معرفی و راهنمای خرید لوازم یدکی خودرو

معرفی و راهنمای خرید لوازم یدکی خودرو

شناخت با لوازم یدکی خودرو تنها مناسب فروشندگان و تعمیرکاران لوازم یدکی نمیباشد. داشتن اطلاعاتی حتی کم در خصوص قطعات و خرید لوازم یدکی خودرو حتی برای یک مالک خودرو هم می تواند در موقعیتی یاری کننده و یا این که حتی مهم باشد.

هر قطعه در یک خودرو دارنده یک شماره فنی اختصاصی میباشد. که با وجود این شماره فنی سفارت قطعات یدکی، دیگر کار سختی نمیباشد، ولی به هر حال هر قطعه دارنده یک اسم و ویژگی های خاص میباشد که دوستداران و فعالان در حوزه فروش و خرید لوازم یدکی خودرو و تعمیرات خودرو، بایستی با آن ها شناخت کافی داشته باشند. در‌این نوشته ی علمی معرفی کوتاهی بر روی قطعات و خرید لوازم یدکی پر استفاده خودرو می پردازیم.

هنگامی که خودرو شما در گیر نقص‌ گردیده و به مکانیک مراجعه میکنید، حتما مکانیک بعد از عیب یابی و چک کردن خودرو، به شما میگوید که قطعاتی از خودرویتان بایستی عوض گردند، در‌اینجا شمارا با برخی قطعات پر استفاده که در اکثری از مواقع نام آن ها را می شنوید آشنا میکنیم.
 

خرید لوازم یدکی خودرو (استارت)

زمانی که کلید استارت را در خودرو فشار می‌دهید، موتور استارتر که یک الکتروموتور میباشد فعال گردیده و پیشرانه‌ی خودرو را می‌چرخاند تا روشن گردد. چنانچه استارت زدید و استارتر فعالیت نکرد، حتما موتور آن سوخته است و بایستی آن را عوض نمایید.
 

یونیت کنترل سیستم ABS

سیستم ABS مخفف سیستم ضد بلوکه‌ی ترمز و گاها سیستم ضد قفل ترمز نیز گفته میشود. کار این سیستم جلوگیری از قفل شدن چرخ ‌ها در زمان ترمز گیری میباشد، بنابراین پایداری بیشتری به اتومبیل داده و ثبات و امنیت خودرو را در زمان ترمزگیری تامین می نماید.
 

خرید لوازم یدکی خودرو (کمپرسور کولر)

خرید لوازم یدکی خودرو

متداول‌ترین خللی که در سیستم اسپلیت خودرو پیش می آید، بروز نشتی در مدار کولر میباشد. چنانچه بعد از بررسی کردن حصول و نشتی، اطمینان از عدم وجود نشتی در مدار، همچنان کولر خودرو  وظیفه‌ی خویش را به درستی انجام ندهد، سپس بهتر میباشد به سراغ کمپرسور بروید.
 

آلترناتور یا این که دینام

آلترناتور وظیفه‌ی تامین انرژی الکتریکی برای شارژ کردن باتری خودرو میباشد، آلترناتور نیروی لازم خویش را از روش یک تسمه اخذ می‌نماید که‌این تسمه نیروی خویش را مستقیما از میل لنگ میگیرد.
 

خرید لوازم یدکی خودرو (پلوس)

پلوس که اسم اصلی آن Axle Shaft میباشد، کار انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ را دارااست. بیشترین مورد خرابی که در پلوس بوجود می آید، پاره شدن گردگیرهای آن میباشد.
 

سیبک فرمان

خرید لوازم یدکی خودرو
خرید لوازم یدکی خودرو

این قطعه نوعی از اتصالات میباشد که حرکات سیستم فرمان را به چرخ‌ های جلو منتقل میکند. چنانچه سیبک فرمان درگیر نقص‌ گردد، در زمان افتادن خودرو در دست اندازها صدای خیلی بدی به گوش میرسد و این هنگامی میباشد که بایستی برای عوض کردن آن ها به مکانیک رجوع نمایید.
 

موتور فن

موتور فن، هوای ما یحتاج سیستم تهویه را تامین می‌نماید و کار آن دمیدن هوا به درون اتاق اتومبیل میباشد. فن خراب، امکان دارد سروصدای متعددی ایجاد نماید و حتی امکان دارد کلا از کار بیافتد. فن‌ها از یک الکتروموتور و یک پره ساخته شده اند.
 

