آشنایی مختصری با قطعات اصلی موتور خودرو و عوامل خرابی آنها

قطعات اصلی موتور خودرو

در حالی که بسیاری از ما موتور را به عنوان یک جزء اصلی می‌دانیم، در واقع از چندین جزء مجزا تشکیل شده است که به طور همزمان کار می‌کنند. ممکن است نام برخی از این قطعات اصلی موتور خودرو را شنیده باشید، اما مهم است که بدانید نقش آنها چیست و چگونه با سایر اجزای داخل موتور ارتباط دارند.

وظیفه اصلی موتور تبدیل سوخت به انرژی با یک جرقه برای ایجاد قدرت حرکت است. این احتراق داخلی انفجارهای کوچک و محدودی را برای حرکت ایجاد می کند.

 

موتور خودروی خود را بشناسید

موتورهای خودرو ازسیلندرهای فلزی مهر و موم شده و انعطاف پذیر طراحی شده اند. اکثر وسایل نقلیه مدرن بین چهار تا هشت سیلندر دارند، اگرچه برخی از وسایل نقلیه می توانند تا شانزده سیلندر داشته باشند!

در حالی که اجزای مختلفی روی یک موتور وجود دارد، ما فهرستی از ضروری ترین قطعات موتور خودرو و عملکرد آنها را که به وسیله نقلیه شما نیرو می دهند، گردآوری کرده ایم.

 

 بلوک سیلندر :

بلوک سیلندر

این هسته اصلی موتور است. اغلب از آلومینیوم یا آهن ساخته می شود و دارای سوراخ های متعددی برای نگهداری سیلندرها و همچنین ایجاد مسیرهای جریان آب و روغن برای خنک کردن و روانکاری موتور است. بلوک موتور همچنین پیستون ها، میل لنگ، میل بادامک و بین چهار تا دوازده سیلندر را در خود جای می دهد . بسته به وسیله نقلیه، در یک خط، که به عنوان خطی، تخت یا به شکل V نیز شناخته می شود.

 

پیستون ها :

پیستون

دستگاهی استوانه ای با سطح صاف در بالا است. نقش پیستون انتقال انرژی حاصل از احتراق به میل لنگ برای به حرکت درآوردن وسیله نقلیه است. پیستون ها در هر چرخش میل لنگ دو بار در داخل سیلندر بالا و پایین می روند.

پیستون های موتورهایی که با سرعت 1250 دور در دقیقه می چرخند، 2500 بار در دقیقه بالا و پایین می روند. در داخل پیستون، حلقه‌های پیستون قرار دارند که برای کمک به ایجاد فشرده‌سازی و کاهش اصطکاک ناشی از حرکت مداوم سیلندر ساخته شده‌اند.

 

میل لنگ :

میل لنگ

میل لنگ در قسمت پایینی بلوک موتور در داخل کارتر قرار دارد.کارتر ،ناحیه‌ای از شفت است که روی یاتاقان‌ها قرار می گیرد. میل لنگ یک قطعه ریز ماشین کاری شده و متعادل است که از طریق شاتون  به پیستون ها متصل می شود.

این قطعه حرکت خطی پیستون را تبدیل به حرکت چرخشی(دورانی) می‌کند. در  قع نیروی حاصل از حرکت رفت و برگشت پیستون‌ها قادر به چرخش درآوردن چرخ‌ها نیست، بلکه این حرکت دورانی میل لنگ است که چرخ‌ها را به حرکت درمی‌آورد.

 

میل بادامک :

میل بادامک

میل بادامک در خودروهای مختلف متفاوت است و ممکن است در داخل بلوک موتور یا در سرسیلندرها قرار گیرد. بسیاری از وسایل نقلیه مدرن آنها را در سر سیلندرها دارند که به نام میل بادامک دوگانه (DOHC) یا میل بادامک سقفی منفرد (SOHC) نیز شناخته می شود .

این قطعه توسط یک رشته یاتاقان پشتیبانی می شود. نقش میل بادامک تنظیم زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها و گرفتن حرکت چرخشی از میل لنگ و انتقال آن به حرکت بالا و پایین برای کنترل حرکت بالابرها، حرکت میله ها، راکرها و سوپاپ ها است.

 

سر سیلندر :

سر سیلندر

دقیقا در بالای سیلندرها قرار دارد. این قطعه‌ آلومینیومی بالای بلوک سیلندر قرار می‌گیرد و اتاقک احتراق، شمع‌ها و سوپاپ‌های دود و هوا را در خود جای می‌دهد. بخاری آب و روغن هم که وظیفه‌ خنک کردن اتاقک احتراق را برعهده دارند در این قطعه تعبیه شده‌اند. میل سوپاپ و منیفولد گاز و هوا هم در این قطعه جاسازی می‌شوند.

