داستان مالکیت خودروسازان کره جنوبی (قسمت اول)

خودروسازان کره جنوبی

 هیوندای – کیا

کمپانی هیوندای به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت صنعتی کره جنوبی و یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان است. این شرکت در ۱۹۵ در غالب یک شرکت ساختمانی تأسیس شد و امروزه در زمینه‌های زیادی از جمله خودروسازی، صنایع فولاد، صنایع سنگین، خدمات بانکی و مالی، صنایع فضایی و… فعالیت دارد. این در پی بحران مالی ۱۹۹۷ آسیا تفکیک گردید و ۴ بخش اصلی از آن جدا شده و امروزه به‌صورت ۵ بخش مهم باقی مانده است که آن‌ها را به‌طور مختصر بررسی می‌کنیم.

بخش اول – گروه هیوندای

پیکره اصلی کمپانی خوشه‌ای هیوندای که شرکت‌های دیگر در اصل از این کمپانی جدا شده‌اند. زمینه‌های فعالیت این کمپانی امروزه محدود شده است. از شرکت‌های وابسته این گروه هیوندای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمپانی Hyundai Construction Equipment India (کمپانی تجهیزات ساختمانی و بنایی هیوندای در هند)

کمپانی Hyundai Asan (پیمانکار پروژه‌های زیرساخت شهری، بزرگراه‌ها و خطوط راه‌آهن و همچنین سرمایه‌گذار اصلی پروژه‌های مذکور در کره شمالی)

کمپانی Hyundai Elevator (دومین سازنده انواع آسانسور و بالابر در کره جنوبی)

کمپانی Hyundai Logistics (کمپانی حمل‌ونقل و ترابری دریایی)

کمپانی Hyundai Merchant Marine (شرکت تدارکات کره جنوبی ارائه خدمات حمل‌ونقل کانتینر در سراسر جهان)

کمپانی Hyundai Securities (کمپانی فعال در زمینه خدمات پولی و بانکی، کارگزاری، اوراق بهادار و …)

کمپانی Hyundai Research Institute (مرکز توسعه فناوری و تحقیقات گروه هیوندای)

کمپانی Hyundai U&I (ارائه دهنده خدمات IT)

کمپانی Hyundai Welding (سازنده ابزارآلات مختلف جوشکاری ورقه‌های فلزی)

کمپانی Hyundai Power Equipment (سازنده انواع ژنراتورهای ساختمانی و خانگی)

بخش دوم – گروه هیوندای موتورز

معروف‌ترین بخش کمپانی که از گروه هیوندای جدا شد و سازنده خودروهای سواری لوکس و اقتصادی و انواع کامیون و اتوبوس است که البته علاوه بر خودروسازی در زمینه‌های دیگری چون خدمات مهندسی، صنایع فولاد و معدن نیز فعالیت دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۱ عنوان چهارمین خودروساز بزرگ جهان را بدست آورد و بعد از تویوتا، بزرگ‌ترین خودروساز در آسیاست. این شرکت مالک کمپانی‌های Hyundai Motors، KIA Motors، Hyundai Mobis، Hyundai Steel، Hyundai Marine و چند شرکت دیگر به همراه چندین تیم ورزشی است که در زیر به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

هیوندای موتورز

این شرکت به همراه کیا موتورز دو زیرمجموعه اصلی خودروسازی شرکت Hyundai Motor Group می‌باشد. این شرکت هم‌اکنون مالک بزرگ‌ترین کارخانه تولید یکپارچه تولید خودرو در اولسان کره جنوبی می‌باشد. شرکت هیوندای در سال ۲۰۰۸ (بدون احتساب کیا) در رتبه هشتم بزرگ‌ترین خودروسازان جهان جای گرفت. این شرکت ۷ مرکز تحقیق و فناوری دارد که بزرگ‌ترین آن در ایالات‌متحده آمریکا، سه تا در کره جنوبی و سه تای دیگر هرکدام در آلمان، ژاپن و هند قرار دارند.

