کراس‌اوور سایپا شاهین، جذاب ترین خودروی جدید بازار

کراس‌اوور سایپا شاهین

تا پیش از رونمایی کراس‌اوور گروه خودروسازی سایپا، تمام نظرسنجی‌ها در بازار خودرو معطوف به رقابت خودرو پروژه K132 ایران‌خودرو و خودرو شاهین سایپا بود، اما پس‌از معرفی خودرویی که فعلا با عنوان شاهین‌کراس معروف شده است، توجه مشتریان بازار خودرو به این خودرو جلب شد.

این خودرو کراس‌اوور که در زمان رونمایی اختصاصی برای رئیس‌جمهور در اسفندماه 98 سایپا کراس کانتری نام داشت و نام نهایی آن در زمان عرضه تعیین خواهد شد، مبتنی بر پلت‌فرم چندمنظوره SP100 سایپا طراحی و نمونه‌سازی شده است و از سال آینده وارد بازار خواهد شد. این خودرو به‌عنوان اولین کراس‌اوور با پلاک ملی به مرحله تولید نهایی می‌رسد. کراس‌اوور سایپا از نظر ساختار و پلت‌فرم مشابه شاهین است.

قوای محرکه شاهین‌کراس

به گفته مهندسان و مدیران سایپا، این کراس‌اوور خانوادگی با پیشرانه‌های مختلف به بازار می آید و جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک HPT ساخت DAE روی آن نصب می شود. SP100 کراس قرار است با پیشرانه‌های توربوشارژ با قدرت ۱۰۸ تا ۱۵۶ اسب بخار به بازار عرضه شود و فعلا در نسخه تک‌دیفرانسیل جلو به مرحله تولید برسد. در واقع شاهین‌کراس از نظر قوای فنی هیچ تفاوتی با نسخه سدان سایپا شاهین ندارد. هر دو این خودروها از پیشرانه توربوشارژر M15 استفاده می‌کنند و گیربکس مورد استفاده برای این خودروها نیز پنج‌سرعته دستی یا شش‌سرعته اتوماتیک خواهد بود. مصرف سوخت رسمی سایپا کراس کانتری و سایپا شاهین هنوز اعلام نشده، اما با توجه به حجم کم پیشرانه و استفاده از سیستم پرخوران یا توربوشارژر برای پیشرانه این خودروها، به نظر نمی‌رسد با خودروهای پراشتهایی مواجه باشیم.

   امکانات کراس‌اوور سایپا

سانروف، دو کیسه هوا (۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای در نسخه فول آپشن اتوماتیک)، سانروف، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، رینگ آلومینیومی تراش‌خورده، تریم داخلی چرم، صندلی راننده برقی، استارت دکمه‌ای، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، آینه تاشو برقی، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، روف‌رک، کنترل حرکت در سراشیبی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری و… ازجمله امکانات سایپا اس‌پی100 کراس است. امکانات استاندارد SP100 کراس در رده خودش قابل قبول است، هرچند باید منتظر اعلام کاتالوگ رسمی از سوی سایپا برای این خودرو باشیم.

 هاچ‌بک کراس جذاب

یکی از نکاتی که در تصاویر روز رونمایی نظر مخاطبان را جلب کرد، این بود که شاهین‌کراس تفاوت ارتفاع چندانی با خودرو کوییک اس که کنار آن دیده می‌شد، نداشت. اما باید گفت ارتفاع شاهین‌کراس کمی بیشتر از کوییک اس است، اما این خودرو در حقیقت یک هاچ‌بک کراس است. در چند سال گذشته بازار هاچ‌بک‌کراس‌ها در کشورمان رشد فروش خوبی را به نام خود ثبت کرده و رشد تقاضا برای خودروهایی همچون ام‌وی‌ام X22 و چانگان CS35 و جک S3 تاییدی بر این حرف است. سایپا نیز تصمیم دارد تا سهمی از این بازار پررونق را با استفاده از شاهین‌کراس به خود اختصاص دهد.

   تفاوت‌های شاهین کراس با نسخه عادی

اس‌پی100 کراس، نسخه کراس از سایپا شاهین است و به همین دلیل سرتاسر بدنه با ضربه‌گیرهای مشکی رنگ پلاستیکی و محافظ‌های مختلف پوشیده شده‌اند. فنربندی خودرو نیز از سوی سایپا اندکی تغییر داده شده است تا با خودرویی بلندقد تر از سایپا شاهین مواجه باشیم.

   قیمت و زمان عرضه به بازار

به نظر نمی‌رسد زودتر از سال 1400، بتوانیم شاهد عرضه رسمی شاهین‌کراس از سوی سایپا باشیم و البته ممکن است در این مدت، علاوه بر نام این خودرو، کلاس‌بندی آن نیز تغییر کند. قیمت این خودرو نیز هنوز مشخص نشده، اما با توجه به محدوده قیمت 160میلیون تومانی شاهین سایپا درحال‌حاضر، باید منتظر اعلام رقمی بالاتر از این محدوده برای شاهین‌کراس باشیم.


منبع : سایت Car.ir

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.