آشنایی با اگزوز خودرو و اجزای تشکیل دهنده آن

اگزوز خودرو

اگزوز خودرو قطعه‌ای است که هم در خودرو و هم در سایر وسایل نقلیه وجود دارد تا گازهای حاصل از احتراق در موتور را به بیرون هدایت کند.

اگزوز علاوه بر اینکه گازها و دود حاصل از واکنش‌های شیمیایی در خودرو را به بیرون هدایت می‌کند وظیفه دیگری از جمله کاهش دما، کاهش آلاینده‌ها و کاهش صدا را نیز به عهده دارد.

اجزای تشکیل دهنده اگزوز خودرو

 

منیفولد

 

منیفولد هوا اولین قسمت در اگزوز خودرو است. این قطعه دودهایی را که در سرسیلندر تولید می‌شود را به سمت لوله اگزوز هدایت می‌کند.

این قطعه از فولاد، آلومینیوم یا چدن ساخته می‌شود. منیفولد معمولا در موتورها به دو شکل به کار می‌رود؛ این قطعه در موتورهای خطی در یک طرف و در موتورهای خورجینی به شکل v در دو طرف موتور قرار می‌گیرد.

انبار اگزوز

 

این قطعه با نام صدا خفه کن نیز شنیده می‌شود. انبار اگزوز سرعت گازهای خروجی را کم می‌کند و سبب می‌شود تا صدای خودرو کاهش پیدا کند و مانع از لرزیدن لوله اگزوز شود.

اگر این قطعه وجود نداشته باشد صدای تولید شده بسیار گوش خراش و آزار دهنده خواهد بود بنابراین سالم بودن آن مهم است چراکه نه تنها از گازهای اضافی جلوگیری می‌کند بلکه جلوی صداهای آزار دهنده را می‌گیرد تا به عابران آسیب وارد نکند.

کاتالیست

اگزوز خودرو

این قطعه با دارا بودن فیلتر‌های سرامیکی گازهای سمی و شیمیایی خارج شده از محفظه احتراق را تصفیه می‌کند تا دود و گاز خروجی خطری نداشته باشد.

لوله‌های ربط اگزوز

لوله‌های ربط اگزوز ارتباط بین انبار، منیفولد و سر اگزوز را برقرار می‌کند. لوله‌های ربط معمولا به شکل L (ال) طراحی و با سری های استاندارد طراحی شده‌اند. جنس لوله، طول، شعاع قوس و قطر آن مهم است و می‌تواند تاثیرگذار باشد.

لوله خروجی اگزوز

اگزوز خودرو

لوله خروجی اگزوز که دود از آن خارج می‌شود آخرین بخش اگزوز است که از انبار اگزوز به سمت بیرون خودرو کشیده می‌شود. همینطور که از اسم آن مشخص است این لوله گازهای موجود در انبار خودرو را به بیرون می‌فرستند.

نحوه عملکرد اگزوز خودرو

هنگامی که عمل احتراق انجام می‌گیرد گازهایی مانند فسفر، منوکسید کربن و دی اکسید کربن و… تولید می‌شود که این گازها با فشار بسیار زیادی وارد منیفولد می‌شوند .

گرمای این گازها بسیار زیاد است که برای کاهش سرعت و صدای آن از صدا خفه کن استفاده می‌شود. برای خروج این گازها نیاز به لوله‌های جداگانه نیست برای مثال موتور هشت سیلند نیاز به هشت لوله خروجی ندارد تا گازها را به بیرون هدایت کند و تنها یک لوله برای خروج گاز تعبیه می‌شود.


مشاهده و خرید اگزوز و قطعات وابسته از سایت خانه هیوندای


 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.