ها ،یا نیاز به سرویس های اضافه و یا یک عملیات تعمیری پیشگیرانه اگاه می کنند.

 

زمان انجام سرویس های دوره ای خودرو

سرویس های ادواری معمولا در فواصل 6 ماهه و یکساله و یا کیلومترهای مشخص انجام می شود.هر کدام زودتر اتفاق افتاد باید خودرو را به نمایندگی برده و سیستم کلی خودرو چک شود.این سرویس ها ممکن است در شهرهای بزرگ که با آلودگی هوا مواجهند یا شهرهایی که گرد و غبار سختی دارند در سال به سه مرتبه هم برسد.

زمان انجام سرویس دوره ای برای هر خودرو متفاوت است و زمان مناسب خودروی شما در دفترچه راهنمای خودرو مشخص شده است.با مراجعه به این دفترچه شما اطلاعاتی دریافت می کنید  مبنی بر اینکه در فواصل 6 ماهه و یکساله یا کیلومترهای مشخص نیاز دارید چه قطعاتی را بازبینی یا تعویض کنید.

در دفترچه راهنمای خودرو پیشنهادهای کلی در مورد سرویس های دوره ای ارائه می شود اما ممکن است با مراجعه به تعمیرگاهها ، تعمیرکاران بر اساس تجربه  یا شرایط آب و هوایی شهری که در آن زندگی می کنید ، زمانهای متفاوتی را برای تعویض و یا بازبینی قطعات به شما پیشنهاد دهند.

فروشگاه خانه هیوندای با در نظر داشتن اطلاعات دفترچه راهنمای خودروهای هیوندای و کیا و همچنین در نظرگرفتن پیشنهادات تعمیرکاران معتبر و با سابقه، چک لیست سرویس های دوره ای مختص خودروی شما را در اختیارتان قرار می دهد.برای اینکار کافی است در سایت ثبت نام کرده و مشخصات خودروی خود را وارد نمائید و از مشاوره رایگان ما بهرمند شوید.

 

موارد مورد بررسی در سرویس های ادواری

ممکن است تصور ما از سرویس های دوره ای فقط تعویض روغن ، فیلترها یا شمع ها باشد.اما سرویس های ادواری، طیف وسیعی از قطعات ریزو و درشت خودرو را شامل می شود. در اینجا ما  لیستی تهیه کرده ایم از مهمترین قطعاتی که عموما در سرویس های ادواری مورد بررسی قرار می گیرند.

 

روغن موتور و فیلتر روغن

فیلتر روغن

روغن موتورها بعد از مدتی استفاده، غلظت‌شان بیشتر و بیشتر می‌شود. به خصوص اینکه روغن‌ها، ذرات فلزی یا براده‌های آهنی یا هر ناخالصی درون اجزای موتور را به خودشان جذب می‌کنند و همین موضوع، در افزایش غلظت آنها، تاثیر مستقیم دارد.

روغن موتوری که حالت استانداردش را از دست می‌دهد، نه برای خنک‌سازی مناسب است و نه می‌تواند روان‌سازی قطعات را به خوبی انجام دهد. روغن موتور نامناسب هم فشار زیادی به مجموعه پیشرانه خودرو وارد می‌کند؛ فشاری که ممکن است باعث افزایش دمای قطعات، افزایش اصطکاک قطعات و نهایتا از کار افتادن موتور شود.

فیلتر روغن نیز به عنوان قطعه‌ای که سیال روغن را تصفیه می‌کند، نقش بسیار مهمی را در سلامت موتور بر عهده دارد.

روغن موتور بعد از آلوده شدن با گذر از فیلتر روغن تصفیه می‌شود و این کار باعث افزایش طول عمر و بازدهی بالاتر موتور خواهد شد.

واضح است که پس از مدتی، فیلتر روغن هم مانند سایر فیلترها دچار تجمع آلودگی و جرم می‌شود و روغن را به سختی از خود عبور می‌دهد. در چنین شرایطی باید انتظار صدمه دیدن پمپ روغن، ‌کاهش یافتن قدرت موتور و حتی شکسته شدن سوپاپ‌ها را داشته باشیم.