کیا موتورز

کلمه KIA از دو بخش «کی» (به معنای برخاسته از) و «آ» (مخفف کلمه آسیا) است. این شرکت قدیمی‌ترین کمپانی خودروساز کره جنوبی است (۱۹۴۴ میلادی) و در ۱۹۵۲ نام خود را از صنایع کانگ‌سانگ به کیا تغییر داد. در سال ۱۹۸۶ با همکاری شرکت فورد اقدام به تولید یکسری از خودروهای این کمپانی کرد که احتمالاً مشهورترین این خودروها برای ما ایرانی‌ها کیا پراید (بر پایه مزدا ۱۲۱) است! در سال ۱۹۹۷ هیوندای ۵۱% سهام این شرکت را خرید که رسماً آغاز تأسیس گروه هیوندای موتور برشمرده می‌شود و هم‌اکنون نیز با ۳۳.۹۹% بزرگ‌ترین سهامدار آن شمرده می‌شود.

گفتنی است شرکت KIA Motors مالک کمپانی خودروساز Asia Motors است که البته اکنون فعالیتی ندارد.

هیوندای موبیس

شرکت قطعه ساز کره‌ای که در زمینه ساخت و عرضه انواع خدمات، قطعات و تجهیزات خودرو برای دو کمپانی Hyundai Motors و KIA فعالیت می‌کند.

هیوندای استیل

شرکت Hyundai Steel، قدیمی‌ترین کمپانی ساخت فولاد است که از ۱۹۵۳ شروع به کار کرده است.

هیوندای روتم

شرکت Hyundai Rotem سازنده انواع ماشین‌آلات ریلی و سیستم‌های مکانیکی است که البته در ساخت سیستم‌های دفاعی و تانک‌های نظامی نیز فعالیت چشمگیری دارد.

شرکت Hyundai Marine & Fire Insurance

شرکت بیمه‌ای کره‌ای که در زمینه بیمه اتومبیل، بیمه هواپیما، بیمه اموال و بیمه‌های عمومی خدمات ارائه می‌دهد. این شرکت هم‌اکنون در کره جنوبی، ایالات‌متحده آمریکا، جمهوری خلق چین و امپراتوری ژاپن فعالیت دارد.

شرکت هیوندای گلاویس

شرکت لجستیکی کره‌ای که در زمینه حمل‌ونقل‌های زمینی، دریای و هوایی، مشاوره تدارکاتی، ذخیره‌سازی اجناس و بسته‌بندی فعالیت می‌کند.

شرکت مهندسی ساخت‌وساز هیوندای

کمپانی Hyundai Engineering & Construction بزرگ‌ترین شرکت ارائه دهنده خدمات مهندسی عمران در کره جنوبی می‌باشد که در سراسر جهان پروژه‌های عظیمی را بر عهده دارد. گفتنی است که نخستین قرارداد این شرکت در ۱۹۷۵ با نیروی دریایی سلطنتی ایران با هدف ساخت کارخانه کشتی‌سازی در بندرعباس منعقد شد که درنتیجه آن ۲۵۰۰۰ تکنسین کره‌ای به ایران انتقال یافتند.

کمپانی AMCO Construction

یک کمپانی ساخت‌وساز کره‌ای که در زمینه‌های ساخت‌وساز، شهرسازی، مسکن و مدیریت منابع فعالیت دارد.

شرکت Hyundai Capital Service

فعالیت این شرکت، ارائه خدمات مالی و اقتصادی از جمله خدمات مالی خودرو، اجاره خودرو، اعطای وام به افراد و رهن مسکن است

شرکت Hyundai Auto Ever

ارائه دهنده خدمات IT و فناوری اطلاعات و یکی از عوامل رشد و پیشرفت فعالیت‌های گروه هیوندای موتورز در زمینه‌های مختلف.

شرکت Hyundai Card

این شرکت ارائه دهنده خدمات کارت‌های اعتباری در کره جنوبی است. گفتنی است این شرکت، نقطهٔ ارتباطی گروه هیوندای موتورز با شرکت GE Capital (شرکت زیرمجموعه جنرال الکتریک و ارائه دهنده خدمات مشابه) است. این شرکت ۱۴.۳% بازار فعالیتی خود را در اختیار دارد.

هیوندای ویا

شرکت Hyundai Wia Corporation سازنده قطعات مختلف ماشین و همچنین ابزارآلات مختلف ماشینی و کارگاهی است که از سال ۲۰۰۰ بیشترین سهم بازار را در اختیار خود دارد. این شرکت همچنین در ساخت انواع روبات‌های صنعتی نیز فعالیت دارد.

هیوندای هیسکو

شرکت Hyundai HYSCO تولیدکننده انواع ورق‌های فولادی مورد استفاده در خودروهای هیوندای و کیا است.

