سیستم کنترل فشار باد تایر ها یا همان TPMS چیست

سیستم کنترل فشار باد تایر ها

تنظیم بودن فشار باد تایر ها از اهمیت بالایی در خودرو برخوردار است چراکه از جهات مختلفی بر عملکرد خودرو تاثیرگذار است. از جمله موجب کاهش مصرف سوخت، افزایش سرعت، شتاب و قابلیت حرکتی خودرو در مسیرهای مختلف می شود.

همچنین کم یا زیاد شدن فشار باد تایرها می ‌تواند در مواقعی موجب ترکیدگی لاستیک در خودرو به خصوص در سرعت های بالا و یا در جاده هایی با مسیر ناهموار شود.

تنظیم بودن فشار باد تایر ها

از این رو و با توجه به حساسیت بالای تایرها در خودرو و اهمیت آگاهی از میزان فشار باد لاستیک ها توسط راننده و کنترل آن ها، در سال های اخیر تولید کنندگان خودرو از یک سیستم کنترل الکترونیکی بر روی خودرو استفاده می‌کنند که می‌تواند میزان فشار باد لاستیک ها را در هر لحظه کنترل کرده و گزارش دهد.

و یا فشارهای وارده بیش از حد  به لاستیک ها را اخطار دهد. در ادامه مقاله به بررسی سیستم کنترل فشار باد تایرها بر روی خودرو می پردازیم و نحوه عملکرد و مزیت های آن را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

نحوه عملکرد سیستم کنترل فشار باد تایرها

سیستم کنترل فشار باد تایرها که با نام اختصاری  TPMS در مشخصات خودروهای دارای این سیستم ذکر می‌شود، مخفف عبارت Tire Pressure Monitoring System می باشد.

این سیستم در حالت کلی دارای دو نوع عملکرد مناسب است. اولین مزیت آن مانیتورینگ میزان فشار باد لاستیک های خودرو است که در هر لحظه میزان باد لاستیک های خودرو را نمایش می دهد و دومین کارکرد آن کنترل فشار وارده به لاستیک ها در حین حرکت خودرو می باشد که در صورت افزایش این فشار به تایرها با علامت هشدار زرد رنگ در پشت آمپر خودرو، راننده را آگاه می سازد.

انواع مختلف سیستم  کنترل فشار باد تایرها

انواع مختلف سیستم  کنترل فشار باد تایرها

سیستم کنترل فشار باد تایرها در دو نوع مختلف بر روی خودروها قرار دارد. که به سیستم های iTPMS و dTPMS تقسیم می شود.

سیستم های  فشار باد تایر ها نوع iTPMS

سیستم اول که به نوعی سیستم کنترل فشار باد تایر غیر مستقیم معنا می شود به کمک کنترل سرعت چرخش چرخ ها و در ارتباط با سیستم ABS و EBD باد لاستیک ها را به صورت تخمینی اندازه گیری کرده و به راننده گزارش می دهد.

این سیستم به دلیل این که به صورت مستقیم با فشار باد تایر عمل نمی کند معایب زیادی دارد و در صورت استفاده از تایرهای با ابعاد مختلف می تواند راننده را به اشتباه بیندازد و یا پس از تعویض لاستیک ها این سیستم باید توسط راننده ریست شود، تا عمل کرد بهتری داشته باشد.

سیستم های فشار باد تایر ها نوع  dTPMS

نوع دوم سیستم کنترل فشار باد تایرها که dTPMS نام دارد، مخفف عبارت Direct TPMS است که به معنای سیستم کنترل فشار باد تایر مستقیم می باشد. این نوع سیستم کنترل فشار باد تایر امروزه در اغلب خودروهای تولیدی استفاده می شود. این نوع از سیستم کنترل فشار باد تایر با استفاده از سنسور هایی که مستقیما در داخل لاستیک و یا خارج لاستیک قرار می‌گیرند، عمل می‌کند.

سیستم های dTPMS 

در این سیستم از یک یونیت الکترونیکی مجهز به سنسورهای اندازه گیری نیروی گریز از مرکز چرخ بر روی لاستیک قرار دارد، که بر اساس سرعت خودرو  می تواند در دفعات مختلفی فشار باد تایرها را اندازه گیری کرده و گزارش کند.

این برد الکترونیکی که میزان چرخش چرخ را اندازه گیری می کند از طریق یک باتری لیتیومی جریان الکتریکی مورد نیاز خود را تامین می کند که می تواند در داخل و خارج لاستیک بر اساس نوع سیستم قرار گرفته بر روی خودرو قرار داشته باشد.

نحوه عملکرد سیستم در سرعت های مختلف

این سیستم به گونه ای طراحی شده است که در سرعت های پایین تر در حدود ۲۰ کیلومتر و کمتر از آن در حالت استندبای قرار می‌گیرد و با توجه به سرعت پایین حرکت خودرو و فشار وارده کمتر به چرخ ها، در تعداد دفعات کمتری میزان فشار لاستیک ها را اندازه گیری و ارسال می کند.

اما در سرعت های بالای خودرو و با توجه به حساسیت و اهمیت بیشتر تنظیم بودن باد تایرها و فشار وارده بیشتر به آنها، این سیستم به حالت درایوینگ تغییر وضعیت می دهد و می تواند در هر ۵ الی ۱۰ ثانیه یک بار فشار تایر را کنترل کرده و برای اطلاع راننده از وضعیت میزان فشار باد تایرها به پردازنده مرکزی خودرو ارسال کند.

سیستم کنترل فشار باد تایرها به یک حسگر شتاب مجهز است که می تواند تشخیص دهد که خودرو متوقف است و یا در حال حرکت می باشد. همچنین میزان سرعت خودرو را نیز می تواند اندازه گیری کرده و براساس آن عمل کند.

مزایای سیستم کنترل فشار باد تایر

مزایای سیستم کنترل فشار باد تایر

سیستم کنترل فشار باد تایرها یکی از آپشن های مهم در خودروهای امروزی محسوب می شود. چرا که تنظیم بودن باد لاستیک های خودرو تاثیر مستقیم و بسزایی در عملکرد خودرو دارد.

تنظیم بودن باد چرخ های خودرو سبب می شود خودرو در هنگام حرکت در جاده راحتی و تعادل مناسبی داشته باشد. مناسب بودن باد لاستیک ها سبب بهتر شدن شتاب خودرو، کاهش مصرف سوخت، حفظایمنی خودرو، جلوگیری از لاستیک سایی، جلوگیری از کاهش فرمان پذیری و همچنین جلوگیری از صدمه به جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو می شود.که تمامی این موارد بهینه می تواند با قرار گرفتن سیستم کنترل فشار باد تایرها بر روی خودرو، امکان پذیر شود.


منبع : سایت همراه مکانیک

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.