بهترین روش ها برای تمیز کردن داشبورد خودرو

تمیز کردن داشبورد خودرو

متاسفانه برخی از ما تنها به تمیز کردن و برق انداختن بدنه خودروی خود اهمیت داده و از نظافت بخش‌های داخلی کابین ماشین خود، از جمله تمیز کردن داشبورد خودرو غافل می‌شویم. اما همان قدر که پولیش زدن بدنه خودرو اهمیت دارد، باید به فکر تمیز کردن و برق انداختن داشبورد خودرو نیز باشیم.
در ادامه، قصد داریم که بهترین روش‌های تمیز کردن داشبورد خودرو و نگهداری از کیفیت آن را توضیح دهیم.

تمیز کردن داشبورد خودرو

برای تمیز کردن داشبورد خودرو، می‌توانید از روش‌های گوناگونی بهره‌مند شوید که هر یک به نوعی در تمیزکاری و برق انداختن داشبورد موثر هستند. اما پیش از هر کاری به صورت مشترک، از یک پر یا قلم گردگیری استفاده کرده و ابتدا سطح داشبورد را به خوبی گردگیری کنید. وجود گرد و غبار و ذرات روی داشبورد، باعث می‌شود که حین تمیزکاری کار شما سخت شده و با کیفیت کمتری همراه گردد. به علاوه گرد و غبار و ذرات، به خش افتادن داشبورد خودرو نیز منجر می‌شوند.

پس از گردگیری ابتدایی، از یک دستمال نرم (ترجیحا پارچه‌های میکروفایبر) استفاده کرده و سطح داشبورد را به صورت پایه‌ای تمیز نمایید. سپس از یکی از فرمول‌های زیر برای تمیز کردن کامل و برق انداختن داشبورد خودرو، بهره‌مند شوید.

برای تمیز کردن داشبورد خودرو باید ابتدا نسبت به گردگیری و رفع ذرات و آلودگی ها از روی آن اقدام نمایید.

استفاده از روغن زیتون برای تمیز کردن داشبورد خودرو

روغن زیتون بهترین راه حل برای تمیز کردن و برق انداختن داشبورد ماشین به شمار می‌رود. در صورتی که می‌خواهید بهترین نتیجه را از این کار دریافت کنید، لازم است که کمی از روغن زیتون، به اندازه چند قطره، در چند بخش مختلف داشبورد خودرو ریخته و سپس به کمک یک تنظیف، به آرامی روغن را روی سطح داشبورد ماساژ داده و پخش کنید. توجه داشته باشید که از انباشته شدن روغن در یک بخش داشبورد یا سرریز کردن آن به صورتی که پاک نشده باشد؛ خودداری ورزید. این روغن باید به خوبی روی سطح داشبورد پخش شده و به اصطلاح خودمانی به خورد آن برود.
به این ترتیب ضمن آن که داشبورد خودروی شما به خوبی تمیز شده، ظاهری براق و نو پیدا کرده و از تماشای آن لذت خواهید برد.

روغن زیتون یکی از بهترین گزینه ها برای تمیز کردن و برق انداختن داشبورد خودرو است و دوام بسیار خوبی نیز خواهد داشت.

استفاده از پارافین برای تمیز کردن داشبورد خودرو

پارافین نیز می‌تواند به عنوان راه حل ارزان قیمت بعدی، برای تمیز کردن و برق انداختن داشبورد خودرو، موثر واقع شود. اگر تصمیم گرفته‌اید که این کار را شخصا انجام دهید، پارافین انتخاب سخت‌تری نسبت به روغن زیتون خواهد بود. حالت روغنی روغن زیتون در قیاس با توده‌ای بودن پارافین، کار را برایتان ساده‌تر می‌سازد. اما به هر دلیلی که پارافین را ترجیح می‌دهید، باید در پخش کردن آن روی سطح داشبورد، دقت کافی داشته باشید.

به کمک یک پنبه مقداری پارافین برداشته و از آن در بخش‌های مختلف داشبورد، به صورت لایه‌های نازک بزنید. سپس به کمک یک تکه پنبه تمیز دیگر یا تنظیف، به پخش کردن پارافین روی سطح داشبورد ماشین، بپردازید.

پخش کردن و محو کردن پارافین بیشتر از روغن زیتون طول می‌کشد و به علاوه باید دقت بیشتری نیز از خود نشان دهید. جمع شدن پارافین در بخشی از داشبورد یا خط انداختن مسیر پخش کردن آن روی سطح، جالب نخواهد بود.

به کمک پارافین می توانید داشبورد ماشین را به خوبی تمیز کرده و سطح آن را براق و درخشان سازید.

برق انداختن داشبورد خودرو

استفاده از واکس برای برق انداختن داشبورد

اما اگر به سراغ ساده‌ترین راه، یعنی استفاده از واکس داشبورد رفته باشید؛ باید در انتخاب و خرید آن دقت و وسواس کافی به خرج دهید. شما با واکس‌های داشبورد گوناگونی در بازار وسایل مصرفی خودرو روبه‌رو خواهید بود و باید انتخاب خود را بر پایه ماندگاری و کیفیت واکس داشبورد، انجام دهید. در استفاده از واکس داشبورد، به ایجاد یک لایه درخشان و براق کننده و در عین حال حافظ سطح داشبورد، نیازمند هستیم.

انواع واکس داشبورد خودرو

واکس‌های داشبورد خودرو را باید به دو گروه واکس داشبورد مایع و واکس داشبورد ژله‌ای تقسیم بندی کنیم.

  • واکس‌های داشبورد مایع: این واکس‌ها خاصیت براق‌کنندگی عالی داشته و حتی کهنه‌ترین داشبوردهای خودرو را نیز براق و درخشان می‌سازند.
  • واکس‌های داشبورد ژله‌ای: واکس‌های داشبورد ژله‌ای؛ دارای هر دو خاصیت براق‌کنندگی و محافظتی روی سطح داشبورد هستند. با استفاده از این نوع واکس داشبورد، تمیز ماندن سطح را برای مدتی بیمه می‌سازید.
  • واکس‎های داشبورد سلولزی: این نوع از واکس‌ها به طور خاص برای داشبوردهای چوبی تولید شده و کارایی محافظت و برق انداختن سطح چوبی داشبورد را دارا هستند.

واکس زدن داشبورد خودرو به عنوان یک روش تمیز و براق کردن سطح آن، کارایی بالایی داشته و به مانند پولیش زدن بدنه، نیاز به کمی مهارت دارد.

پیشگیری از کثیف شدن داشبورد ماشین

در کنار تمام این نکات توجه داشته باشید که پیشگیری از کثیف و کهنه شدن داشبورد ماشین نیز جای خود دارد. برای این منظور نکات و توصیه‌های زیر را در نظر داشته باشید:

  • از لمس داشبورد یا فرمان با دست‌های چسبناک خودداری نمایید.
  • از پارک کردن خودرو زیر آفتاب تند خودداری کرده و یا در صورت لزوم از آفتابگیر خودرو استفاده نمایید.

سخن پایانی

شما می‌توانید از کارواش‌های سبز برای تمیز کردن داشبورد خودرو استفاده کرده و این کار را به شکلی بهینه و موثرتر به انجام برسانید. به هر صورت از خاطر نبریم که تمیز کردن بخش‌های مختلف داخل کابین خودرو، به ماندگاری بالای زیبایی و نو ماندن آن کمک خواهد کرد. شما از چه روش‌هایی برای تمیز کردن و برق انداختن داشبورد خودرو کمک می‌گیرید؟

 


منبع : وبلاگ استادکار

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.