ویروس کرونا و غول های خودروسازی جهان

ویروس کرونا ماه هاست که در دنیا بر سر زبان‌ها افتاده است، ویروسی که فعالیت اکثر صنایع را مختل و اقتصاد دنیا را تحت تأثیر قرارداده که در این میان صنعت خودرو نیز در امان نمانده است.

ویروس کرونا، ترسناک‌ترین وضعیت را در بین صنایع مختلف، برای صنعت خودروسازی رقم زده است. میزان تولید و فروش خودرو افت بی‌سابقه‌ای از زمان بحران مالی جهانی داشته است.

با صفر شدن تولید و فروش، بحران نقدینگی و از دست رفتن سرمایه نیز به تدریج خود را نشان می‌دهد؛ اگر خودروسازان نتوانند با کمک‌های دولتی سرمایه و نقدینگی لازم خود را تأمین کنند، ویروس کرونا آن‌ها را به سرنوشتی تلخ می‌کشاند.

۱۴ میلیون نفر در اروپا و ۱۸ میلیون نفر در آمریکا به طور مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت شاغل هستند. حالا آمریکایی‌ها شدیدترین افت در فروش را تجربه می‌کنند و اروپایی‌ها نیز نگران باختن بازار به رقبای آسیایی‌شان هستند.

فروش خودرو در اتحادیه اروپا ۵۰ درصد، در ایالات متحده آمریکا ۳۸ درصد و در چین ۴۸ درصد سقوط کرده است. در کنار این اعداد سرسام‌آور، باید اضافه کرد که فقط ۸ خودروساز برتر غرب در سه ماهه اول سال میلادی جاری ۵۰ میلیارد دلار از نقدینگی خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا و صنعت خودروسازی

بسته‌های محرک اقتصادی

در همین راستا بعضی دولت‌ها بسته‌های محرک اقتصادی برای حمایت از بخش‌های مختلف در نظر گرفتند و بخش خودروسازی نیز از این امر مستثنی نبوده است.

حمایت‌هایی از قبیل: افزایش مشوق‌های مشتریان (تخصیص وام بیشتر برای خرید خودروهای برقی یا خودروهای پاک)، معافیت از مالیات ارزش افزوده VAT برای خرید خودروهای برقی، مرخصی کارکنان با پرداخت ۷۵ تا ۸۰ درصدی حقوق آنها توسط دولت برای کاهش فشار به خودروسازان، تعویض خودروهای فرسوده با پرداخت نقدی خودروسازان، کاهش مقدار بیمه خودرو با خرید خودروهای برقی و هیبریدی و مانند آن.

در مرداد ماه امسال، ۲۷ عضو اتحادیه اروپا بر سر تخصیص یک بسته اقتصادی ۷۵۰ میلیارد یورویی به توافق رسیدند که ۳۹۰ میلیارد یورو از این مبلغ کمک بلاعوض بوده و ۳۶۰ میلیارد یورو نیز به صورت وام پیش بینی شده است.

فرانسه

دولت فرانسه یکی از دولت‌هایی است که با اعطای کمک ۸.۸ میلیارد دلاری به احیای صنعت خودرو در این کشور اقدام کرد تا از ضرر و زیان و بحران‌های مالی شدید این بخش مهم از اقتصاد فرانسه جلوگیری به عمل بیاورد.

در فرانسه بیش از ۴۰۰ هزار نفر به طور مستقیم در صنعت خودروسازی مشغول کار هستند. در خرداد ماه امسال، دولت فرانسه یک بسته پنج میلیارد یورویی وام تضمینی برای شرکت خودروسازی رنو در نظر گرفت که ۱۵ درصد سهام آن به دولت تعلق دارد.

آلمان

دولت آلمان نیز با هدف کمک به شرکت‌های خودروسازی، مبلغ پنج میلیارد یورو معادل ۵.۶ میلیارد دلار در قالب طرح حمایت از خریدار خودرو، اختصاص داده است. همچنین برای تشویق مشتریان، بیمه ۲۵۰۰ یورویی خودروهای با سوخت بالا تنها ۵۰۰ یورو در نظر گرفته شده است.

بریتانیا

در بریتانیا نیز اقداماتی جهت تخصیص حمایت‌های مالی از این صنعت انجام شده و بعضی خودروسازان به طور مجزا و محرمانه مبلغی را به‌صورت وام از دولت مطالبه کرده‌اند. (درخواست رقم دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری شرکت جگوار- لندرور)

ایتالیا

پارلمان کشور ایتالیا هم با طرح بسته‌های تشویقی و پرداخت یارانه برای خرید خودرو با موتور احتراقی و برقی و هیبریدی به کمک صنعت خودروی این کشور شتافت. (پرداخت تقریباً یک دهم از مبلغ خودروهای هیبریدی به‌صورت یارانه)

آمریکا

علی رغم اینکه بعضی خودروسازان در ایالات متحده (جنرال موتورز، فورد و… و.)، برای دچار نشدن به سرنوشتشان در دوران رکود اقتصادی (سال ۲۰۰۸-۲۰۰۷) از درخواست کمک از دولت فدرال، امتناع کردند ولی با تداوم کرونا خودروسازان ناگزیر شدند برای حمایت مالی از مصرف کننده با دولت وارد مذاکره شدند تا طرحی شبیه طرح ۲۰۰۹ “پول نقد در ازای خودروی فرسوده” را اجرا کنند.

اسپانیا

دولت اسپانیا نیز با در نظر گرفتن بودجه سه میلیارد و ۷۵۰ میلیون یورویی برای احیای صنعت خودروسازی، توجه ویژه ای به خودروهای برقی کرده است. این صنعت موجب اشتغال ۶۵۰ هزار نفر مستقیم و دو میلیون نفر غیر مستقیم در اسپانیا شده است. لازم به ذکر است که یک پنجم صادرات اسپانیا از تولید خودرو بوده و بعد از آلمان دومین تولید کننده بزرگ اروپا به شمار می‌رود.

هند

کشور هند با اعمال تعرفه بر خودروهای وارداتی برای تقویت تولید بومی خودرو برای پنج سال آتی، در نظر دارد از خودروسازان داخلی حمایت کند.

 

منبع : اقتصاد نیوز


محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.