خرید لوازم یدکی خودرو (کالیپر ترمز)

کالیپر ترمز اصلی ترین قطعه‌ی سیستم ترمز خودرو در خرید لوازم یدکی خودرو میباشد. کالیپر در هنگام ترمزگیری، لنت ‌های ترمز را به روی دیسک فشار داده و بر این اساس باعث کم شدن سرعت و متوقف شدن خودرو می گردد.
 

دیسک ترمز

دیسک ترمز دیگر قطعه‌ی اصلی و حیاتی سیستم ترمز در خرید لوازم یدکی خودرو میباشد. دیسک ترمز به همراه با چرخ ‌های خودرو، در حال گردش میباشد و در زمان ترمزگیری، از روش اصطکاک میان لنت و دیسک، خودرو متوقف میگردد.
 

میل سوپاپ

میل سوپاپ با اسم میل بادامک نیز شناخته شده است و یکی دیگر از قطعات مهم در خرید لوازم یدکی خودرو میباشد. کار میل سوپاپ باز و بسته کردن سوپاپ ‌های ورودی و خروجی میباشد. پیشرانه‌ی یک خودرو قادر است یک، دو یا این که حتی دارای چهار میل سوپاپ باشد.

میل سوپاپ ‌ها قطعاتی میباشند که قدمت بالایی دارا‌هستند و معمولا خراب نمیشوند، ولی افت فشار روغن و یا این که کمبود روغن در پیشرانه‌ی خودرو میتواند سبب آسیب به میل سوپاپ گردد.
 

سنسور موقعیت میل سوپاپ

معمولا خللی که برای میل سوپاپ خودرو بوجود می آید، خراب شدن حسگر وضعیت آن میباشد. کارحسگر این میباشد که به واحد الکترونیکی کنترل موتور ECU اعلام نماید که میل سوپاپ در چه درجه‌ ای از ۳۶۰ درجه گردش خویش جای دارد. از روش این داده ها، ECU متوجه میشود که چه زمانی برای پاشش سوخت به منیفولد هوا مطلوب میباشد.
 

کلاچ

کلاچ در خودروهای دارنده جعبه دنده‌ی دستی وجود دارد و کار آن انتقال گشتاور از پیشرانه به گیربکس میباشد. همینطور با فشار دادن پدال کلاچ، رابطه پیشرانه و گیربکس جدا گردیده، تا براین اساس بتوان بدون خراب شدن قطعات درونی جعبه دنده، نسبت به تعویض دنده‌ ها مبادرت کرد. کلاچ نقش اصلی در خرید لوازم یدکی خودروهای دنده دستی دارااست، ولی این نقش را بدون هزینه ایفا نمی‌نماید.
 

طبق

طبق، قطعه‌ای میباشد که در هر خودرو دارنده صورت متفاوتی میباشد و وظیفه‌ی آن اتصال دادن چرخ  به خودرو میباشد. این قطعه از متعلقات جلوبندی خودرو به حساب می آید.
 

میل لنگ

میل لنگ یکی دیگر از اصلی ترین اجزای پیشرانه‌های احتراق داخلی در خرید لوازم یدکی خودرو میباشد و کار مهم آن تبدیل حرکت خطی پیستون‌ها به حرکت دورانی میباشد. دقیقا مانند میل سوپاپ، میل لنگ نیز یک قطعه‌ی مصرفی نیست و به تدریج پیش می آید که آسیب ببیند، ولی چنانچه روغن کافی به برینگ ‌های میل لنگ نرسد، قادر است باعث خرابی برینگ‌ ها و خود میل لنگ گردد.
 

کاسه نمد سر میل لنگ

میل لنگ خودرو دارنده دو کاسه نمد است که به آن (اورینگ و پکینگ هم گفته میشود) که یکی در انتهای میل لنگ و در سمت جعبه دنده و دیگری در سر میل لنگ و دقیقا در پشت پولی سر میل لنگ جای دارد، کار این کاسه نمد ها آب بندی میل لنگ از نظر روغن میباشد.
 

خرید لوازم یدکی خودرو (قفل مرکز)

آسیب دیدن قفل مرکزی خودرو خیلی نگران کننده نمیباشد، زیرا در صورت از کار افتادن موتور آن، همچنان قادر هستید به طور دستی و با بکارگیری از کلید، درها را قفل یا این که باز نمایید.
موتور قفل مرکزی خیلی کم کم آسیب میبیند و چنانچه از کار بیفتد، امکان دارد که مشکل از سیم کشی و اتصالات آن باشد و نه خود موتور. در هر صورت چنانچه موتور قفل مرکزی آسیب دیده باشد خیلی جای نگرانی نداشته و به آسانی می توان آن را عوض نمود.
 

