آمار تولید خودروسازان تا پایان مرداد ؛ افت ماهانه و رشد سالانه تولید خودرو

تولید خودرو

آمار تولید خودروسازان با توجه به صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور در پایان مرداد ماه سال جاری نشان می‌دهد خودروسازی همچنان در جاده رشد تولید حرکت می‌کند.

سه غول خودروساز داخلی (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) طی پنج ماه نخست امسال در مجموع ۳۴۶ هزار و ۴۷ دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۸/ ۱۰ درصد افزایش تیراژ را تجربه کنند.

پیش از این اداره کل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار تولید تجمعی خودروسازان را منتشر کرده بود که طبق آن دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا، ۳۶۰ هزار و ۵۹۹ دستگاه تولید داشته‌اند که در مقایسه با تولید ۲۹۸ هزار و ۳۰۷ دستگاه خودرو در سال ۹۸، افزایش ۲۱ درصدی تولید را به ثبت رسانده‌اند.

گزارش آمار تولید خودروسازان بزرگ کشور به بورس

طبق این گزارش در میان سه خودروساز بزرگ کشور ایران‌خودرویی‌ها توانستند بیشترین تیراژ را تا پایان مرداد ۹۹ به نام خود ثبت کنند. آنها توانسته‌اند در بازه زمانی یاد شده ۱۶۶ هزار و ۸۵۵ دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید نهایی کنند. این آمار در قیاس با آمار تولید سال گذشته این خودروساز نشان‌دهنده افزایش ۷/ ۳۱درصدی تیراژ است.

اما خودروسازی سایپا تا پایان مرداد ماه سال جاری چه آمار تولیدی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است؟

این شرکت خودروساز در پنج ماهی که از سال جاری می‌گذرد ۱۳۷ هزار و ۵۲۱ دستگاه از انواع محصولات خود را تولید کرده است. اما سایپایی‌ها در پایان پنجمین ماه سال ۹۹ روند نزولی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته پشت سر گذاشته‌اند. این شرکت خودروساز افت تولید ۶ درصدی را در مقایسه با تیراژ تولید خود در بازه زمانی یاد شده در سال ۹۸ در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

اما پارس‌خودرویی‌ها توانسته‌اند تیراژ پنج ماه ابتدایی امسال خود را در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته افزایش دهند. سومین خودروساز بزرگ کشور تا پایان مرداد امسال ۴۱ هزار و ۶۷۱ دستگاه از محصولات موجود در سبد خود را نهایی کرده که در قیاس با آمار تولید خود تا پایان مرداد سال قبل ۵/ ۶ درصد افزایش تولید را به نام خود به ثبت رسانده است.

بررسی آمارهای اعلامی خودروسازان به سازمان بورس

اما بررسی آمارهای اعلامی خودروسازان به سازمان بورس نشان می‌دهد سه خودروساز بزرگ کشور در مرداد ماه به نسبت تیر سال جاری افت تولید داشته‌اند. در مرداد ماه ۶۰ هزار و ۱۶۲ دستگاه خودرو تولید شده این در حالی است که در تیر ماه ۸۴ هزار و ۸۴ دستگاه از انواع محصولات سواری تولید شده بود.

بنابراین مقایسه آمار مرداد به نسبت تیر ماه از افت تولید ۵/ ۲۸ درصدی سه خودروساز بزرگ کشور حکایت دارد.افت آمار ماهانه در شرایطی است که خودروسازان از خردادماه همراه با رونمایی از بسته فروش وزارت صمت، موظف به تحویل سه ماهه خودروهای قرعه‌کشی شده در قالب فروش فوق‌العاده هستند.

ایران‌خودرویی‌ها در مرداد ماه

اما ایران‌خودرویی‌ها در مرداد ماه نیز بیشترین آمار تولید را در میان خودروسازان کشور به نام خود به ثبت رسانده‌اند. این شرکت طی مرداد ماه در مجموع ۳۵ هزار و ۸۷۴ دستگاه خودرو تولید کرده است.این میزان تولید در مقایسه با ماه پیش از آن رشد تولید اندک ۷/ ۰ درصدی را نشان می‌دهد.سایپایی‌ها اما در مقایسه با آمار تولید مرداد و تیر ماه نیز افت تولید را در کارنامه خود به ثبت رسانده‌اند.

این شرکت طی مرداد ماه امسال ۱۹ هزار و ۷۱۷ دستگاه محصول را به تولید رسانده‌ تا در مقایسه با تیر افت ۵/ ۴۸ درصدی را تجربه کنند. از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد این شرکت در پنجمین ماه امسال ۴ هزار و ۵۷۱ دستگاه محصول را به تولید رسانده است.

