بررسی سیستم تعلیق خودرو

بررسی سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو، مجموعه فنرها ، کمک فنرها و تمام سازوکارهایی است که برای ایجاد سهولت حرکت و فرمانپذیری خودرو به کار میروند.

فلسفه اصلی وجود سیستم تعلیق

در هر خودرو به سیستمی نیاز است که توانایی کاهش ضربات  ، تکانها و لرزشهای ناشی از شرايط جاده را داشته باشد.علاوه بر اين، يک خودرو بايد در مقابل تغيير مقدار بار وارده و تغيير نقطه ثقل، انعطاف پذير بوده و توانايی مواجه با آنها را داشته باشد،

وظیفه سیستم تعلیق

سیستم تعلیق خودرو دو وظیفهٔ مهم را برعهده دارد که یکی جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به چرخ‌ها بر اثر ناهمواری‌های جاده و دیگری تماس مؤثر لاستیک چرخ‌ها با سطح جاده‌ است .

در واقع وظیفه آن که یکی از مهمترین اجزای خودرو به شمار می رود، ایجاد ارتباط بین جاده و خودرو است. این سیستم در مواردی هم چون هدایت خودرو، شتاب گیری، و ترمز نقش ویژه ای ایفا می کند.

دراین سیستم  همیشه دو مقوله مورد بحث بوده: یکی کیفیت سواری دادن و دیگری قابلیت هدایت و کنترل، که این دو مرتباً در تضاد با یکدیگرند. به عبارت دیگر، بهبود یکی باعث بروز اشکال در دیگری می‌شود.

بنابراین در مجموع وظایف این سیستم به صورت کلی شامل :

1- تحمل وزن خودرو

2- جذب ضربات وارده و تبدیل آن ها به ارتعاش

3- حفظ هندسه سیستم فرمان و موقعیت چرخ ها

4- افزایش قابلیت فرمان پذیری خودرو

5- افزایش میزان پایداری خودرو

6- حفظ تماس چرخ ها با سطح جاده

اجزای سیستم تعلیق خودرو

فنر :

بسته به نوع سیستم تعلیق، در شکل های گوناگونی اعم از فنر تخت، لول، و پیچشی ساخته می شود.فنر تخت: این نوع فنر در سیستم تعلیق ثابت، به شکل فلز تخت و محکم و قابل انعطاف ساخته می شود که سپس تعدادی از آن ها روی هم چیده می شوند و به عنوان یک مجموعه در سیستم به کار می رود.فنر لول: این نوع فنر در واقع میل گرد پیچیده به دور محوری استوانه ای شکل است.فنر پیچشی: خاصیت ارتجاعی این نوع فنر در جهت عقربه های ساعت افزایش و خلاف آن کاهش می یابد.

کمک فنر:

وظیفه این قطعه، جذب ضربات ناشی از حرکت در مسیرهای ناهموار است.

سیبک:

سیبک یک گوی فلزی دسته دار است که درون محفظه ای فولادی قرار دارد و دور آن با لاستیک پوشانده شده است و در داخل آن امکان گردش دارد.

بوش:

بوشها قطعاتی هستند اکثرا از جنس لاستیک طبیعی که برای اتصال بین قطعات متحرک سیستم تعلیق به یکدیگر استفاده می شوند

طبق:

طبق قطعه فولادی محکمی است که شاسی را به سیستم تعلیق متصل میکند و در طرفی که به شاسی متصل می شود بوشها و در طرف دیگر که به چرخ وصل میشود سیبکها وجود دارند.

 میل تعادل (‌ میل موجگیر):

میله تعادل یک میله فولادی است که در دو سر دارای بوش بوده و غالبا بین دو چرخ یک محور قرار می گیرد و باصطلاح دو چرخ را به یکدیگر متصل می نماید ،‌ میل تعادل معمولا بوسیله دو اتصال محوری ( Pivot ) در دو طرف به شاسی نیز متصل می شود .