 

واشر سرسیلندر:

وظیفه‌ آن عایق‌بندی سرسیلندر و بلوک سیلندر و اتصالات این دو است تا مانع از ورود و نشت مایعات از بدنه‌ موتور شود. همچنین از مخلوط شدن آب و روغن درون اتاقک احتراق نیز جلوگیری می‌کند.

 

تسمه تایم:

تسمه تایم

این قطعه حیاتی زمان‌بندی حرکت سوپاپ‌ها را کنترل می‌کند و گاهی با چرخ دنده یا زنجیرتایم جایگزین می‌شود. تسمه تایم که از جنس لاستیک و دندانه دار طراحی شده به میل‌لنگ و میل بادامک متصل است و این دو را همزمان با هم حرکت می‌دهد. تسمه تایم همچنین پمپ آب و پمپ روغن را نیز به حرکت در می‌آورد.

 

علت های شایع که باعث تعمیر اساسی موتور می شود

قطعات اصلی موتور خودرو

۱ – غفلت در تعویض روغن

روغن عامل اصلی حیات موتور است. اگر طبق زمان‌بندی توصیه‌شده توسط سازنده خودرو روغن را به طور منظم عوض نکنید، به مرور زمان موتور خودروی شما از بین می‌رود.

 

۲ – نادیده‌ گرفتن نشتی روغن

توجه به نشتی روغن به خصوص نشتی‌های شدید بسیار مهم است.در مواردی که نشتی روغن زیاد باشد شایع‌ترین مشکلی که پیش می‌آید عدم روغن‌کاری قطعات فلزی موتور است که به علت عدم رسیدن روغن به فضای کوچک میان قطعات، باعث فرسایش آنها شده و منجر به خرابی زودهنگام موتور خواهد شد.

مشکلاتی که شایع‌تر هستند از نشتی‌های کوچک‌تر و کندتر به وجود می‌آیند. برخی از این مشکلات شامل خرابی دسته موتورهای لاستیکی، بوش‌های سیستم تعلیق و اجزای سیستم فرمان هستند.

 

۳ – بی‌توجهی به روشن‌شدن چراغ اخطار روغن

هنگامی که این چراغ روشن می‌شود موتور درحال آسیب‌دیدن است. این چراغ هنگامی روشن می‌شود که روغن کافی در موتور نباشد یا فشار روغن بیش از حد پایین یا بالا باشد. در صورت روشن‌شدن این چراغ باید خودروی خود را فورا برای تشخیص عیب نزد متخصص ببرید.

 

۴ – نادیده‌‌گرفتن سیستم خنک‌‌کننده

داغ‌ شدن بیش از حد موتور، یک علامت رایج کم‌بودن مایع خنک‌کننده در خودروی شماست. هرگز با خودرویی که دمای آن درحال بالارفتن است رانندگی نکنید زیرا خطر نابودی موتور را به دنبال دارد.

گرفتگی در مجاری سیستم خنک‌کننده، کاهش مایع خنک‌کننده درون سیستم و از کارافتادن فن‌های برقی رادیاتور ممکن است به بالارفتن بیش‌از‌حد دمای موتور منتهی شود.

 

۵ – ورود بیش‌ از حد آب به داخل موتور

عبور از آب‌های ساکن با خودرو یا حتی رانندگی هنگام طوفان و باران شدید ممکن است به موتور خودروی شما آسیب برساند. منیفولد ورودی مخلوط سوخت و هوا را به موتور می‌رساند. اگر آب از مسیر منیفولد ورودی وارد موتور شود احتمال دارد باعث کج‌شدن شاتون‌های موتور شود.

 

نکات مهم نگهداری از قطعات اصلی موتور خودرو

قطعات اصلی موتور خودرو

موتورهای خودرو ممکن است پیچیده به نظر برسند، اما وظیفه آنها ساده است: جلو بردن وسیله نقلیه شما.

از آنجایی که اجزای بسیار زیادی با هم کار می کنند تا این حرکت را ایجاد کنند، ضروری است که وسیله نقلیه شما تعمیر و نگهداری مناسب را برای اطمینان از طول عمر آنها دریافت کند. تعویض منظم روغن، شستشوی مایعات، و تعویض تسمه ها و شیلنگ ها در زمان توصیه شده راهی عالی برای جلوگیری از شرایط ناگوار خرابی موتور است.

 

اگر به برنامه خدمات تعمیر و نگهداری مناسب پایبند باشید، می توانید طول عمر موتور خود را افزایش دهید و از هزینه های بالای تعویض موتور جلوگیری کنید.

همچنین به شما توصیه می شود که به طور منظم قطعات اصلی موتور خودرو ی خود را از نظر آسیب و خوردگی بررسی کنید. برای تعویض یا تعمیر قطعات فرسوده سریع اقدام کنید. انجام این کارها به حفظ موتور ماشین شما کمک زیادی می کند.

 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.