شرکت Hyundai Enercell

این شرکت سازنده قطعات مختلف خودرو و همچنین باتری خودرو تحت برند Solite است.

استودیوی Metia Interactive

Metia Interactive یک استودیوی بازی‌سازی و توسعهٔ بازی‌های کامپیوتری است که مرکز آن در اوکلند در نیوزلند مستقر است.

هم‌چنین گروه هیوندای موتورز مالک تیم‌های ورزشی زیر است:

  • باشگاه فوتبال Jeonbuk Hyundai Motors
  • باشگاه بیس‌بال KIA Tigers (تحت مالکیت KIA Motors)
  • باشگاه بسکتبال Ulsan Mobis Phoebus
  • باشگاه والیبال Cheonan Hyundai Capital Skywalkers (تحت مالکیت Hyundai Capital)
  • باشگاه والیبال بانوان Suwon Hyundai Engineering & Construction Hillstate (تحت مالکیت شرکت مهندسی ساخت‌وساز هیوندای)
  • باشگاه فوتبال بانوان Incheon Hyundai Steel Red Angels (تحت مالکیت Hyundai Steel)

بخش سوم – گروه صنایع سنگین هیوندای

دیگر بخش جدا شده از گروه هیوندای که شامل چندین کمپانی فعال در زمینه‌های متعدد صنعتی است که به آن‌ها خواهیم پرداخت. همچنین این شرکت مالک باشگاه فوتبال «اولسان هیوندای» است. گروه صنایع سنگین هیوندای مالکیت کمپانی‌های زیر را بر عهده دارد:

صنایع سنگین هیوندای

اصلی‌ترین بخش گروه صنایع سنگین هیوندای که در حقیقت بزرگ‌ترین کارخانه کشتی‌سازی جهان مستقر در کره جنوبی است. همچنین این شرکت در ساخت سازه‌های دریایی، ماشین‌آلات صنعتی، موتورهای درون‌سوز، احداث کارخانه‌های و … فعالیت دارد.

شرکت Hyundai Mipo Dockyard

هیوندای میپو داکیارد در سال ۱۹۷۵ از سرمایه‌گذاری مشترک صنایع سنگین هیوندای و صنایع سنگین کاوازاکی راه‌اندازی شد. این شرکت سازنده انواع کشتی‌های باربری کانتینری، نفت‌کش، حمل LNG و انواع فرابر (Ferryboat) می‌باشد.

صنایع سنگین هیوندای سامهو

شرکت کشتی‌سازی با ظرفیت تولید ۴۰ شناور در سال که به‌عنوان چهارمین سازنده بزرگ کشتی شناخته می‌شود. همچنین این شرکت سازنده انواع جرثقیل‌های سقفی، سیستم‌ها کشنده و سازه‌های آبی است.

شرکت Hyundai Corporation

هیوندای کورپوریشن شرکت بازرگانی کره‌ای است، که در زمینه تجارت و مبادلات فلزات و فولاد، ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات کارخانه‌های، خودرو و ماشین‌آلات ساخت‌وساز، کشتی و شناور، سیستم‌های حمل‌ونقل ریلی، مواد شیمیایی و تجهیزات الکتریکی، همچنین در زمینه سرمایه‌گذاری در توسعه و استخراج معادن، پروژه‌های نفت و گاز و نیز سرمایه‌گذاری خارجی فعالیت می‌کند. این شرکت با در اختیار داشتن بیش از ۴۰ مرکز فروش بزرگ‌ترین شرکت بازرگانی در کره جنوبی است. هم‌اکنون صنایع سنگین هیوندای با ۲۲.۳۶% و شرکت KCC Corporation (بزرگ‌ترین شرکت رنگ‌سازی کره جنوبی و بیست و ششمین شرکت بزرگ رنگ‌سازی جهان) با ۱۲% مهم‌ترین سهامداران آن محسوب می‌شوند.

شرکت نفتی Hyundai Oil Bank

این شرکت در سال ۱۹۶۴ تحت نام کاکدونگ اویل تأسیس شد و در سال ۱۹۹۳ در پی خریداری توسط شرکت هیوندای، نام آن به هیوندای اویل‌بانک تغییر یافت. هیوندای اویل بانک تولیدکننده نفت خام، بنزین، سوخت جت، گازوئیل و انواع فراورده‌های پتروشیمی است.

