مجلس یازدهم باید شجاعانه برای صنعت خودرو تصمیم گیری کند

مجلس یازدهم

مجلس یازدهم از ۷ خرداد فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. با آغاز فعالیت نمایندگان مردم ، نگاه های بسیاری در انتظار تصمیمات این قوه قانون گذار در حوزه های مختلف است.

شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و مشکلات موجود در مسیر صنایع مختلف یکی از مهمترین نگرانی هایی است که نیازمند تصمیمات جدی نمایندگان ملت در آرایش جدید مجلس یازدهم خواهد بود.

صنعت خودرو به عنوان یکی از پراشتغال ترین صنایع کشور و همچنین تاثیرگذار ترین حوزه ها بر زندگی عموم مردم طی سال های گذشته با برخی تصمیم گیری ها به سمت و سویی حرکت کرده است که ضمن تحمل ضررهای سنگین ناشی از الزاماتی نظیر قیمت گذاری دستوری روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد.

نقش مجلس یازدهم در صنعت خودرو

مجلس دهم در آخرین روزهای فعالیت، گزارش تحقیق و تفحصی از صنعت خودرو را منتشر کرد که شائبه های بسیاری را به همراه داشت و بررسی راهکارهای آن به مجلس یازدهم رسید. مجلس یازدهم مطمئنا می تواند نقشی کلیدی در روزهای حساس صنعت خودرو داشته باشد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که راهکارهای بلندمدت این مجلس می تواند نوید بخش روزهای روشن در آینده صنعت خودرو باشد اما سوال اینجاست که خودروسازان و بازار خودرو چه انتظارهایی از مجلس یازدهم دارند و انتخاب چه مسیری از سوی 276 نماینده در این دوره جدید می تواند به بهود وضعیت این صنعت کمک کند.

بررسی شعارهای ارایه شده از سوی احزاب و گروههایی که به شکل ائتلاف وارد صحنه مبارزه انتخاباتی بودند و نیز سخنان چهره های شاخص و اعضای مجلس یازدهم نشان می دهد برای آنها مسایل اقتصاد ایران و برطرف کردن دشواریها و بازکردن گره های کور اقتصاد در سطوح گوناگون اولویت بسیار بالایی دارد. به این ترتیب انتظار می رود این مجلس با توجه به وضعیت نامساعد اقتصاد ایران و پس از استقرار کامل و شروع به کار فراکسیونها به مسایل مهم اقتصادی توجه ویژه ای داشته باشد.

صنعت خودروسازی ایران یکی از گنج های ارزشمند

یکی از مهمترین اولویتها  بدون چون وچرا صیانت از دارایی های تاریخی صنعتی و اقتصادی کشور و جلوگیری از فرسوده شدن آنها و نوسازی و زنده سازی این دارایی هاست. واقعیت این است که درایران گنج های ارزشمندی از نظر سرمایه گذاری تاریخی وجوددارند که باید با دقت در کانون توجه قرار گیرند. صنعت خودروسازی ایران که حالا سابقه آن از نیم سده فراتر رفته است درکنارصنعت پتروشیمی ، صنعت فلزات اساسی و برخی دیگر از رشته ها سهم اصلی در تولید صنعتی ایران ونیز نقش قابل توجهی در تامین ارز از راه صادرات و جلوگیری از خروج ارز با تولید نیاز کشور دارند.

درصورتی که میانگین واردات قیمت هر خودرووارداتی به بازار ایران را 20 هزاردلار و میزان تولید انواع خودروسواری را یک میلیون دستگاه درسال فرض کنیم که البته ظرفیت تولید تا دوبرابری را نیز دارد صرفه جویی ارزی صنعت خودروسازی 20 میلیارددلار در سال است.

علاوه براین صنعت خودروسازی ایران و صنایع پیشین و پسین آن صدها هزار شغل مفید در کشور ایجاد کرده اند که در شرایط عادی برای آفرینش این میزان شغل تازه باید میلیرده میلیارد ریال و دلار هزینه شود. صنعت خودروسازی با گسترش و نوسازی تکنولوژی می تواند به رشد دانش فنی در بالاترین سطح نیز کمک کند و برابعاد توانایی فنی ومهندسی کشور به مثابه یک دارایی بزرگ بیفزاید.