در شرایطی آب و هوایی که آلودگی هوا و ذرات ریز زیاد باشد ،نیاز به تعویض روغن و فیلتر روغن ممکن است از زمان ذکر شده باشد.

 

گیربکس و روغن گیربکس

روغن گیربکس

گیربکس از قطعات حیاتی خودرو می باشد .سرعت موتور راتنظیم و قدرت موتور رابه چرخ ها منتقل می کند .به دلیل به هم پیوسته بودن قطعات گیربکس و وابستگی عملکرد آنها به هم ،اگر هر بخشی از سیستم خرابی یا مشکلی پیدا کند،کل سیستم با مشکل مواجه می شود.

پیدا کردن و رفع مشکلات گیربکس کاری تخصصی است و پیشنهاد میشود در سرویس های دوره ای به بررسی و رفع مشکلات احتمالی پرداخته شود تا از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری شود.

روغن گیربکس یکی از مواردی است که باید در سرویس‌های دوره‌ای بررسی شود.اگر روغن گیربکس کم باشد، تعویض دنده به خوبی صورت نمی‌گیرد.

روغن کاری نشدن قطعات سبب اصطکاک می‌شود و در نتیجه ذرات کوچک فلزی وارد گیربکس شده که کاهش عمر آن را به همراه دارد.

در گیربکس اتوماتیک، روغن به دلیل حرارت بالا کیفیت خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند به درستی عمل کند.روغن گیربکس اتوماتیک نیز آلوده می‌شود و این آلودگی در عملکرد‌ آن اختلال ایجاد می‌کند.

روغن گیربکس محصولات کیا و هیوندای،بین 60 تا 120 کیلومتر بسته به نوع خودرو و نوع روغن نیاز به تعویض دارد . اما اگر خودرو در آب و هوای گرم یا خیلی سرد  و شرایط پر شیب و پر ترافیک استفاده  شود، زمان تعویض روغن گیربکس کمتر خواهد شد.

 

بررسی تسمه ها در سرویس های دوره ای خودرو

تسمه های خودرو

تسمه‌ها به دلیل جنس لاستیکی‌شان دارای عمر مشخصی هستند و با کارکرد طولانی قابلیت ارتجاعی خود را از دست داده، ترک خورده یا پاره می‌شوند. پارگی تسمه‌ها یا ترک خوردن آن‌ها در خودرو می‌تواند بسیار خطرناک باشد و اگر حین رانندگی اتفاق افتد، ممکن است صدمات جبران ناپذیر جانی و مالی به همراه داشته باشد.

تسمه تایم حرکت چرخشی میل‌لنگ را به میل سوپاپ منتقل می‌کند و نیروی لازم برای حرکت میل سوپاپ یا میل بادامک را تامین می‌نماید.

عمر مفید تسمه تایم معمولا از سوی کمپانی تولید کننده خودرو اعلام می‌شود. این زمان بسته به کیفیت متریال تسمه تایم، میزان درگیری آن و باری که تحمل می‌کند، عملکرد موتور و برخی موارد دیگر تغییر می‌نماید. دور موتور‌های بالای ۴۰۰۰ که استهلاک قطعات خودرو را بالا می‌برد، باعث پارگی تسمه تایم می‌شود.

تسمه دینام که تسمه پروانه و تسمه مارپیچ نیز نامیده می‌شود، وظیفه انتقال نیروی گشتاور موتور به اجزای مختلف خودرو مانند واتر پمپ، اویل پمپ، دینام و سیستم تهویه مطبوع را بر عهده دارد

تسمه دینام به دلیل کارکرد مداوم، قطعه‌ای با استهلاک بالا است. به همین دلیل باید سلامت آن به صورت دائم چک شده و مورد بررسی قرار بگیرد. زمان مشخصی برای تعویض تسمه دینام مطرح نمی‌شود و معمولا توصیه می‌شود به منظور تضمین سلامت دیگر سیستم‌های خودرو که عملکرد بی‌نقص آن‌ها را به سلامت تسمه دینام وابسته است، با هر بار سرویس دوره‌ای خودرو، این قطعه نیز مورد بازرسی دقیق قرار گیرد.

