پروژه شاسی بلند برقی دایسون پس از ۶۰۰ میلیون دلار هزینه، متوقف شد

پروژه شاسی بلند برقی دایسون

سر جیمز دایسون، ثروتمندترین فرد بریتانیا که شرکتش روی پروژه‌ی ساخت خودروی الکتریکی سرمایه‌گذاری کرده بود، از زیان ۶۰۰ میلیون دلاری و لغو پروژه ساخت این خودرو خبر داد.

سر جیمز دایسون، مخترع میلیاردر می‌گوید که ۵۰۰ میلیون پوند از سرمایه‌ی خود را در پروژه‌ی نیمه‌کاره‌ی ساخت خودرو برقی «پیشگامانه» از دست داد. شرکت فناوری معروف دایسون، بخشی مجزا برای ساخت خودروی الکتریکی با ۵۰۰ کارمند و تعهد به سرمایه‌گذاری ۲/۵ میلیارد پوندی برای ساخت خودروهای برقی تأسیس کرد. توسعه‌ی این خودرو از سال ۲۰۱۴ آغاز شده بود اما در اکتبر سال گذشته، شرکت دایسون برنامه‌های ساخت را که قرار بود در سال ۲۰۲۱ به مرحله اجرا در بیاید، لغو کرد؛ زیرا دایسون احساس می‌کرد که این پروژه از نظر تجاری سودآور و به‌صرفه نباشد.

سر جیمز دایسون

در سپتامبر سال ۲۰۱۷، سازنده بزرگ جاروبرقی دایسون (Dyson) اعلام کرد که قصد دارد طیف وسیعی از خودروهای الکتریکی بسازد. با این حال، در اکتبر سال گذشته، سر جیمز دایسون تصمیم به لغو این پروژه‌ی بلندپروازانه گرفت. میلیاردر انگلیسی در مصاحبه اخیر خود نشریه ساندی تایمز، نخستین خودروی الکتریکی این شرکت با نام «N526» را به نمایش گذاشت. پتنت‌های این خودرو مدتی پیش منتشر شد ولی نمونه اولیه آن کمی اسپرت‌تر و کم‌ارتفاع‌تر بود. مطمئناً این خودروی الکتریکی پتانسیل آن را داشت که رقیبی جدی برای تسلا مدل X شود.

دایسون همچنین ضمن تأیید سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون پوندی روی این طرح، گفت كه شاسی‌بلند هفت‌سرنشین N526، دارای ظرفیت پیمایش ۹۶۵ کیلومتر است و می‌تواند در مدت زمان ۴/۸ ثانیه از حالت سکون برسد و بیشینه سرعت آن به ۲۰۰ کیلومتربرساعت محدود می‌شود. این خودرو از دو موتور الکتریکی با حدود ۵۴۰ اسب‌بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن‌متر گشتاور بهره می‌برد.

سر جیمز دایسون

دایسون، خودروی شاسی‌بلند برقی N526 را به‌صورت هفت‌سرنشین طراحی کرد که تقریبا ۵ متر طول، دو متر عرض و ۱/۷ متر ارتفاع داشت. دایسون گفت که این نمونه اولیه دارای شیشه جلویی با شیب تندتر نسبت به خودروهای فراری و همچنین رینگ‌هایی بزرگتر از تمام خودروهای تولیدی موجود در بازار است. البته طراحی بیرونی خودروی الکتریکی دایسون، تنها مورد چشم‌نواز آن نیست.

در داخل کابین، دایسون N526 از صندلی‌های باریک با پشتی‌های بخش‌بخش و پشت‌سری‌های گرد بهره می‌برد. به گفته‌ی بنیان‌گذار این شرکت، صندلی‌های عقب برای ارائه پشتیبانی عالی از کمر سرنشین طراحی شده است. همچنین نمایشگر جلو داشبورد استاندارد وجود ندارد؛ در عوض، خودروی الکتریکی دایسون از صفحه‌نمایش خلاقانه هدآپ استفاده می‌کند که مانند هولوگرام، جلوی صورت راننده شناور می‌شود.

سر جیمز دایسون، که ارزش دارایی‌هایش به ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد، می‌گوید که قبل از لغو پروژه‌ی ساخت خودروی برقی، تقریبا ۶۰۴ میلیون دلار از سرمایه‌ی خود را برای این پروژه خرج کرده است. او می‌گوید هر خودرو باید با قیمت ۱۸۱،۰۰۰ دلار فروخته می‌شد تا برای دایسون سودآوری داشته باشد. تیم ۵۰۰ نفری که برای پروژه خودروی الکتریکی دایسون تشکیل شده بود، اکنون در حال کار روی پروژه‌های دیگر این شرکت است. با این وجود، دایسون اضافه كرد كه شركتش به سایر خودروسازان اجازه می‌دهد از باتری‌های حالت جامد این شركت برای محصولات خود استفاده کنند.

دایسون و خانواده‌اش در صدر فهرست ثروتمندترین افراد نشریه ساندی تایمز در امسال قرار گرفتند و ارزش خالص دارایی او ۱۶/۲ میلیارد پوند تخمین زده شد که در سال ۲۰۱۹، حدود ۳/۶ میلیارد پوند افزایش یافت. جیمز دایسون طی مصاحبه‌ای با نشریه ساندی تایمز، جزئیات جدیدی درباره‌ی پروژه خودروی الکتریکی خود فاش کرد.

دایسون به ساندی تایمز گفت:

اندوه و ناامیدی زیادی درباره‌ی این پروژه وجود دارد. زندگی ما پر از خطر و ناکامی است. ما کارهای مختلف را امتحان می‌کنیم و شکست می خوریم. زندگی آسان نیست.

دایسون در مورد شرایط اقتصادی این پروژه گفت:

من ناوگانی از خودروها دراختیار ندارم. من باید روی هر خودرو سود کسب کنم یا اینکه کل شرکت را به خطر بیندازم. در پایان، این پروژه خیلی خطرناک بود. هنگامی که سایر شرکت‌‌ها تولید خودروهای برقی را با زیان‌دهی آغاز کردند، اوضاع برای ما خیلی خطرناک شد.

پروژه شاسی بلند برقی دایسون

سر جیم راتکلیف، مالک شرکت جدید خودروسازی اینئوس (Ineos Automotive) که مشغول توسعه خودروی Grenadier 4×4 برای عرضه در سال ۲۰۲۱ است، در رده پنجم فهرست ثروتمندترین افراد بریتانیا با ارزش تقریبی ۱۲/۲ میلیارد پوند قرار دارد. برنی اکلستون، راننده سابق فرمول یک با سرمایه تخمینی ۲/۵ میلیارد پوند در جایگاه ۵۶ قرار گرفت. ران دنیس، مدیرعامل سابق مک‌لارن با سرمایه تقریبی ۴۴۵ میلیون پوند سی‌ام است، درحالی‌که سرمربی تیم فرمول یک مرسدس-AMG، توتو ولف و همسرش سوزی با سرمایه‌ای به ارزش ۳۵۵ میلیون پوند در جایگاه ۳۶۹ فهرست هستند. لوئیس همیلتون، قهرمان رقابت‌های فرمول ۱ با سرمایه‌ای به ارزش ۲۲۴ میلیون پوند توسط نشریه ساندی تایمز به‌عنوان ثروتمندترین ورزشکار تاریخ ۳۲ ساله این فهرست انتخاب شد.


منبع : سایت زومیت

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.