معرفی انواع فیلترهای خودرو و بهترین زمان تعویض آنها

انواع فیلترهای خودرو

انواع فیلترهای خودرو برای جلوگیری از ورود ذرات و آلودگی های به داخل سیستم های خودرو  هستند. تعویض به موقع فیلترها و استفاده از محصولات با کیفیت نقش مهمی در عملکرد خودرو و سلامت سرنشینان آن دارد .

در اینجا به معرفی این فیلترها می پردازیم.

فیلترهای خودرو : فیلتر کابین

فیلتر هوای کابین بر سر مسیر هوای ورودی به کابین خودرو نصب می شود و وظیفه اصلی آن پاک سازی هوای ورودی که از طریق سیستم های گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع خودرو داخل خودرو می شود است.

این فیلتر درصد بالایی از گرد و غباری که باعث ایجاد آلرژی برای سرنشینان می شود را جذب می کند.

فیلتر کثیف کابین خودرو باعث کارایی پایین سیستم تهویه و اتلاف توان کولر می‌شود. همچنین باعث کاهش جریان هوای داخل کابین خودرو می‌شود.

زمان تعویض فیلتر کابین

مدت زمان استفاده از فیلتر هوا با توجه محل زندگی شما بسیار متفاوت است.

اگر در شهرهای بزرگ مانند تهران یا شهر های جنوبی کشور زندگی می کنید عمر مفید فیلتر کابین بسیار کاهش می یابد چرا که میزان آلاینده ها و ذرات موجود در هوا بسیار بیشتر از نقاط دیگر است.

بطور استاندارد توصیه شده است که فیلتر کابین باید بین 20 هزار تا 25 هزار کیلومتر تعویض گردد اما پیشنهاد می شود که هر زمان برای سرویس و نگه داری روغن مراجعه می کنید ،فیلتر کابین را نیز تعویض نمایید.

فیلترهای خودرو : فیلتر هوا

فیلتر هوا در حقیقت وسیله ایست که بر سر راه هوای ورودی به موتور خودرو قرار می گیرد و ذرات ناخالص موجود در این هوای ورودی را به خود جذب می کتد و همچنین وظیفه کنترل میزان هوای ورودی به موتور را بر عهده دارد.

ذرات آلاینده بسیار زیادی درون هوا هستند که می توانند به خیلی از اجزای موتور آسیب برسانند و آنها را دچار فرسایش نمایند. سوپاپ ها، یاتاقان ها، رینگ های پیستون و همچنین بدنه سیلندرها از قطعاتی هستند که به راحتی مورد فرسایش قرار می گیرند.

فیلتر هوای خودرو وظیفه دارد از ورود این ذرات به داخل موتور و اجزای آن جلوگیری به عمل می آورد.

چه زمانی فیلتر هوا ی جدید جایگزین کنیم؟

تمام فیلترهای هوا،عمر محدودی دارند که بعد از آن باید تعویض و به درستی جایگزین شوند استاندارد تعویض فیلتر هوا بین ۳ تا ۵ هزار کیلومتر می باشد.

به کار بردن فیلتر نامرغوب و غیر استاندارد علاوه بر افزایش زیاد مصرف سوخت،می تواند صدمات زیادی را به موتور اتومبیل وارد سازد.

فیلترهای خودرو: فیلتر روغن

فیلترهای خودرو

وظیفه فیلتر روغن این است که باید ناخالصی های روغن موتور و براده های فلزی که از موتور جدا می شوند را بگیرد و مانع ورود آن ها به موتور خودرو شود.

بعبارتی دیگر فیلتر روغن ،روغن موتور را از تمام ذرات ناخالصی که برای موتور مضر است، پاکسازی می کند و نقش مهمی در سالم ماندن موتور و نیز پیستون ها و سیلندرها ایفا می کند.

چه زمانی باید فیلتر روغن تعویض گردد ؟

در سرویس های دوره ای توصیه می شود که فیلتر روغن موتور مورد بازبینی و در صورت نیاز تعویض شود .

چرا که در صورت عدم تعویض به موقع فیلتر روغن، منافذ کاغذ فیلتر مسدود می‌شوند و در این حالت فشار روغن در پشت فیلتر افزایش یافته و سوپاپ اطمینانی که به همین دلیل تعبیه شده، باز می شود.

به عبارت خیلی ساده چنانچه روغن تصفیه نشده به داخل موتور راه یابد بهتر از این است که موتور به دلیل عدم روغن کاری، خیلی سریع آسیب ببیند.

البته لازم به ذکر است که عبور روغن تصفیه نشده نیز موجب آسیب دیدن موتور می شود ولی میزان آسیبی که به موتور می رساند خیلی کمتر از نرسیدن روغن به قطعات و اجزاء موتور می باشد.

فیلترهای خودرو : فیلتر سوخت

هر نوع سوختی که وارد موتور خودرو می‌شود نیاز به عبور از فیلتر دارد تا ناخالصی‌های آن گرفته شود. اگر سوخت ناخالصی داشته باشد به موتور خودرو آسیب می‌زند.

فیلترهای سوخت معمولا در لوله سوخت رسانی قرار دارند تا بتوانند عمل فیلترینگ را انجام دهند. معیوب بودن فیلتر سبب می‌شود که خودرو روشن نشود و یا در زمان رانندگی متوقف شود و شتاب آن نیز کم شود.

فیلتر سوخت مانند فیلترهای دیگر خودرو نیست که زمان مشخصی برای تعویض داشته باشد. بهتر است با دیدن هر یک از این نشانه‌ها نسبت به تعویض فیلتر سوخت اقدام کرد.


مشاهده و خرید انواع فیلترهای خودرو از سایت خانه هیوندای 


 


محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.