کد شناسایی خودرو (VIN) چیست؟

کد شناسایی خودرو (VIN)

کد شناسایی خودرو (VIN) یک کد 17 رقمی شناسایی خودرو است که به آن اصطلاحاَ شماره شاسی هم گفته می شود.این کد شامل حروف الفبای انگلیسی به جز حروف O و Q  به دلیل تشابه می باشد.

این کد توسط سازمان بین المللی استانداردسازی تعریف شده است و در جهت شناسایی موتور و وسایل نقلیه سبک و سنگین ، موتورسیکلت‌ها و موتورهای گازی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد 17 رقمی VIN از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

کد 17 رقمی VIN از سه قسمت تشکیل شده است. هر قسمت اطلاعات متفاوتی را در اختیار می گذارد.

کد شناسایی خودرو (VIN)

قسمت اول: شامل 3 کاراکتر و با عنوان تخصصی WMI

اولین کاراکتر نشان دهنده محل ساخت خودرو است

دومین کاراکتر در این بخش نشان دهنده شرکت سازنده است

سومین کاراکتر مربوط به نوع و مدل خودرو است که البته برای هر خودروسازی متفاوت است

ترتیب قرارگیری 3 کاراکتر اول در کد 17 رقمی VIN به قرار زیر است:

نوع و مدل خودرو / شرکت سازنده / محل ساخت خودرو

قسمت دوم کد 17 رقمی VIN : شامل 6 کاراکتر و با عنوان تخصصی VDS

کاراکتر های ۴ تا ۸ گویای مشخصاتی چون مدل خودرو، وزن، قدرت پیشرانه، تعداد سیلندرها و… است.

کاراکتر نهم در کد 17 رقمی VIN، کد امنیتی خودرو یا «رقم چک» نام دارد. این رقم تنها قسمتی از VIN است که به خود خودرو ربطی ندارد. به کمک کاراکتر ۹ می‌توان کل شماره شناسایی خودرو را کنترل کرد. در حقیقت این رقم برای تایید درستی و صحت VIN به کار می‌رود. به طوری که با انجام الگوریتم‌ های خاصی بر دیگر رقم ‌های VIN باید بتوان به رقم چک منحصر به فردی رسید.

قسمت سوم کد 17 رقمی VIN : شامل 8 کاراکتر و با عنوان تخصصی VIS

کاراکتر 10 ،سالِ تولید خودرو را نشان می دهد. برای شناسایی هر سال در این جایگاه از حروف یا عدد استفاده می ‌شود. مثلا حرف A برای سال ۲۰۱۰ و حرف G برای سال ۲۰۱۶ یا برای سال‌ های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ از ارقام ۱ تا ۹ استفاده می شود به منظور پیشگیری از هر خطای احتمالی، از حروف I، O، Q و Z و عدد 0 در این جایگاه استفاده نمی شود.

جایگاه یازدهم نشان ‌دهنده محل کارخانه تولید خودرو یا مونتاژ خودرو است.

شش رقم دیگر در کد 17 رقمی VIN ویژگی های اختصاصی و منحصر به فرد یک خودرو را نشان می دهند. از ویژگی های فنی اختصاصی گرفته تا فرمت شاسی، شماره تنه، توالی تولید و … .

برای تبدیل کد 17 رقمی VIN به اثر انگشت یکتا برای هر خودرو، شرکت تولید کننده به ترتیب خاصی به هر خودرو یک شماره را اختصاص می ‌دهد. به این ترتیب VIN یک خودرو با هیچ خودروی دیگری یکسان نخواهد بود.

کاربرد شماره شناسایی خودرو یا کد VIN چیست؟

از کد VIN برای بررسی هویتی خودرو استفاده می شود.

1- دریافت شناسه قبض جریمه رانندگی یا خلافی،

2- ردیابی خودرو،

3- پیگیری گارانتی خودرو،

4- پیگیری مسائل مربوط به بیمه ماشین

5- اطلاع از سوابق خودرو،سلامت آن و میزان تعمیرات هنگام خرید خودرو دست دوم و سرقتی نبودن آن

در زمان خرید یک خودروی صفر می توان از طریق بررسی کد VIN مطلع شد که آیا همه امکانات و آپشن هایی که فروشنده وعده داده است یا ادعا کرده است، در خودرو وجود دارد یا نه؟ یا به عبارت دیگر چه امکاناتی به طور کارخانه ای روی خودروی مورد نظر قرار دارد ؟ و آیا تقلبی صورت گرفته است یا نه؟

محل قرارگیری کد VIN خودرو

معمولا شماره VIN خودرو را می‌توان در محل تقاطع شیشه جلوی خودرو با بدنه خودرو که در گوشه سمت راست جایگاه راننده قرار دارد، یافت.

مکان دومی که احتمال دارد شماره vin خودرو آن جا قرار داشته باشد، نزدیک پیشرانه یا در قسمت پایین فاصله‌ای که بین در ماشین و بدنه ماشین و باز هم در سمت راست راننده است، خواهد بود. در بسیاری از خودروها، شماره vin در کارت مشخصات وسیله نقلیه ثبت شده است.


محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.