خودروهای خودران یک سوم تصادفات رانندگی را کاهش می‌دهند

خودروهای خودران

تحقیقات جدید مؤسسه IIHS نشان می‌دهد که خودروهای خودران تنها یک‌سوم تصادفات رانندگی را کاهش می‌دهند و دو سوم دیگر بستگی به تلاش خودروسازان در اولویت‌دهی به ایمنی خودرو دارد.

خودروهای کاملا خودران به‌عنوان راه‌حلی برای پایان دادن به مشکلات رانندگی معرفی شده‌اند؛ از جمله این مشکلات می‌توان به تصادفات مرگبار، تصادفات جزئی، شلوغی و ازدحام خیابان‌ها و برخی کارهایی که رانندگان پشت فرمان انجام می‌دهند، اشاره کرد.

در حقیقت خودرو خودران به وجود آمد تا به این مشکلات خاتمه دهد، اما به‌نظر می‌رسد که هنوز راه زیادی تا روزهای بدون حادثه و مشکلات داریم. اگرچه تلاش‌های زیادی برای ارتقای فناوری خودروهای خودران انجام شده است، احتمال دارد آینده‌ای که خودروسازان و شرکت‌های بزرگ فناوری به ما وعده می‌دادند، به‌راحتی محقق نشود. مطالعه‌ی جدید مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS) می‌گوید که وسایل نقلیه کاملا خودران تنها می‌توانند یک سوم تصادفات وسایل نقلیه را کاهش دهند و این راه‌حل کاملی برای مشکلات نیست.

مؤسسه IIHS بیش از ۵،۰۰۰ گزارش پلیس را درباره مدارک مربوط به تصادفات وسایل نقلیه‌ای که حداقل یک خودرو در آن صدمه دیده و مرکز خدمات فوریت‌های پزشکی نیز در محل حادثه حاضر شده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

مؤسسه IIHS این تصادفات را براساس نوع خطاها به پنج دسته تقسیم کرد:

سنجش و درک، پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری، اقدام و ناتوانی. تنها ۲۴ درصد از تصادفات نتیجه خطاهای مربوط به سنجش و درک بود، درحالی‌که خطاهای مربوط به ناتوانی ۱۰ درصد دیگر را به خود اختصاص می‌داد. پیش‌بینی می‌شود خودروهای خودران بتوانند از بروز این حوادث جلوگیری کنند.

بااین‌حال، براساس گزارش مؤسسه IIHS، کاهش دو سوم دیگر تصادفات به تلاش خودروسازان نیاز دارد تا ایمنی خودرو را نسبت به سرعت، رضایت و علاقمندی‌های راننده در اولویت قرار دهند، حتی اگر سایر وسایل نقلیه در جاده کاملا خودران باشند.

IIHS به‌عنوان نمونه از خودروی آزمایشی اوبر نام می‌برد که در سال ۲۰۱۸ به یک عابر پیاده اصابت کرد و او را کشت. سیستم خودران خودروی اوبر در تلاش برای شناسایی زن مقتول دچار مشکل شد و وقتی این کار را کرد، سیستم نتوانست پیش‌بینی کند که او از خیابان عبور کرده است. سپس سیستم قادر به انجام هیچ کاری برای پیشگیری از تصادف نبود. اگر خودروسازان بخواهند تصادفات را کاهش دهند، باید ایمنی را نسبت به سایر ترجیحات راننده در اولویت قرار دهند.

هنوز هم چند سال تا ورود کامل خودروهای خودران به جاده‌ها و سفری راحت و بدون خطر، فاصله زیادی وجود دارد. خودروسازان و شرکت‌های فناوری وسایل نقلیه خودران را به‌عنوان خودروهای آینده معرفی کرده‌اند که به رانندگان امکان خوابیدن، کتاب‌خوانی، تماشای فیلم و سایر کارهای تفریحی را می‌دهند. اگر گزارش IIHS صحیح باشد، خودروسازان باید ایمنی را نسبت به ترجیحات راننده در اولویت قرار دهند و این می‌تواند به‌معنای رانندگی محتاطانه و تدافعی در بسیاری از شرایط نامشخص باشد.


محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.