آشنایی با کلاچ خودرو و اجزای تشکیل دهنده سیستم کلاچ

کلاچ خودرو

کلاچ خودرو وسیله‌ای است برای تنظیم میزان انتقال نیرو از موتور به چرخ‌ها که نیرو را با توجه به ضریب دنده بین چرخ‌های خودرو تقسیم می‌کند.

در خودرو‌هایی که از گیربکس دستی بهره می‌برند، راننده با فشردن پدال کلاچ در واقع انتقال نیرو را از موتور به گیربکس قطع می‌کند . همین امر باعث می‌شود راننده بتواند ضریب دنده خودرو را تغییر دهد و میزان نیروی منتقل شده به چرخ‌ها را کم یا زیاد کند.

وظایف کلاچ خودرو

 

– تعویض دنده

– قطع ارتباط موتور با گیربکس یا خلاص کردن خودرو

– وصل کردن موتور و گیربکس و برقراری امکان انتقال نیرو بین آن‌ها

اجزای سیستم کلاچ خودرو

 

فلایویل

فلایویل یا چرخ طیار یک صفحه دوار توپر می باشد که در انتهای میل لنگ متصل می شود وظیفه اصلی این قطعه جذب ارتعاشات شدید موتور و انتقال نیروی چرخشی به سیستم انتقال قدرت می باشد.

پوسته کلاچ

پوسته کلاچ توسط پیچ به فلایل متصل شده و قطعاتی شامل: دیسک کلاچ ، فنر کلاچ و صفحه کلاچ در درون آن قرار گرفته است در هنگام چرخش فلایویل پوسته کلاچ بهمراه آن می چرخد.

فنر کلاچ

فنر کلاچ بروی پوسته کلاچ قرار گرفته شده است و وظیفه آن فشرده کردن دیسک کلاچ بروی صفحه کلاچ است.

دیسک کلاچ

دیسک کلاچ قطعه ای بشکل حلقوی درون پوسته کلاچ توسط فنر کلاچ و چندین خار و یا زبانه ثابت شده است و از طریق تماس اصطکاکی با صفحه کلاچ، نیرو موتور به صفحه کلاچ انتقال داده می شود. دیسک کلاچ قابلیت حرکت طولی داشته و با فشرده سازی فنر کلاچ می تواند از صفحه کلاچ جدا شود.

صفحه کلاچ

صفحه کلاچ، صفحه ای مدوری است که در تماس اصطکاکی با دیسک کلاچ قرار دارد. این قطعه با فشار دیسک کلاچ در تماس دائم با فلایویل است و در صورت فشردن پدال کلاچ اهرم بندی سیستم عمل کرده و صفحه کلاچ را از فلایول جدا می کند.

بلبرینگ کلاچ

بلبرینگ کلاچ بروی غلافی حول شفت ورودی جعبه دنده قرار گرفته است. وظیفه این قطعه فشردن تیغه های فنر دیسک کلاچ می باشد، بطوریکه با فشار بروی تیغه ها، قسمت دیسک کلاچ به عقب کشیده شده و از صفحه جدا می گردد. هرچند دیسک کلاچ به کمک بلبرینگ کلاچ جابجا می گردد اما جهت حرکت دیسک در خلاف جهت حرکت بلبرینگ کلاچ است.

دوشاخه کلاچ

دوشاخه کلاچ قطعه ای است که بروی بلبرینگ کلاچ قرار گرفته و روی آن حرکت می کند. این قطعه بصورت یک دو شاخه دارای یک لولا می باشد.

 


مشاهده و خرید قطعات سیستم کلاچ خودرو از سایت خانه هیوندای


 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.