زیان میلیاردی صنعت خودرو

صنعت خودرو

زیان میلیاردی صنعت خودرو به خاطر قیمت‌گذاری دستوری خودرو اتفاق افتاد و سبب شده که زیان دو خودروساز اصلی کشور ۲۵ هزار میلیارد تومان ثبت شود و زیان انباشته خودروسازی کشور بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان محاسبه گردد.

در نشست مشترک انجمن قطعه‌سازان همگن و مدیران ارشد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آرش محبی‌نژاد دبیر این انجمن با اشاره به میزان ضرر و زیان خودروسازان کشور گفت: قیمت‌گذاری دستوری خودرو سبب شده که زیان دو خودروساز اصلی کشور ۲۵ هزار میلیارد تومان ثبت شود و زیان انباشته خودروسازی کشور بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان محاسبه گردد.

دلیل عدم تمایل دولت به اصلاح قیمت ها

وی ادامه داد: این در حالیست که سود صنایع بالادستی که مواد اولیه این صنعت را تامین می‌کنند که عمده آنها دولتی هستند چند صد هزار میلیارد تومان است برای همین دولت تمایلی به اصلاح قیمت خودروها ندارد زیرا سود خود را کسب می‌کند.

محبی نژاد در خصوص وضعیت قطعه‌سازان گفت: خودرو سازها باید در اسرع وقت مثبت و منفی ۱۰ درصد قیمت نهادهای تولید را اصلاح کنند در غیر این صورت ظرف روزهای آینده تعطیل خواهند شد. مطابق محاسبات انجمن قیمت قطعات تا به امروز باید ۶۵ درصد افزایش پیدا کند. نمی‌توان قیمت مواد اولیه مانند فولاد یا آلومینیوم آزاد محاسبه شود اما قیمت محصول به صورت دستوری تعیین شود. این وسط قطعه‌ساز له خواهد شد.

محبی با اشاره به التهاب بازار خودرو گفت: علت اصلی این التهاب تبدیل شدن خودرو به کالای سرمایه‌ای است ضمن آنکه عرضه رانتی و قیمت غیر واقعی آن نیز باعث ملتهب شدن بازار شده است.

وی در پایان پیشنهاد داد: تمام مشکلات به دلیل عدم هماهنگی حاکمیت است مجلس حرف خودش را می‌زند دولت سیاست خود را اجرا می‌کند پیشنهاد ما این است که کمیته ملی تشکیل شود که مصوبات آن فرا قوه‌ای و لازم الاجرا باشد در غیر این صورت وضعیت به همین گونه خواهد ماند.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.