 استرات (Strut ):

زمانی که کمک فنر در درون فنر لول قرار گیرد به این ترکیب اصطلاحا Strut گفته می شود . البته این ترکیب قرارگیری کمک و کمک فنر همیشه Strut خوانده نمی شود ، بلکه تنها زمانی ، ترکیب کمک فنر قرار گرفته درون فنر را Strut می نامند .

این دو علاوه بر انجام وظایف اصلی خود ،با حذف سیبک و طَبَق بالا ، نقش یک رابط را نیز مابین سیستم تعلیق و شاسی ایفا نمایند.این سیستم رکن اصلی سیستم های McPherson ( نوعی سیستم تعلیق است ) محسوب می شود و بیشتر هم در همین سیستم ، دیده می شود .


 خرید قطعات سیستم تعلیق خودرو


انواع سیستم تعلیق

سیستم تعلیق بادی:

در این نوع به جای روغن و پمپ روغن از هوا و کمپرسور هوا استفاده شده است و پردازنده مرکزی خودرو با تنظیم فشار هوای درون سیلندر ارتفاع سیستم تعلیق را تنطیم می نماید.

سیستم تعلیق مک فرسون:

در  این نوع ، رکن اصلی آن Strut می باشد، خود Strut بعنوان یک اتصال برای کنترل وضعیت چرخ استفاده می شود و شاسی را به سیستم تعلیق متصل می نماید .این سیستم باعث حذف طَبَق بالا و متعلقاتش میشود، از اینرو این سیستم در خودروهایی که با کمبود فضا مواجه باشند خصوصا خودروهای دیفرانسیل جلو بسیار کارآمد خواهد بود .این سیستم که غالبا دارای میل موج گیر برای حفظ تعادل خودرو می باشد، دارای شاخص هایی چون کیفیت نسبتا خوب رانندگی، نسبتا بهینه بودن زاویه Camber و ارزان بودن سیستم می باشد، که هم در اکسل جلو و هم در اکسل عقب خودروهای کلاس متوسط بخصوص خودروهای با دیفرانسیل جلو به وفور یافت میشود .سیستم تعلیق مک فرسون

سیستم تعلیق جناغی دوبل:

دراین نوع ،  دو طَبَق به شکل حرف A، با طولهایی یکسان و به موازات یکدیگر در بالا و پایین مرکز چرخ قرار می گیرند.این سیستم بدلیل وجود دو طَبَق قوی، کنترل بسیار خوبی را دارا بوده اما این سیستم نیز قابلیت تغییر زاویه Camber را دارا نبود . همین اشکال، باعث طراحی نوع جدید سیستم جناغی گردید .در این نوع برای اینکه سیستم بتواند، در هنگام فشردگی زاویه منفی، و در هنگام باز شدن زاویه مثبت پیدا نماید ؛ طَبَق بالا کوتاهتر از طَبَق پایین در نظر گرفته شده است.همین امر باعث شده تا طَبَق پایین حین حرکت شعاع کمتری را پیموده و چرخ هنگام بالا رفتن دچار زاویه منفی گردد که این امر از انحراف خودرو در پیچها جلوگیری می نماید.

سیستم تعلیق چند اتصاله:

این نوع دارای بیش از ۲ لینک ( طبق ) باشدو به همین علت  به آن چند اتصاله می گویند، در مواردی این سیستم با سیستم بازوی عقبی نیز تلفیق می گردد که مقاومت بالاتری را پدید می آورد .سیستم تعلیق چند اتصاله

سیستم تعلیق هیدرولیکی:

در سیستم تعلیق هیدرولیکی سیلندری روغنی موجود است که میزان و فشار روغن موجود در سیلندر ارتفاع سیستم تعلیق و در نتیجه میزان سختی آن را تنطیم می نماید، بنابراین با قرار دادن یک سوپاپ الکتریکی در ورودی سیلندر، پردازنده مرکزی میزان روغن درون سیستم را تنطیم می نماید.سیستم تعلیق هیدرولیکی


محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.