کمک فنر خودرو چه کاربردی دارد؟ نشانه های خرابی آن کدامند؟

کمک فنر خودرو

کمک فنر خودرو یا جاذب ضربه یک قطعه مکانیکی است که در نزدیکی چرخ های خودرو نصب می شود .این قطعه وظیفه دارد که نوسانات ایجاد شده در فنر خودرو را کنترل و در نهایت میرا کند.

میزان حرکت فنر و ارتعاشات وارده به کمک فنر را می توان عامل اصلی افزایش یا کاهش عمر کمک دانست.

این قطعه از یک طرف به شاسی متصل است و از طرف دیگر به سیستم تعلیق خودرو وصل شده است.

چگونگی عملکرد کمک فنر خودرو

زمانی که نیرویی به فنر وارد می شود فنر فشرده شده و مقداری انرژی در آن ذخیره می شود که پس از رها شدن این انرژی آزاد می شود .

در این حالت کمک فنر با تبدیل انرژی جنبشی ناشی از ضربه یا ارتعاش به یکی از اشکال دیگر انرژی که معمول به صورت حرارت است وظیفه میرا کردن ارتعاشات را به انجام می رساند.

انواع کمک فنر

از جمله انواع مختلف کمک فنرمی توان به نوع  هیدرولیکی یا همان روغنی، کمک فنر گازی یا بادی، کمک فنر تلسکوپی، کمک فنر هیدرواستاتیکی و کمک فنر اهرمی اشاره کرد.

ایرادات متداول

۱- ایراد ظاهری

اولین مشکلی که به راحتی قابل تشخیص است هرگونه آسیب به کمک فنر یا تغییر شکل آن است که می تواند بر اثر تصادف یا ضربه ایجاد شده باشد.

همچنین در صورتی که محل استقرار آن دچار افتادگی شده باشد نیز نشان دهنده وجود نقص در این قطعه است که باید در اولین فرصت نسبت به حل مشکل اقدام کرد.

۲- روغن زدن یا نشتی روغن کمک فنر

با وجود اینکه محفظه حاوی سیال در کمک فنرها آب بندی شده است اما ممکن است به هر دلیلی این آب بندی دچار مشکل شود و سیال درون محفظه از آن خارج شود.

به این ترتیب در صورت وجود روغن بر روی کمک فنر یا نشتی روغن در اطراف آن باید به تعویض  اقدام کرد.

۳- در صورتی که خودرو در مسیرهای ناهموار بیش از حد بالا و پایین شود و حالت فنری داشته باشد مشخص است که ایرادی در کمک فنر خودرو وجود دارد که باید هر چه سریعتر این قطعه را تعویض کرد

۴- شیرجه رفتن خودرو در ترمزهای شدید نیز یکی از دیگر از نشانه های وجود نقص عملکردی در کمک فنر است.

۵- در صورتی که در پیچ ها خودرو بیش از حد بپیچد و کنترل آن برای راننده دشوار باشد نیز باید وضعیت کمک فنر مورد بررسی قرار گیرد.

۶- وجود سر و صدا در زمان عبور از مسیرهای ناهموار، از روی سرعت گیر، هنگام شتاب گرفتن یا ترمزهای شدید نیز می تواند نشان دهنده وجود نقصی در کمک فنر خودرو باشد.

۷- در صورتی که خودرو هنگام حرکت به یک سمت کشیده می شود نشان دهنده وجود ایرادی در سیستم تعلیق یا یکی از اجزای آن از جمله کمک فنر است.

۸- لاستیک سابی یا از بین رفتن قسمتی از آج تایر نیز یکی دیگر از نشانه هایی است که در صورت مشاهده آن سیستم تعلیق خودرو یا اجزای آن مانند کمک فنر توسط متخصصین مورد بررسی قرار بگیرد.

۹- در صورتی که چرخ های خودروبه اصطلاح روی سطح جاده برقصند و یا بالا و پایین روند ممکن است دلیل این اتفاق فرسودگی فنرها و کمک ها باشد .


مشاهده و خرید کمک فنر خودرو و متعلقات آن  از سایت خانه هیوندای


 


محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.