میل گاردان

میل گاردان در خودروهای محرک جلو نیست و فقط در خودروهای محرک عقب و چهارچرخ محرک، مشاهده می شود. کار میل گاردان انتقال نیرو و گشتاور از جعبه دنده به دیفرانسیل میباشد.
 

واحد کنترل موتور ECU

واحد کنترل موتور، اسم‌های دیگری مانند ECU و DME نیز داراست. خود ECU به تدریج خراب می‌گردد و معمولا فقط خطاهای نرم افزاری در آن پدیدار میشوند که با یک دستگاه دیاگ، قابل رفع می باشند.
 

خرید لوازم یدکی خودرو (واشر منیفولد اگزوز)

این واشر در محل اتصال منیفولد اگزوز به سرسیلندر خودرو متصل میباشد و محل اتصال این دو را آب بندی می‌نماید. واشر منیفولد اگزوز در طی قدمت کاری خویش تحت فشار و دمای متعددی قراردارد به همین دلیل امکان دارد بعد از چند سال خراب گردیده و باعث بروز نشتی در منیفولد اگزوز گردد. تشخیص خرابی این واشر خیلی آسان میباشد، چراکه خودرو صدای بلند و ناهنجاری را ایجاد میکند.
 

فلایویل

فلایویل را چرخ طیار نیز می‌نامند که اسمی خیلی نامتداول بوده و توسط مکانیک‌ها به کارگیری نمی گردد. فلایویل یک سری وظیفه دارد، یکی جذب کردن نوسانات میل لنگ، تولید اینرسی مورد نیاز برای حرکت میل لنگ و دیگری منتقل کردن نیرو از پیشرانه به مجموعه‌ی کلاچ میباشد.

خرید لوازم یدکی خودرو (پمپ بنزین)

پمپ بنزین معمولا در باک خودرو جای دارد و بنزین را از باک به پیشرانه میرساند. محل جایگاه آن در اکثر خودروها در پایین صندلی‌ های ستون عقب میباشد.

سوئیچ استارت

سوئیچ خودرو این روز ها در حال منسوخ شدن میباشد و به تدریج سیستم Keyless جای آن را میگیرد. ولی این قطعه نیز با گذشت زمان آسیب دیده و از فعالیت می افتد. کار این قطعه مثل یک کلید روشن/خاموش برای خودرو میباشد.

منبع اگزوز

علت وجود این قطعه در اتومبیل خیلی آسان میباشد، پیشرانه‌ها صدای خیلی بلندی ایجاد می نمایند، لازم میباشد که‌این صدا قبل از ورود به دور و اطراف، کاهش پیدا نماید. آب‌بندی نامناسب و یا این که جوشکاری بی‌کیفیت در منبع اگزوز، میتواند سبب نشتی و در پی آن درز کردن صدا به بیرون گردد.

سنسور اکسیژن

حسگر اکسیژن نیز از سایر قطعات مهم در خرید لوازم یدکی خودرو میباشد که ECU داده های ما یحتاج خویش برای تنظیم پاشش سوخت را از آن گردآوری می‌نماید. سنسور اکسیژن در مسیر اگزوز و بعد از مبدل کاتالیستی (کاتالیزور) نصب می گردد و با اندازه گیری مقدار اکسیژن موجود در دود خروجی از پیشرانه به ECU کمک می نماید تا مقدار دقیق ترکیب هوا و سوخت را اندازه بگیرد.
 

خنک کن روغن

این قطعه نوعی رادیات میباشد و در خودروهایی که روِن موتور یا این که روغن جعبه دنده‌ی آن ها دارای دمای متعددی میباشد، لازم میباشد برای ارتقا قدمت قطعات از سیستم خنک کن روغن مصرف شود. بیشتر خودروهای اسپرت و یا این که خودروهای سنگین به‌این سیستم مجهز میباشند.
 

خرید لوازم یدکی خودرو (حلقه پیستون)

چنانچه از اگزوز خودرو دود آبی خارج شود، به معنای راه یافتن روغن به درون سیلندر میباشد. صحت دارد که یکی از عوامل ورود روغن به سیلندر از میان رفتن واشر سرسیلندر میباشد که درابتدا به آن اشاره شد.
ولی دیگر عامل این موضوع، میتواند آسیب دیدن رینگ پیستون ها باشد. حلقه‌پیستون‌ها کار آب بندی فاصله‌ی پیستون و دیواره‌ی سیلندر را به عهده دارند و از اصلی ترین و کلیدی ترین قطعات در خرید لوازم یدکی خودرو به حساب می آیند.
 