 

مجموعه قطعات سیستم ترمز

سیستم ترمز خودرو

از آنجایی که سیستم ترمز ، وظیفه هندلینگ خودرو را بر عهده دارد، لذا بررسی وضعیت سلامت آن، منجر به پیشگیری از حوادث خطرناک می شود. سیستم ترمز خودرو از قطعات متعددی تشکیل شده است که خرابی هر کدام از آنها می تواند موجب خرابی سیستم ترمز خودرو شود.

عواملی مانند عادت های بد رانندگی، شرایط بد آب و هوایی، ترمزهای ناگهانی زیاد، نوع خودرو و کیفیت ترمزها همگی در بروز خرابی ترمز خودرو تاثیر گذار هستند.

در سرویس دوره ای قطعاتی چون لنت ترمز ،روغن ترمز و بوستر ترمز همچنین نحوه عملکرد سیستم ترمز به طور کامل بررسی میشود و در صورت وجود مشکل ،برای رفع به موقع آن اقدام به عمل می آید.

 

سیستم خنک کننده موتور

سیستم خنک کننده خودرو

عمل احتراق که در موتور صورت می گیرد باعث ایجاد حرارت زیادی می شود.این حرارت توسط سیستم خنک کننده خودرو گرفته می شود و از خسارات زیادی جلوگیری می شود.از طرفی کمبودحرارت نیز باعث خرابی موتور خواهد شد پس موتور باید همیشه دارای حرارت متعادل باشد.

اصلی ترین اجزاء سیستم خنک کننده موتور خودرو شامل رادیاتور ،شلنگ آب ،واتر پمپ یا پمپ آب ،ترموستات ،پروانه خنک کننده ،سنسور دمای آب و مایع خنک کننده(ضد یخ یا ضد جوش آب) می باشد .

در صورت عدم بازدید  به موقع و بررسی عملکرد این سیستم و همچنین رفع مشکلات آن ، به طور مستقیم در کار موتور خودرو اختلال ایجاد می شود.این اختلال در موتور ماشین ممکن است یک افزایش ناچیز دمای خودرو باشد یا به طور جدی تر از بین رفتن کامل موتور شود و هزینه های زیادی برای تعمیر و بازسازی موتور به مالک تحمیل کند.

 

بررسی شمع ها در سرویس های دوره ای خودرو

سرویس های دوره ای خودرو

یکی از قطعات اصلی موتور هر خودرو، شمع های آن می باشد که وظیفه جرقه زنی و به نوعی روشن نمودن خودرو را دارد. شمع خودرو یک قطعه مهم در موتور خودروهای سوختی محسوب می گردد و بدون کارکرد صحیح شمع ها، خودرو ها قادر به حرکت نخواهند بود.

هر شمع دارای یک طول عمر خاص می باشد که پس از طی این مدت زمان باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود. اما گاهی به دلیل ازدیاد رسوبات حاصل از احتراق در سر الکترودها و کثیف شدن آن  نیاز به تعویض شمع خودرو ضروری می شود.همچنین جرقه زنی نادرست و از بین رفتن الکترودها، از طول عمر استاندارد آنها کم می کند.

در این مواقع خودرو به خوبی کار نخواهد کرد و به نوعی دچار بدسوزی می گردد. درست کار نکردن یکی از شمع ها باعث می شود که سیلندر مربوطه سوخت را بطور ناقص بسوزاند . در نتیجه باعث افزایش آلایندگی و در نتیجه صدمه به قطعات موتور گردد.

انجام به موقع سرویس های دوره ای و بررسی شمع ها و وایر شمع ها ،باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود.  همچنین سلامت و طول عمر بیشتر قطعات موتوری را به همراه دارد.

 

دیسک و صفحه کلاچ ها

سرویس های دوره ای خودرو

دیسک و صفحه قسمتی از گیربکس یا جعبه دنده است که وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد.

