واردات کامیون های وارداتی دست دوم آزاد شد

کامیون های وارداتی دست دوم

سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده ‌ای خبر از آزاد شدن واردات کامیون های وارداتی دست دوم داد. جزئیات ثبت نام برای این نوع کامیون را در ادامه بخوانید.

سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده ‌ای در راستای نوسازی ناوگان باری کشور و استفاده از کلیه ظرفیت‌ های قانونی مندرج در قوانین احکام دائمی توسعه در نظر دارد به منظور تسریع در انجام روند نوسازی و بر اساس ماده (۳۰) قانون احکام دائمی برنامه کشور از تاریخ سوم خرداد سال جاری از متقاضیان ورود خودروهای سنگین تا سه سال ساخت در آدرس اینترنتی خود ( www.rmto.ir) بخش نوسازی و توسعه ناوگان ثبت‌نام به عمل می ‌آورد.

ذی‌نفعان این طرح شامل شرکت ‌های تولیدکننده داخلی خودروهای سنگین، شرکت ‌های حمل‌ و نقل توانمند دارای مجوز از سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده ‌ای، شرکت‌های وارد کننده کامیون ‌های سنگین دارای مجوز از وزارت «صمت» (صنعت، معدن و تجارت) و مالکان حقیقی و حقوقی کامیون‌ های فرسوده واجد شرایط و متقاضی واردات می ‌شود.

خاطرنشان می‌ شود هرگونه اطلاعیه دیگری درباره واردات و نوسازی ناوگان حمل ‌و نقل عمومی موضوع این اطلاعیه فاقد اعتبار بوده مگر آن که منحصراً در سایت سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده ‌ای درج شده باشد.

در اطلاعیه نوسازی ناوگان برون شهری شرایط کامیون های وارداتی و کامیون های اسقاطی بدین شرح آمده است:

الف – شرایط کامیون های وارداتی:

۱ -بیش از سه سال از زمان ساخت آنها نگذشته باشد.

۲ -از خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو – مصوب ۱۳۸۶ و آئین نامه اجرایی آن موضوع تصویب نامه شماره ۷۴۱۵/ت۵۱۶۸۱ هـ مورخ ۲۸/۰۱/۹۵ و اصلاحات بعدی آن برخوردار باشند.

( چنانچه واردکننده خدمات پس از فروش موضوع قانون فوق را طبق مقررات راساً ارائه نماید، ارائه مجوز فوق قابل قبول بوده و در غیر این صورت باید مجوز رسمی و قانونی از شرکت یا کارخانه دارای حق قانونی ارائه دهنده خدمات فوق اخذ و ارائه کند.)

۳ -کامیون های وارداتی باید از نظر ایمنی، کیفیت و آلایندگی های محیط زیست با استانداردهای روز و اجباری که مورد تائید مراجع ذیربط بوده، انطباق داشته و دارای استاندارد mark-e نیز باشند.

۴ -کامیون ها می توانند دارای بارگیر ثابت یا غیرثابت (کشنده) باشند.

۵ -کامیون هایی می توانند به کشور وارد شوند که ساخت کشورهای اروپایی، ژاپن یا کره جنوبی بوده و در پنج سال گذشته مدل های آنها در کشور تولید و یا به کشور وارد شده باشند.

کامیون های وارداتی جدید ساخت کشورهای مذکور باید از نظر ایمنی، کیفیت و آلایندگی های محیط زیست در زمان ساخت مورد تائید دستگاه های ذیربط باشد.

۶ -در مرحله اول، اولویت با کامیون های دارای ظرفیت – مندرج در کارت مشخصات وسیله نقلیه – هیجده تن و بالاتر است.

۷ -کامیون های وارداتی، باید شرایط زیست محیطی، استانداردها و شرایط لازم برای حمل و نقل بین المللی و ورود به کشورهای اروپایی را دارا باشند.

ب – شرایط کامیون های اسقاطی:

۱ -واردات هر یک دستگاه کامیون منوط به اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون که از زمان ساخت آن بیش از بیست و پنج سال گذشته باشد و ظرفیت آن نیز می تواند حداکثر سه تن کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی باشد. در این مرحله، ظرفیت کامیون اسقاطی مندرج در کارت مشخصات وسیله نقلیه حداقل پانزده تن است.

۲ -کامیون مورد اسقاط باید فعال در بخش حمل و نقل عمومی و دارای معاینه فنی معتبر در زمان اسقاط (برابر اسناد ثبتی در سامانه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای) باشد.

۳ -به ازای اسقاط کامیون، پس از تایید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، سود بازرگانی کامیون وارداتی بیست و پنج درصد توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران کاهش می یابد.

ج – شرایط واردکنندگان:

۱ -کارخانجات تولیدکننده کامیون، شرکت های واردکننده کامیون های سنگین دارای مجوز از وزارت «صمت»، شرکت های حمل و نقل توانمند دارای مجوز از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مالکین وسایل نقلیه فرسوده می توانند مبادرت به واردات نمایند.

۲ -در مرحله اول، سقف میزان واردات در هر درخواست توسط کارخانجات تولید کننده داخلی خودروهای سنگین یک هزار دستگاه، شرکت های حمل و نقل توانمند یکصد دستگاه، شرکت های واردکننده کامیون های سنگین پنجاه دستگاه و مالکان حقیقی و حقوقی وسایل نقلیه فرسوده ده دستگاه است.

۳ -ارائه درخواست جدید در مراحل بعد، منوط به واردات هشتاد درصد درخواست مرحله قبلی است.

۴ -هر کدام از ذینفعان بسته به نوع مدل کامیون وارداتی مورد درخواست، باید مستندات و مدارک مربوط به استاندارد روز و اجباری ایمنی و کیفیت از سازمان ملی استاندارد کشور، استاندارد روز و اجباری آلایندگی از سازمان حفاظت محیط زیست، تاییدیه خدمات پس از فروش از وزارت «صمت» (صنعت و معدن و تجارت) را تهیه و به سازمان ارائه نمایند.

نکات قابل توجه:

۱ -ذینفعان تا بعد از ترخیص کامیون از گمرک ایران حق هیچگونه ثبت نام و یا درخواست و اخذ وجه از خریداران را ندارند. لذا از هرگونه پرداخت به افراد مدعی در این مرحله خودداری گردد.

۲ -سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هیچگونه مسئولیتی در قبال تحویل کامیون توسط واردکننده به خریدار ندارد. بنابراین خریداران باید در این خصوص با دقت نظر و تحقیق و بررسی کامل در مراحل ثبت نام و خرید اقدام نمایند.

۳ -متقاضیان دریافت خودرو وارداتی از موعدی که متعاقباً اعلام خواهد شد، صرفاً به ذینفعان مورد تأیید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای که مراحل اخذ مجوزهای لازم را طی نموده اند مراجعه کنند. این فهرست متعاقبا در سایت سازمان اطلاع رسانی خواهد شد.

۴ -به محض ترخیص کامیون از گمرک ایران، اطلاعات واردکنندگان، نوع و تعداد کامیون های وارداتی در سایت سازمان ارائه و در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت.

۵ -قیمت تمام شده ناوگان توسط مراجع ذیصلاح و نظارتی با توجه به قرارداد خرید خارجی ناوگان تعیین و ملاک عمل برای عرضه در داخل کشور قرار خواهد گرفت.

۶ -هرگونه اطلاعیه دیگری در خصوص واردات و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی موضوع این اطلاعیه فاقد اعتبار بوده مگر آن که منحصراً در سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درج شده باشد.


منبع : سایت بیت ران

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.