پمپ هیدرولیک فرمان

چنانچه فرمان خودروی شما ناگهان سفت گردد، این یکی از علامت های بروز خلل در پمپ هیدرولیک میباشد. چنانچه خوش اقبال باشید، فقط شیلنگ ‌ها و اورینگ ‌های پمپ آسیب دیده و عوض خواهند شد، البته در بدترین وضعیت خویش پمپ نیاز به عوض کردن دارد.
 

حسگر فشار

حسگر فشار در نقاط گوناگونی از خودرو میتوانند بکار گرفته شوند. یکی از این حسگرها، حسگر فشار روغن میباشد و در صورت افت فشار روغن بلافاصله لامپ هشدار روغن را روشن می‌نماید. چنانچه لامپ هشدار روغن خودرو روشن شد، بلافاصله بایستی خودرو را متوقف نموده و به تعمیرگاه انتقال نمایید.
 

خرید لوازم یدکی خودرو (رادیاتور)

رادیاتور وظیفه‌ی اساسی خنک کردن پیشرانه را بر عهده دارااست. یکی دیگر از رایج ترین مشکلات رادیاتور، بروز نشتی میباشد. بعضی برای رفع نشتی مواد Stop-Leak را به کارگیری می نمایند ولی ما به شما توصیه می‌نماییم که خیلی به سمت این مواد شیمیایی نروید، زیرا بعضی از آن ها دارای عارضه های جانبی نظیر گرفتگی مجراهای رادیاتور  میباشد.
 

کمک فنر

کمک فنر وظیفه ی دفع ارتعاشات و ضربات فنرهای خودرو را دارد و نقش اساسی در نرمی و پایداری خودرو را دارا‌هستند. چنانچه کمک فنرها آسیب ببینند خودرو سروصدای بیشتری هنگام حرکت داشته و مقداری نامتعادل میگردد.
 

شمع

شمع مسئول مشتعل کردن ترکیب هوا و سوخت در درون سیلندر میباشد. این کار از روش تولید جرقه‌ای در سر شمع انجام می‌گردد که با به کارگیری از انرژی الکتریکی بدست آمده از کوئل شکل می‌پذیرد.
 

خرید لوازم یدکی خودرو (جعبه فرمان)

جعبه فرمان وظیفه‌ی منتقل کردن فرمان راننده به چرخ‌ها را برای تغییر جهت بر عهده داراست. این قطعه جزو قطعات اصلی در خرید لوازم یدکی خودرو میباشد و وجود هرنوع مشکل در آن را نباید نادیده گرفت.
 

میل موجگیر

این قطعات، میل موجگیر را به خودرو متصل می‌نمایند. وظیفه‌ی میل موجگیر که میل تعادل نیز گفته میشود، مهار کردن حرکات و چرخش‌های بدنه، در زمان دور زدن میباشد.
 

فشنگی رشته آب

این حسگر دمای موتور را به ECU و راننده نشان میدهد. خرابی این سنسور منجر می گردد که خودرو در حالی که گرم گردیده، ولی مثل وضعیت سرد سوخت پاشی داشته باشد و یا این که حتی میتواند سبب گردد که ECU موتور سرد را اشتباها گرم شناسایی نماید.
 

ترموستات

ترموستات یکی دیگر از قطعات مهم در خرید لوازم یدکی خودرو میباشد که وظیفه‌ی برقرار کردن جریان مایع خنک کننده میان پیشرانه و رادیاتور را بر عهده داراست. در زمان سرد بودن، پیشرانه ترموستات یاری می نماید که پیشرانه زودتر گرم گردد و در زمان گرم بودن نیز از گرمای بیش از حد خودداری می‌نماید.

خرید لوازم یدکی خودرو (موتور برف پاک کن)

برف پاک کن‌ها شایسته ترین دوست شما در آب و هوای نامساعد می‌باشند. مثل هر دستگاه الکترونیکی دیگری، موتور برف پاک کن نیز معمولا به شکل ناگهانی خراب می گردد. مطلقا هیچ چیز بدتر از این وجود ندارد که در جاده و زمان وقوع یک باران سنگین، موتور برف پاک کن از کار بیفتد.

 

نویسنده:مریم صفری

 


محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.