دانشکده پزشکی Hull York

دانشکده پزشکی واقع در انگلستان که در سال ۲۰۰۳ اقدام به جذب دانشجو کرد و با تلاش‌های دولت بریتانیا (تحت حمایت حزب کارگر) تأسیس شد و اکنون در رشته‌های مختلف پزشکی، جراحی و داروسازی دانشجو تربیت می‌کند.

شرکت Hyundai Mipo Engineering

این شرکت مسئول تحقیق و توسعه و طراحی کشتی‌های ساخته شده به وسیلهٔ Hyundai Mipo Dockyard است که از جانب دو شرکت صنایع سنگین هیوندای و صنایع سنگین کاوازاکی حمایت مالی و تکنولوژیکی می‌شود.

بخش چهارم – گروه اچ دی سی

Hyundai Development Company Group یا به‌طور مختصر HDC Group یکی دیگر از بخش‌های مذکور است که در آگوست ۱۹۹۹ از گروه هیوندای جدا شد. این گروه یک شرکت تجاری فعال در زمینه‌های متعدد از جمله ساخت‌وساز، پتروشیمی، خرده‌فروشی، املاک و مدیریت مالی، بهداشت و درمان، ورزش و اوقات فراقت، تولید ابزار موسیقی و امور مالی است. شرکت‌های سازنده این گروه تجاری را به‌طور مختصر بررسی می‌کنیم.

شرکت توسعه هیوندای

هستهٔ اصلی گروه HDC که بسیاری از فعالیت‌های مذکور در بالا از جمله ساخت‌وساز، پتروشیمی، بهداشت و … به‌وسیلهٔ این عضو انجام می‌شود. باقی شرکت‌ها در حقیقت تحت مالکیت این کمپانی هستند.

شرکت I & Cones

شرکت فعال در زمینه ساخت‌وساز و ارائه دهنده خدمات مرتبط با املاک و مستغلات شهری.

شرکت Hyundai EP

این شرکت در زمینهٔ تولید و فروش مواد شیمیایی و پلیمری فعالیت دارد و همچنین تولیدکننده ضربه‌گیر برای اتومبیل و مواد مورد استفاده در کابین خودروها است.

شرکت Hyundai IPark Mall

شرکت فعال در زمینه‌های عمده‌فروشی، خرده‌فروشی و اجاره.

شرکت I-Service

کمپانی ارائه دهنده خدمات مدیریت مالی.

شرکت I-Control

شرکت سازنده انواع لامپ، نصب تجهیزات ساختمانی و نصب پنل های برقی.

هتل IPark

هتل تحت مالکیت گروه HDC.

شرکت Young Chang Music

فروشنده و سازنده لوازم و ابزارآلات موسیقی

شرکت IPark Sport

شرکت فعال در زمینه کسب‌وکار حرفه‌ای باشگاه‌های فوتبال

شرکت HDC Asset Management

کمپانی فعال در زمینه امور مالی

شایان ذکر است که گروه HDC مالکیت تیم فوتبال Busan IPark را نیز بر عهده دارد.

بخش پنجم – گروه فروشگاه‌های زنجیره‌ای هیوندای

شاید کم‌اهمیت‌ترین بخش برای ما، یک فروشگاه زنجیره‌ای باشد. به هر حال درآمد اصلی این گروه را کسب‌وکار صنعتی و فعالیت‌های تجاری اعم از خرده‌فروشی و عمده‌فروشی تشکیل می‌دهد. هسته این گروه شرکت Hyundai Department Store است. سایر شرکت‌های زیرمجموعه نیز به‌طور مختصر توضیح داده شده‌اند.

  • Hyundai F & G Holdings (ارائه دهنده حامل‌های انرژی و سوخت)
  • Hyundai Food Systems (توزیع‌کننده مواد غذایی)
  • Hyundai Exchange Holding (سرمایه‌گذاری و مدیریت منابع)
  • Hyundai Ethics (آموزش مسائل اخلاقی به کارکنان)
  • Hyundai C&N Holdings (خدمات ارتباطی و شبکه‌ای)
  • Hyundai H&S Holding (بهداشت و درمان)
  • Hyundai Home Shopping (خرید و فروش مسکن)

گفتنی است که Hyundai Department Store Group زیرمجموعه‌های دیگری هم دارد که ذکر تمامی آن‌ها اهمیت زیادی ندارد.


منبع : سایت پدال

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.