مقایسه این آمار با تیراژ تیر ۹۹ نشان می‌دهد سومین خودروساز بزرگ ایران ۵۴ درصد کاهش تولید را تجربه کرده است.آنچه مشخص است بخشی از افت تولید ماهانه سه خودروساز بزرگ کشور را می‌توان به تعطیلات تابستانی این شرکت‌ها ربط داد. این در شرایطی است که چالش‌های موجود در مسیر خودروسازی نیز هنوز پابرجاست.

بی‌شک اصلی‌ترین چالش مدیران خودروساز برای رشد تولید، چالش تامین قطعات مورد نیاز است. کمبود قطعات با اینکه چالش جدیدی محسوب نمی‌شود اما مدیران خودروساز نتوانسته‌اند طی مدت زمانی که از آغاز تحریم‌ها می‌گذرد اقدامی برای حل این چالش کنند.چالش کمبود قطعات در کنار مشکلات مالی که خودروسازان همواره با آن دست به گریبان هستند باعث شده که در دوران تحریم تولید خودروی ناقص فزونی یابد.

 ایران‌خودرو آماده خداحافظی با ۲۰۰۸

نگاهی اما به جزئیات آمار تولید خودروهای سواری در پنج ماه نخست امسال بیندازیم تا مشخص شود غول‌های جاده مخصوص چه افت و خیزی در این بازه زمانی داشته‌اند. طبق آمار استخراج‌شده از صورت‌های مالی ایران‌خودرو، گروه پژو این شرکت (به جز پژو ۲۰۰۸) تیراژی ۱۲۱ هزار و ۳۷۱ دستگاهی طی پنج ماه ابتدایی امسال داشته است.

این آمار نشان می‌دهد تولید محصولات پژو در ایران‌خودرو تا پایان مرداد و نسبت به پنج ماه ابتدایی سال گذشته، ۸/ ۳۹ درصد افزایش یافته است. ایران‌خودرویی‌ها اما آمار پژو ۲۰۰۸ را خارج از خانواده پژو منتشر می‌کنند و صورت‌های مالی آنها نشان می‌دهد خودروی موردنظر تنها ۱۵۹ دستگاه تولید طی پنج ماه ابتدایی امسال داشته است.

با توجه به این آمار، تولید پژو ۲۰۰۸ افتی ۹۶ درصدی را در پنج ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود می‌بیند. به‌نظر می‌رسد تولید این محصول طی هفته‌های پیش رو کاملا متوقف شود، چه آنکه ایران‌خودرو درمرداد ماه تنها یک دستگاه از این محصول را به تولید رسانده است.

آبی‌های پایتخت در تولید سمند

آبی‌های پایتخت در تولید سمند با افزایش مواجه شده‌اند. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی پنج ماه نخست امسال، ۱۷هزار و ۱۱۵ دستگاه سمند به تولید رسانده و این آمار سبب افزایش ۸/ ۱۱ درصدی تولید محصول موردنظر نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ شده است.

ایران‌خودرویی‌ها در پنج ماه ابتدایی امسال

ایران‌خودرویی‌ها در پنج ماه ابتدایی امسال اما ۲۱ هزار و ۷۲۶ دستگاه دنا به تولید رسانده‌اند تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۲ درصد رشد تولید را به خود ببینند. دنا در دو مدل معمولی و پلاس به تولید می‌رسد. افزایش تولید اما شامل دیگر محصول ایران‌خودرو یعنی رانا نیز شده است. طبق گزارش ارائه شده به بورس، در پنج ماه ابتدایی امسال سه هزار و ۹۰۳ دستگاه رانا در ایران‌خودرو به تولید رسید که رشد ۳/ ۵۶درصدی را نشان می‌دهد.

اما دیگر محصول ایران‌خودرو یعنی هایما که در سایت خراسان این شرکت مونتاژ می‌شود نیز رشد تولید را در پنج ماه ابتدایی امسال تجربه کرده است. طبق آمار، در مجموع ۲ هزار و ۴۸۷ دستگاه هایما تا پایان مرداد امسال تولید شده که نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته رشد ۷/ ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.طبق آمار‌های ارائه شده به بورس، ایران‌خودرویی مونتاژ دانگ‌فنگ را بار دیگر از تیر از سر گرفته بود.