کاستی های صنعت خودرو

درکنار این مزیتهای بزرگ البته باید قبول کنیم که اقتصاد و صنعت خودروکاستی ها و آسیب های خود را نیز دارد و این را خودروسازان انکار نمی کنند. حالا و در روزهای سخت اقتصادایران مجلس یازدهم به مثابه نیرویی تازه نفس و با انگیزه برای بیرون بردن اقتصادایران از روزهای سخت می تواند  برتوانایی های صنعت خودرو تکیه کرده و با بازکردن سدهای راه پیشرفت این صنعت در سطح ملی و محیطی از یک گنج بزرگ ایرانی صیانت کند.

مجلس یازدهم می تواند دور از هیاهو ها و جنجال ها و خاک پاشیدن به چشم ها درباره این صنعت و گنج ارزشمند راه نجات آن را ارایه دهد و اجازه ندهد این دارایی ارزشمند تاریخی به بهانه برخی کاستی ها و ناراستی های تحمیل شده بر این صنعت دراه منافع گروهی خاص که در کمین نابودی آن نشسته اند قربانی شود.

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو ضمن اشاره به طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در روزهای پایانی مجلس دهم گفت : نمایندگان مجلس یازدهم باید توجه داشته باشد که به سراغ اجرای مجدد طرح تحقیق و تفحص و اتلاف بیهوده وقت برای انجام این تحقیقات نروند چرا که یک بار این مراحل طی شده و با مطالعه مشروح این گزارش می توانند تصمیمات عقلانی و منطقی برای بهبود وضعیت این صنعت بگیرند.

این کارشناس خودرو انجام تحقیق و تفحص از صنعت خودرو را امری هزینه بر عنوان کرد و افزود: این طرح به صورت مستقیم و غیر مستقیم هزینه های زیادی دارد و افراد بسیاری را در این صنعت درگیر خود کرده است و درگیری های ذهنی و تهمت های مطرح شده در سال جهش تولید جوابگوی بحران های فعلی نیست و به جای این مسائل، نمایندگان در مجلس یازدهم باید به دنبال راهکارهای شجاعانه و منطقی بر اساس طرح پیشین تحقیق و تفحص از صنعت خودرو باشند.

تشریح تصمیمات شجاعانه

کاکایی در تشریح تصمیمات شجاعانه مباحثی نظیر آزادسازی قیمت خودرو، افزایش قیمت بنزین و … را برشمرد و تشریح کرد : تصمیمات اینچنینی باید با شجاعت گرفته شود هر چند در موضوع بنزین امکان اجرای آن با زمان بندی و زمینه سازی بهتر محیا بود اما این موضوع رخ نداد ولی به هر حال باید قیمت بنزین افزایش پیدا می کرد و نمایندگان باید شجاعانه برای جلوگیری از ضرردهی خودروسازان و کنترل بازار برای افزایش قیمت شرکتی خودروها قدم بر می داشتند.

وی با اشاره به آزادسازی قیمت مواد اولیه مورد استفاده در صنعت خودرو در دوره دهم مجلس گفت : زمانی که صنعت خودرو از صنایعی تغذیه می کند که قیمتشان آزاد است نمی توان با الزام به قیمت گذاری دستوری انتظار بهبود شرایط را داشته باشیم. نمایندگان در دوره های قبل اگر مانند صنایعی مانند فولاد، قیمت گذاری در صنعت خودرو را نیز آزاد می کردند و شجاعت چنین تصمیم گیری داشتند هم اکنون شرایط در صنعت خودرو بهتر از گذشته پیش می رفت.

این کارشناس صنعت خودرو تصمیمات مجلس یازدهم در حوزه خودرو را به دو دسته فوری و بلندمدت تقسیم کرد و گفت : صنعت خودرو هم اکنون در شرایط بحرانی است و در قدم نخست نیاز به تصمیم گیری فوری و اورژانسی از سوی مجلس یازدهم برای آن حس می شود و سپس نمایندگان باید به دنبال تصمیمات بلندمدت برای اصلاح ساختار این صنعت باشند.

وی ضمن تاکید بر کنار گذاشتن مشکلات گذشته این حوزه افزود: نمایندگان در شرایط فعلی باید به وضعیت کنونی این صنعت نگاه کنند و مشکلات گذشته را کنار بگذارند زیرا تاکید روی تصمیمات گذشته دردی از وضعیت کنونی خودروسازان دوا نمی کند و آزادسازی قیمت می تواند یکی از اصلی‌ترین تصمیمات برای اصلاح میان‌مدت اوضاع باشد. سپس می توانیم به مشکلات 30 سال گذشته این صنعت بپردازیم.


منبع : سایت Car.ir

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.