یاتاقان خودرو چیست ؟با وظایف و انواع یاتاقان آشنا شوید

یاتاقان خودرو

یاتاقان خودرو که با اصطلاح انگلیسی آن یعنی «برینگ» هم شناخته می‌شود، ورقه‌ای نیم دایره‌ای شکل و نازک است که در جایی بین “میل لنگ و سیلندر” و “میل لنگ و شاتون” قرار داده می‌شود و امکان حرکت را بین دو جسم ایجاد می‌کند.

یاتاقان از جنس فلز است و مقاوم دربرابر حرارت و ضربه. ساختمان آن شامل یک پوسته‌ بیرونی از جنس فولاد یا برنز و یک یا چند لایه مواد یاتاقانی می‌شود.

 

ساختمان یاتاقان خودرو

یاتاقان ماشین از دو حلقه و ساچمه‌هایی در اندازه‌های مختلف تشکیل شده و بر اساس شکل ظاهری کاربردهای مختلفی دارد. به طور مثال اگر ساچمه‌های یاتاقان ماشین گرد و توپی باشند، یاتاقان از نوع بلبرینگ است.

ولی اگر ساچمه‌ها سوزنی یا مخروطی باشند یاتاقان از نوع رولبرینگ می‌باشد. زمانی که این ساچمه‌ها در داخل حلقه قرار بگیرند بین دو قطعه می‌غلتند و حرکت قطعات روان خواهد شد.

وظایف یاتاقان در موتور خودرو

1- کاهش دادن اصطکاک بین میل لنگ و سیلندر و پیشگیری از خوردگی آن‌ها

2- کاهش دادن اصطکاک میل لنگ و شاتون و پیشگیری از خوردگی آن‌ها

3- جلوگیری از لرزش قطعات مکانیکی و سروصدای ناشی از آن

4- نگهداری محکم قطعات در کنار یکدیگر


مشاهده و خرید انواع یاتاقان خودرو از سایت خانه هیوندای


 

انواع یاتاقان خودرو با توجه به محل استفاده‌ آن‌ها

 

۱. یاتاقان‌های ثابت

این دسته، همان‌هایی هستند که نقش تکیه‌گاه میل‌لنگ را بازی می‌کنند و با اتصال حول محور ثابت میل‌لنگ ،لقی آن را نسبت به پیستون و بلوک سیلندر تنظیم می‌کنند.

۲. یاتاقان‌های متحرک

یاتاقان متحرک یا همان یاتاقان شاتون، در بین شاتون و میل لنگ قرار دارد و جلوی لق بودن شاتون نسبت به میل لنگ را می‌گیرد.

کپه‌ یاتاقان و بغل یاتاقانی چیست؟

این دو قطعاتی است که در راستای تکمیل عملکرد یاتاقان در موتور مورد استفاده قرار می‌گیرند یا تعبیه می‌شوند. اما این قطعات چه کارهایی انجام می‌دهند و در کدام قسمت‌ها استفاده می‌شوند.

کپه‌ یاتاقان

کپه یاتاقان پوسته ایست که یاتاقان متحرک را به شاتون متصل می‌کند. یک پوسته که یاتاقان درون آن قرار می‌گیرد و به یک سر شاتون که با میل لنگ در تماس است سوار می‌گردد.

بغل یاتاقانی

قطر یاتاقان، از قطر میل‌لنگ کمی بیشتر است. فاصله‌ این اختلاف قطر را سیال یا روغنی پر می‌کند که قرار است موجب حرکت راحت میل‌لنگ شده و از اصطکاک جلوگیری کند.

اما برای اینکه یاتاقان ثابت بتواند به خوبی لقی میل‌لنگ ‌(حرکت طولی میل‌لنگ) را کنترل و از آسیب میل‌لنگ در اثر آن پیشگیری کند، این فاصله باید تنظیم شود و همواره از نسبتی مشخص پیروی کند.

برای تنظیم این فاصله به صورت دقیق از بغل یاتاقان که فرمی حلالی و جنسی فلزی دارد استفاده می‌شود. سایزهای بغل یاتاقان متفاوت است و بنابر لقی میل‌لنگ از این سایزها استفاده می‌شود.

بغل یاتاقانی از یک سطح به بلوک سیلندر و در سطح دیگر با کپه‌ میل‌لنگ در تماس است. بغل یاتاقان بعد از تراش میل‌لنگ و تعمیر آن کارایی بیشتری دارد.


مشاهده و خرید یاتاقان ثابت و متحرک و بغل یاتاقان از سایت خانه هیوندای


 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.