اما این محصول مونتاژی در مردادماه بار دیگر از خط تولید خارج شده است و مشخص نیست آیا این خداحافظی دائمی است یا در ماه‌های پیش‌رو بار دیگر دانگ فنگ در خطوط تولید ایران‌خودرو رویت می‌شود. نبود قطعات ناشی از تحریم‌ها عمده‌ترین دلیل تولید کج دار و مریز دانگ فنگ در خطوط تولید ایران‌خودرو محسوب می‌شود.

ایران‌خودرویی‌ها اما به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، دیگر سوزوکی گرند ویتارا را مونتاژ نمی‌کنند و این محصول فعلا جایی در سبد تولید و محصولات بزرگ‌ترین خودروساز ایران ندارد.

حضور پراید در خط تولید سایپا

بنابر آمار ارائه شده به بورس، سایپایی‌ها در حالی که طی مراسمی رسمی با پراید خداحافظی کردند اما همچنان این خودرو در خطوط تولید این خودروساز حضور دارد. بر اساس اعلام قبلی مدیران سایپا قرار بود تولید خانواده پراید در تیرماه سال جاری به‌طور کامل متوقف شود.

در حالی‌که همچنان پراید در خطوط تولید حضور دارد اما آمارها حکایت از افت تولید این محصول پرتیراژ دارد. طبق آمار، پراید در پنج ماه نخست امسال تیراژی ۶۱ هزار و ۱۴۹ دستگاهی از خود به جا گذاشته و در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته حدود ۱۹ درصد کاهش تولید را تجربه کرده است.

در بین دیگر محصولات سایپا تیبا تیراژی ۷۶ هزار و ۳۴۹ دستگاهی در پنج ماه نخست امسال از خود به جا گذاشته تا به نوعی جای پراید را به‌عنوان محصول نخست این شرکت بگیرد. این آمار نشان می‌دهد تولید خودروی موردنظر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲/ ۱۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

محصولات مونتاژی چینی سایپا و زیرمجموعه‌اش پارس‌خودرو

بنابر گزارشی که سایپا به بورس داده، این شرکت در پنج ماه ابتدایی امسال تنها ۱۳ دستگاه آریو را به تولید رسانده است.

آمارها همچنین از توقف تولید این محصول در مردادماه خبر می‌دهند و با این حال مشخص نیست این توقف دائمی است یا آریو باز هم به خطوط تولید سایپا بازخواهد گشت. همچنین طبق آمار ارائه شده به بورس، خودروی چانگان، این محصول مونتاژی چینی طی پنج ماه نخست امسال جایی در سبد تولیدات سایپا نداشته و به‌نظر می‌رسد برای همیشه از «جاده مخصوص» رفته است.

آمار پارس‌خودرو

طبق آمار اما پارس‌خودرو در پنج ماه ابتدایی امسال ۲ هزار و ۱۱۹ دستگاه برلیانس را مونتاژ کرده است. تولید این تعداد برلیانس در حالی است که طی پنج ماه نخست سال گذشته تیراژ محصول مورد نظر ۷۹ بود. با توجه به آمار موردنظر، تولید برلیانس در بازه زمانی تحت بررسی ۲۶ برابر شده است. طبق آمار ارائه شده به بورس، پارس خودرویی‌ها تولید کوئیک و ساینا را در مردادماه ادامه داده‌اند.

در این بین، تیراژ کوئیک به ۱۲ هزار و ۱۲۶ دستگاه رسیده، اما ساینا تنها ۷۳۰ دستگاه تیراژ داشته است.اما نگاهی هم به اوضاع تولید خانواده رنو در پنج ماه نخست امسال بیندازیم و ببینیم این محصول فرانسوی چه شرایطی در تولید داشته است.

خداحافظی ایران‌خودرو با رنو

طبق اطلاعات ارائه شده به بورس، ایران‌خودرو با رنو خداحافظی کرده است، اما پارس‌خودرویی‌ها تولید محصولات این شرکت فرانسوی را ادامه داده‌اند. طبق آمار، پارس‌خودرو توانسته در پنج ماه ابتدایی امسال ۲هزار و ۷۵۱ دستگاه رنو را به تولید برساند که در مقایسه با چهار ماه ابتدایی گذشته، ۱۶۹ دستگاه کمتر بوده است.

پارس‌خودرو در مردادماه ۱۰۶ دستگاه از محصولات رنو را تولید کرده و این موضوع نشان می‌دهد سومین خودروساز بزرگ ایران نیز تا چندی دیگر با توقف تولید این محصول مواجه خواهد شد.

منبع : سایت Car.ir


 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.