فناوری شاسی الکتریکی آئودی چگونه کار می‌کند؟

فناوری شاسی الکتریکی آئودی

پلتفرم شاسی الکتریکی (ECP) آئودی نخستین بار در سال ۲۰۱۶ میلادی روی شاسی‌بلند Q7 رونمایی شد و حالا قرار است نسخه‌ی جدیدتر و بسیار پیشرفته‌ی این فناوری در محصولات آتی مورد استفاده قرار گیرد.

در میانه‌ی بحران همه‌گیری ویروس کرونا، آئودی با برگزاری نشست‌هایی پیرامون فناوری‌های نوین در حال توسعه سعی دارد علاقه‌مندان و مشتریان خود را از تحولات پیش‌رو آگاه سازد. این خودروساز آلمانی به‌تازگی در یکی از گفت‌وگوهای منتشرشده از برنامه‌های خود برای توسعه‌ی فناوری شاسی الکتریکی پرده برداشته است.

فناوری شاسی الکتریکی آئودی با به‌کارگیری مجموعه‌ای از حسگرها و سیستم‌های الکتریکی، اطلاعات دقیق و متنوعی از قسمت‌های مختلف خودرو جمع‌آوری می‌کند و با اعمال تنظیم‌های مناسب، همواره بالاترین بازدهی و بهترین کیفیت سواری را برای خودرو و سرنشینان فراهم می‌کند.

درحال‌حاضر، شاسی الکتریکی آئودی با دریافت اطلاعات از ۱۵ تا ۲۰ بخش مختلف خودرو به کنترل دقیق شرایط می‌پردازد.

از جمله بخش‌های تحت کنترل شاسی الکتریکی آئودی می‌توان به سیستم فنربندی تطبیق‌پذیر، سیستم کنترل دیفرانسیل، سیستم کنترل فرمان با دریافت اطلاعات از زاویه‌ی چرخش فرمان، کنترل فنربندی و کنترل فشار ترمزها اشاره کرد. با وجود تمام قابلیت‌های خیره‌کننده‌ی شاسی الکتریکی، آئودی قصد دارد توانایی‌های این سیستم را بسیار فراتر از مرزهای امروزی ببرد.

براساس گفته‌های مهندسان آئودی، این خودروساز آلمانی در حال توسعه‌ی قابلیت‌های این سیستم برای دریافت اطلاعات لحظه‌ای از ۹۰ بخش مختلف در خودرو است که نتیجه‌ی آن کنترل یکپارچه‌ی دینامیک و انتقال قدرت برای افزایش کارایی خواهد بود.

مهندسان آئودی معتقدند که برای دستیابی به این هدف قدرت پردازش اطلاعات ۱۰ برابر خواهد شد. براساس گفته‌های کارستن جابلونوسکی، مدیر بخش دینامیک مدل‌های سایز متوسط و بزرگ آئودی، کلید توسعه‌ی فناوری شاسی الکتریکی کنترل و نظارت بر تمام سیستم‌های کنترلی شاسی به‌صورت یکپارچه است. در همین راستا جابلونوسکی می‌گوید:

ما باید بتوانیم ارتباط میان بخش‌های مختلف خودرو را با سرعت نور برقرار کنیم. تمام سیستم‌های شاسی باید بتوانند به‌صورت هم‌زمان و با کمترین تأخیر وظایف خود را به انجام برسانند.

سیستم مدنظر جابلونوسکی می‌تواند با استفاده از یک سیستم فرضی متشکل از چند واحد پردازنده سرعت پاسخ‌گویی در حد میلی‌ثانیه را برای سیستم‌ها رقم بزند، اما در صورت استفاده از سیستم پردازنده‌ی یکپارچه زمان پاسخ‌گویی سیستم‌ها به میکروثانیه کاهش می‌یابد.

آئودی از ذکر جزییات بیشتر در رابطه با توسعه‌ی فناوری شاسی الکتریکی خودداری کرده است و نحوه‌ی افزایش کارایی خودرو با ترکیب کنترل فنربندی و سیستم انتقال قدرت به‌طور روشن مشخص نیست.

اکهارد کلایندینست، مدیر فناوری‌های ارتباطی آئودی، از توسعه‌ی شاسی الکتریکی به‌عنوان بخش کلیدی برای افزایش کارایی سیستم e-tron نام برده است و در این‌باره گفته است:

سیستم ECP مانند مغز برای شاسی خودرو عمل می‌کند و ما درحال توسعه‌ی شبکه‌ی عصبی این مغز جهت کنترل کامل سیستم انتقال قدرت هستیم. هدف تمام اجزای شاسی ارائه‌ی عملکردی بی‌نقص حتی بدون سیستم‌های الکترونیکی است، اما با سیستم‌های پیشرفته می‌توان بدون قربانی کردن قابلیت‌های یک جز عملکرد همه‌ی اجزا را ارتقا بخشید.

کلاوس دیپولد، مدیر سیستم‌های شبکه‌ای آئودی، درباره‌ی سایر طرح‌های توسعه‌ی این شرکت می‌گوید:

ارتباطات بین خودرویی که ازطریق تبادل اطلاعات مبتنی بر بستر ابری صورت می‌پذیرد، داده‌هایی نظیر شرایط جاده در مناطق مختلف را مبادله می‌کند که نتیجه‌ی آن تجربه‌ی یک رانندگی راحت، امن و لذت‌بخش برای مشتریان و انعطاف‌پذیری بیشتر برای ما به‌عنوان توسعه‌دهنده خواهد بود.

به‌طور خلاصه، آئودی قصد دارد با تمرکز بر مرز مشترک میان دینامیک خودرو و سیستم انتقال قدرت و کنترل تأثیر آن‌ها بر یکدیگر به کمک یک واحد پردازنده‌ی مرکزی، تجربه‌ای طبیعی از کنترل و راحتی در محصولاتش را رقم بزند. هنوز زمان مشخصی برای معرفی این فناوری جدید اعلام نشده است، اما مسئولان آئودی تأکید دارند که در آینده‌ای نزدیک از فناوری شاسی الکتریکی در محصولاتشان استفاده خواهند کرد.


منبع : سایت زومیت

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.