عوامل زیادی در طول عمر دیسک و صفحه کلاچ موثر است. به طور مثال قرار نگرفتن در ترافیک، رانندگی نکردن در مسیرهای سخت، پرهیز از رانندگی هیجانی و… همگی از عواملی هستند که می‌توانند بر دوام دیسک و صفحه کلاچ تاثیر بگذارند.

بررسی دیسک و صفحه در سرویس های دوره ای شما را از سلامت آنها مطمئن می سازد و خسارات احتمالی را کاهش می دهد.

 

فیلتر هوا

فیلتر هوا

فیلتر هوا ،وظیفه تصفیه هوای ورودی خودرو را به عهده دارد. این قطعه بسیار مهم در مسیر ورودی هوا به موتور قرار دارد. فیلتر هوا تمامی ناخالصی ها موجود در هوا را به خود جذب می کند و هوای تمیز را وارد موتور خودروی شما می کند. علاوه بر تصفیه هوای ورودی به موتور، میزان هوا را تنظیم و کنترل می کند.

فیلتر هوا نیز دارای یک عمر مفیدی است و به دلیل جذب آلودگی ها و گرد و غبار پس از مدتی استفاده  مسدود  خواهد شد که باید آن را تعویض کرد.

فیلترهوای خودروهایی که در مسیرهای خاکی رفت وآمد دارند و یا خودرو هایی که در شهرهای آلوده تردد دارند، زودتر کثیف می شود  وهمین امر باعث می شود که فیلتر هوای خودرو را زودتر تعویض کنیم.

 

لاستیک ها و چرخ ها

سرویس های دوره ای خودرو

لاستیک‌ها رابط خودروی شما با جاده‌اند و تمام فشار ناشی از شتاب خودرو، قدرت ترمز و گشتاور فرمان در نهایت به لاستیک‌ها وارد می‌شود. لاستیک سالم نقش مهمی در امنیت و عملکرد خودروی شما دارد، کنترل خودرو را برای شما ساده‌تر و مصرف سوخت را هم بهینه می‌کند.

رانندگی با سرعت بالا و ترمز‌های ناگهانی ، اضافه‌بار، جاده‌های نا‌مناسب و آب‌‌و‌هوا و شرایط جوی از عوامل تاثیر گذار در عمر لاستیک ها می باشند.

بررسی وضعیت لاستیک و چرخ ها در زمان سرویس دوره ای شما را از سلامت لاستیک ها مطمئن می سازد .

 

سیستم اگزوز

سیستم اگزوز

اگزوز قطعه‌ای است که گازهای حاصل از احتراق در موتور را به بیرون هدایت می کند. این سیستم علاوه برهدایت گازها و دود حاصل از واکنش های شیمیایی، کاهش دما، کاهش آلاینده‌ها و کاهش صدا را نیز به انجام می دهد.

منیفولد، انبار اگزوز،‌کاتالیست، لوله‌های ربط و لوله‌های خروج دود از اجزای تشکیل دهنده اگزوز به شمار می‌روند.

اگر به هر دلیل مسیر خروجی هوای خودرو که همان اگزوز می باشد، دچار مشکل شده باشد، شتاب خودرو کاهش می یابد. در نتیجه خودرو نمی تواند عملکرد کافی را داشته باشد.بنابرین بررسی وضعیت قطعات سیستم اگزوز در زمانهای مشخص کارائی خودرو را افزایش داده و از مشکلات جانبی می کاهد.

 

خدمات خانه هیوندای برای سرویس های دوره ای خودرو

خانه هیوندای به مالکان خودروهای هیوندای و کیا  این امکان را می دهد که با ثبت نام درسایت و وارد کردن برند و مدل خودروی خود ،اطلاعات مورد نیاز برای سرویس دوره ای را در پنل کاربری و یا به صورت ایمیل دریافت کنند.و همچنین به جهت یادآوری ، موقع سرویس دوره ای پیامی مبنی به فرا رسیدن زمان سرویس خودرو فرستاده می شود .

مشتریان خانه هیوندای همچنین می تواند از مشاوره های رایگان در زمینه سرویس دوره ای خودروی خود بهرمند شوند.

 


 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.