اعلام آمادگی قطعه‌سازان برای تامین قطعات 8هزار خودرو در روز

آمادگی قطعه‌سازان

با توجه به‌اینکه بسیاری از  مواداولیه و قطعاتی که وارد می‌کنیم، کاربرد ایمنی دارند و به‌دلیل نیاز به کیفیت بالای این محصولات باید آن‌ها را از طریق اروپا تامین کنیم، متاسفانه واردات از طریق کشورهای واسطه اکنون متوقف شده است. از همین‌رو برای اینکه خط‌تولید با خللی مواجه نشود، باید این مواداولیه را از کشور چین تامین کنیم.

تحریم‌های خارجی، چالش‎‌های تامین ارز،‌ شیوع بیماری کرونا و غیره دست‌به‌دست هم داده‌ تا قطعه‌سازان این روزها با معضل خالی شدن انبارهایشان از مواداولیه مواجه شوند. از طرفی در این شرایط مسیرهای تامین مواداولیه از اروپا نیز با مشکل مواجه شده و قطعه‌سازان برای تامین نیازهایشان ناچار به‌واردات مواداولیه از طریق هوایی از چین هستند. موضوعی که به‌اعتقاد آن‌ها نه‌تنها می‌تواند موجب  کاهش کیفیت قطعات شود، بلکه هزینه تولید را نیز بالا می‌برد. از همین‌رو برای کمک به‌ادامه تولید خودروسازان، دولت باید به‌صورت مستقیم وارد میدان شود.

احتمال کاهش کیفیت قطعات

مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی لاستیک «ث.ث.ث» با اشاره به‌وجود برخی مشکلات به‌دنبال شیوع بیماری کرونا برای تامین مواداولیه مورد نیاز تولیدکنندگان به «دنیای‌خودرو» گفت: «با توجه به‌اینکه بسیاری از  مواداولیه و قطعاتی که وارد می‌کنیم، کاربرد ایمنی دارند و به‌دلیل نیاز به کیفیت بالای این محصولات باید آن‌ها را از طریق اروپا تامین کنیم، متاسفانه واردات از طریق کشورهای واسطه اکنون متوقف شده است. از همین‌رو برای اینکه خط‌تولید با خللی مواجه نشود، باید این مواداولیه را از کشور چین تامین کنیم.»

محمد آقاجانی بااشاره به‌اینکه این تغییر روش درتامین مواداولیه روی کیفیت نهایی محصول تاثیرگذار است، اضافه کرد: «دولت برای حل این چالش باید با یک کشور واسطه رایزنی کند تا مرزها را باز و واردات را تسهیل کند. اگر چنین اقدامی نیز  انجام نشود، درآینده شاهد تولید خودروهایی با ایمنی پایین‌تر خواهیم بود.»

وی با اشاره به‌اینکه برخی شرکت‌ها هنوز در انبارهای خود قطعات دارند، اما اکثر شرکت‌ها موجودی انبارهایشان به‌اتمام رسیده است،‌ ادامه داد: «دراین شرایط اغلب قطعه‌سازان برای تامین مواداولیه مورد نیازشان، ناچار به‌تهیه آن‌ از کشور  چین هستند که به‌احتمال زیاد از نظر کیفی مورد تایید خودروسازان نیست.»

رئیس انجمن قطعه‌سازان همگن استان قم بیان کرد: «خودروساز ناچار به‌پذیرش این قطعات برای تامین خودرو دربازار است؛ هرچند که احتمال ایجاد تاثیر منفی روی کیفیت محصولات داخلی وجود دارد.»

افزایش 30 درصدی نرخ ارز

آقاجانی ادامه داد: «البته با توجه به‌سیاست‌های یکی از خودروسازان برای شناور شدن قراردادهایش با قطعه‌سازان با افزایش هزینه‌های تولید از جمله مواداولیه و … کاهش کیفیت رخ نمی‌هد. بنابراین درصورتی‌که مواداولیه مورد نیاز به‌موقع به‌دست قطعه‌سازان برسد، محصولات آن‌ها با افت کیفیت مواجه نمی‌شود. چراکه براساس آنالیز قیمت و بررسی مبلغ که توسط خودروساز انجام می‌شود، سالی سه‌بار قراردادها اصلاح می‌شود.»

این مقام صنفی افزود: «تامین مواداولیه تا پیش از کرونا مشکلات کمتری داشت و بانک‌مرکزی شرکت‌های قطعه‌ساز را حمایت و ارز مورد نیاز آن‌ها را تامین می‌کرد. اما اکنون ارز گران‌تری به‌دست تولیدکننده می‌رسد؛ دلار نیمایی در قراردادها 11هزار تومان است؛ اما تولیدکننده برای واردات مواداولیه باید 14 هزارتومان بپردازد. همین‌موضوع به‌معنای افزایش  30 درصدی قیمت دلار است.» آقاجانی با اشاره به‌اینکه اگر موانع پیش‌روی قطعه‌سازان برداشته شود، آن‌ها توان خوبی برای تولید دارند، تاکید کرد: «شرکت‌های قطعه‌ساز خود را برای تولید 7 تا 8 هزار دستگاه خودرو در روز آماده کرده‌اند. بنابراین با کاهش تولید خودرو شرکت‌های قطعه‌ساز نیز ضعیف‌تر می‌شوند و ناچار به‌تعدیل نیرو هستند.»

تاخیر در تامین مواداولیه و چالش‌های آن

مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی لاستیک «ث.ث.ث» گفت: «متاسفانه انرژی قطعه‌ساز و خودروساز که باید صرف نوآوری و افزایش کیفیت شود، برای تامین مواداولیه هزینه می‌شود.» وی اضافه کرد: «اکنون واردات مواداولیه به‌یک‌چهارم کاهش یافته است و مابقی درکشور تولید و تامین می‌شود و دولت برای جبران این ضعف‌ باید مجوز واردات مواداولیه‌ای را که در کشور تولید نمی‌شود، بدهد.  بنابراین اگر این مجوز را دریافت کنیم تولید راحت‌تر می‌شود.»

آقاجانی با اشاره به‌اینکه تاخیر در تامین مواداولیه سبب تاخیر تولیدکننده درپاسخ به‌نیاز خودروساز می‌شود، گفت: «اگر هرقطعه‌ای که در صنعت‌خودرو استفاده می‌شود سه تامین‌کننده داشته باشد، دو تامین‌کننده به‌دلیل نبود قطعات و اتمام موجودی کنار رفته‌ و تامین‌کننده سوم نیاز خط را تامین می‌کند. بنابراین درصورت تداوم این شرایط با مشکلات بیشتری مواجه می‌شویم.» وی بااشاره به‌اینکه بسیاری از تولیدکنندگان، مواد و قطعات مورد نیاز را به‌پشت مرزها آورده‌اند و درعین‌حال به‌دلیل اینکه امکان واردات آن از طریق مرز زمینی وجود ندارد، به‌صورت هوایی اقدام به‌تامین آن می‌کنند، بیان کرد: «هزینه حمل‌ونقل هوایی بسیار بیشتر است و قیمت نهایی با افزایش روبه‌رو خواهد شد؛ به‌طور مثال هزینه یک پالت مواداولیه 10 هزار دلار است و باید حدود 6 هزار دلار نیز برای حمل آن هزینه کنیم.»


منبع : سایت اخبار خودرو

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.